مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

گرفتن موبایل برای نوجوانان چه مضرات دارد؟


گرفتن موبایل برای نوجوانان یکی از مسائلی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند. چرا که امروزه با دسترسی گسترده گوشی‌های موبایل به اینترنت و وجود انواع مختلفی از شبکه‌های مجازی کاربران با محتواهای مختلفی رو به رو می‌شوند که بسیاری از آن‌ها مناسب سن نوجوانان نیست. با این حال پدر و مادرها نمی‌توانند تا همیشه گوشی موبایل را برای فرزند خود ممنوع کنند. در این شرایط بهترین برخورد این است که آموزش‌های مناسب را پیش از خرید موبایل در اختیار نوجوان قرار دهید و پس از خرید آن نیز به طور غیرمستقیم بر رفتار او نظارت داشته باشید. ما در ادامه این مقاله از نگاه روانشناسی یکسری توصیه تربیتی را در این زمینه گردآوری کرده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

مضرات ومعایب گرفتن موبایل برای نوجوانان

بسیاری از پدرومادرها وقتی می‌خواهند برای فرزند نوجوان‌شان گوشی بخرند، نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. چراکه دسترسی گسترده به اینترنت امروزه چالش‌های زیادی را به همراه آورده است که به طور بالقوه می‌توانند آسیب‌های مختلفی را برای نوجوانان به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مسائلی که باعث دغدغه والدین در این زمینه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مواجهه با محتواهای جنسی و غیراخلاقی

امروزه در اکثر فضاهای مجازی دسترسی به محتواهای جنسی کار آسانی شده است. از همین رو بسیاری از پدر و مادرها نگرانند که فرزندشان درگیر مشاهده اینگونه مطالب شده و در نهایت آسیب‌هایی نظیر بلوغ زودرس یا گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی را تجربه نماید.

2- موبایل برای نوجوان | مواجهه با صحنه های خشونت آمیز و نامتناسب با سن نوجوان

همان‌طور که می‌دانید دوران نوجوانی سال‌های 13 تا 19 سالگی را در برمی‌گیرد. نوجوانان کوچک‌تر یا زیر 18سال برای مشاهده بسیاری از فیلم‌ها یا تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شود آمادگی ذهنی ندارند. در نتیجه مواجه شدن آن‌ها با محتواهایی نظیر قتل، تجاوز، اعتیاد و سایر مواردی از این دست می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری با انواع اختلالات اضطرابی اشاره کرد.

3- دوستی های اینترنتی

امروزه با یک گوشی همراه و دسترسی به اینترنت می‌توانند با هر کسی از هرجای جهان ارتباط برقرار کرد. این مسئله به خصوص برای نوجوانان که علاقه زیادی به گروه‌های دوستی دارند جذابیت زیادی دارد. با این حال در این فضا متاسفانه بسیاری از کاربران با هویت‌های جعلی فعالیت می‌کنند و احساسات سایر افراد را به بازی می‌گیرند. در این شرایط بسیاری از والدین نگران روابط نوجوان به خصوص دوستی او با جنس مخالف هستند.

4- موبایل برای نوجوانان | اعتیاد به گوشی موبایل و اینترنت

بسیاری از نوجوانان از شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود برخوردار نیستند. همچنین مشکلاتی نظیر نداشتن اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود که بیشتر تلاش کنند از دنیای واقعی فرار کرده و به دنیای مجازی پناه بیاورند. در این شرایط ریسک اعتیاد به اینترنت و افزایش وابستگی به گوشی موبایل تا حد زیادی وجود دارد.

5- اعتیاد به بازی های اینترنتی

در گوشی های هوشمند قابلیت اجرای بازی‌های اینترنتی زیادی وجود دارد که با درگیر کردن مدار پاداش مغز می‌تواند به بروز وابستگی روانی بیانجامد. در همین راستا بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که فرزندشان درگیر اینگونه مسائل شده و از اموری نظیر تحصیل باز بماند.

چند توصیه در زمان گرفتن موبایل برای نوجوانان

با وجود تمام چالش‌هایی که در زمینه استفاده از موبایل و اینترنت وجود دارد استفاده از این ابزارهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانید نوجوان خود را از داشتن آن‌ها محروم کنید. به جای اینکار باید آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و به راهکارهای تربیتی متخصصین توجه نمایید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- فرزند خود را از آسیب‌های موجود آگاه کنید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود نوجوانان در بسیاری از آسیب‌های مرتبط با گوشی موبایل و اینترنت درگیر شوند، عدم آگاهی است. در نتیجه پیش از گرفتن گوشی برای فرزند خود لازم است که در مورد مزایا و معایب آن اطلاع رسانی های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد روی نکات منفی تاکید کنید. این کار اثرگذاری کلام شما را کاهش داده و باعث می‌شود که نوجوان احساس کند به دلیل نگرانی‌های خود در حال اغراق کردن هستید. در نتیجه تلاش کنید همه جوانب را در کنار هم ببینید و علاوه بر آسیب‌ها همواره بر مزیت‌هایی که گوشی موبایل در دنیای مدرن به همراه داشته نیز تاکید کنید.

2- موبایل برای نوجوانان | الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

اگر به عنوان والدین در خانه بیش از تعاملات مستقیم دائما سرتان توی گوشی باشد، به عنوان یک الگو زمینه‌ساز تکرار همین رفتار در فرزندتان می‌شوید و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به توصیه‌هایتان در زمینه استفاده کمتر از موبایل گوش فرا دهد. در نتیجه سعی کنید بیش از آنکه به زبان گفتار در مورد استفاده صحیح از گوشی همراه تذکر بدهید با رفتارتان نمونه‌ای از یک الگوی مناسب را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

3- به فرزندتان بیاموزید که بطور مدیریت شده از گوشی خود استفاده کند

به نوجوان آموزش دهید که هر کاری را باید در زمان مربوط به خود انجام دهد. اگر او بتواند سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرد و برنامه ریزی درستی برای فعالیت‌های روزانه‌اش داشته باشد. استفاده از موبایل را نیز می‌تواند مدیریت کند. در نتیجه به جای برخوردهای تند باید مهارت‌آموزی به نوجوان را در دستور کار خود قرار دهید. اگر فرزندتان در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو است. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در بهبود شرایط به او کمک کند.

4- اصول خود مراقبتی در فضای مجازی را به نوجوان آموزش دهید

باید به فرزندتان بیاموزید همانطور که در دنیای واقعی یک حریم شخصی دارد و به روش‌های مختلف از خود مراقبت می‌کند در فضای مجازی نیز به روش‌های دیگری به این مراقبت‌ها نیاز دارد.

برای مثال به فرزند خود بیاموزید که اطلاعات امنیتی حساب‌های مالی خود یا والدینش را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار ندهد و اگر لازم شد این کار را انجام دهد حتما ابتدا با پدر یا مادر خود مشورت کند. همچنین در مورد اهمیت عدم اشتراک‌گذاری عکس‌های خصوصی و سایر اطلاعات شخصی به فرزندتان آموزش دهید تا درگیر آسیب‌هایی نظیر دزدی اینترنتی، سوءاستفاده عاطفی و اخاذی نشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اگر وابستگی نوجوان در حدی است که به عملکرد روزانه او نظیر تحصیل یا روابط بین فردی آسیب وارد کرده، باید از یک متخصص برای بهبودی این وضعیت کمک بگیرید. روانشناسان بالینی متخصص در حیط کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

   

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

 



:: بازدید از این مطلب : 0
گرفتن موبایل برای نوجوانان چه مض
newmiin
0 نظر

باورهای غلط در زندگی مشترک


داشتن باورهای غلط در زندگی مشترک با چه آسیب‌هایی همراه است؟ هر فردی نسبت به ازدواج و زندگی زناشویی انتظارات و باورهایی دارد که برخی از این باورها منطقی و برخی دیگر غیر منطقی هستند. انتظارات غیرمنطقی می‌توانند عامل منفی و مخربی برای زندگی محسوب شوند زیرا که ممکن است زندگی مشترک را تا مرز جدایی پیش ببرند. شکل‌گیری این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند تحت تاثیر عواملی نظیر تربیت، تاثیر پذیری از محیط، وراثت، دوستان و آشنایان باشد. در این وضعیت مشکلی که زوجین با آن مواجهه می‌شوند برآورده کردن این انتظارات غیرمنطقی است که می‌تواند به مرور باعث ایجاد احساس افسردگی، اضطراب و ناامیدی در زندگی شود. از این جهت برای بهبود روابط بین فردی و زناشویی بهتر است زوجین انتظارات غیرمنطقی خود را بشناسند و جهت رفع این مسائل تلاش کنند.

 

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

باورهای غلط در زندگی مشترک

طبیعی است که هر فردی بر اساس سبک فرزندپروری، رویدادهای محیطی، تاثیرپذیری از دوستان و آشنایان و رسانه‌های تصویری و اجتماعی انتظارات و باورهایی نسبت به زندگی مشترک داشته باشد اما در برخی شرایط این انتظارات غیرمنطقی هستند و چیزی جز نتیجه منفی و آثار مخرب برای زندگی زناشویی ندارند. برخی از این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

روابط زوج‌های خوشبخت هیچوقت تغییر نمی‌کند

افراد ممکن است به علل مختلف در طول زندگی انتظارات و افکارشان تغییر پیدا کند، در نتیجه این مسئله می‌تواند بر خواسته، انگیزه و اولویت‌های زوجین تاثیر بگذارد. ممکن است یک موضوعی در یک زمان برایتان خوشحال کننده و در زمان دیگر ناراحت کننده باشد، پس باید توجه داشته باشید که روابط زناشویی ممکن است در دوران‌های مختلف و به دلیل مسائل پیش‌آمده دچار تغییرات و دگرگونی‌هایی شود. زوج درمانی کمک می‌کند تا بتوانید با این تغییرات راحت تر کنار بیایید و مشکلات کمتری را تجربه کنید. برای اطلاع بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

تا آخر عمر باید مانند روز اول عاشق هم باشیم

یکی از انتظارات غیرمنطقی که می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکلاتی کند این است که برخی زوجین تاکید بیش از اندازه می‌کنند که همسرمان باید همانند روز اول عاشق و دلباخته ما باشد. عاشق شدن یک وضعیت هیجانی است که به دلیل علاقه و دوست داشتن فرد مقابل و ترشح هورمون‌های مختلفی نظیر اکسی‌توسین، دوپامین و سروتونین و دیگر هورمون‌های شادی رخ می‌دهد اما مطالعات نشان داده‌اند که بدن انسان به طور زیستی این تغییرات را به طور پایدار تجربه نمی‌کند.

در واقع این باور و انتظار که زوجین باید همانند روز اول عاشق و دلباخته یکدیگر باشند از نظر زیستی هم امکان پذیر نخواهد بود و این یک واقعیت زندگی است. زوجین می‌توانند یکدگیر را دوست داشته و نسبت به همدیگر فداکاری، مهربانی، صمیمیت و… داشته باشند اما آن شور و شوق و هیجان روزهای اول رابطه ممکن است در طول زندگی برای همیشه پایدار نباشد. مهمترین نکته این است زوجین این مسئله را بدانند و این موضوع را دلیلی بر کاهش علاقه یا دوست نداشتن همسر نسبت به خود در نظر نگیرند.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن همسر بدون نقص

برخی افراد این انتظار را دارند که همسرشان باید کامل و بدون نقص باشد، در این شرایط معمولا فرد دچار احساس کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی باعث می‌شود تا توانایی فرد برای حل مسئله کاهش پیدا کند. میل به کمال‌گرایی و دستیابی به داشتن همسر بدون نقص باعث ایجاد انتظارات غیرمنطقی می‌شود. این مسئله کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی را پایین می‌آورد. در چنین شرایطی فرد کمال‌گرا، کوچکترین مسائل همسرش را بزرگ‌نمایی می‌کند و آن را یک عیب و نقص بزرگ در نظر می‌گیرد. افراد کمال‌گرا هیچوقت به بهترین گزینه دست پیدا نمی‌کنند، ممکن است در ابتدای زندگی همسرشان از نظرشان کامل باشد اما پس از مدتی دوباره به این کامل بودن شک می‌کنند. در واقع همیشه به طور بیهوده به دنبال بهترین گزینه و کامل‌ترین گزینه هستند.

کامل بودن خود

علاوه بر اینکه برخی افراد تمایل به داشتن همسر کامل و بدون نقص دارند، برخی دیگر این احساس کمال‌گرایی را نسبت به خودشان دارند و در واقع هیچوقت خودشان را آماده زندگی زناشویی و ازدواج نمی‌دانند. معمولاً این مسئله ناشی از فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس است زیرا افراد فکر می‌کنند برای داشتن یک زندگی خوب حتما باید فردی کامل و بدون مشکل باشند. نکته‌ای که این افراد در نظر نمی‌گیرند این است که ازدواج و زندگی زناشویی یک فرایند تعاملی و متقابل است و هر دو نفر در آن نقش دارند و کامل و یا نقص داشتن یک نفر دلیل بر یک ازدواج و یا زندگی زناشویی ناموفق نیست.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن ویژگی‌های متضاد

یکی از باورها و انتظارات رایجی که در زندگی زناشویی و حتی ازدواج وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند باید در زندگی زناشویی و ازدواج ویژگی‌ها و فعالیت‌های متضاد با همسرشان داشته باشند تا یکدیگر را کامل کنند. شاید در کوتاه مدت این مسئله برای زوجین جالب باشد اما پس از مدتی اثرات منفی و زیان‌بار آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی ازدواج و زندگی زناشویی با فردی که صفات و ویژگی‌های متضاد دارد معمولا منجر به کاهش کیفیت زندگی و تعارض‌ها و نارضایتی‌های شدیدی می‌شود.

 

 

روش‌هایی برای بهبود و اصلاح باورهای غلط در زندگی مشترک

بهترین کار این است که با خودتان و همسرتان گفتگو و صحبت کنید. ببینید کدام مسائل و ویژگی‌های شما از نظر همسرتان غیرمنطقی و چه ویژگی‌ها و انتظارات همسرتان برای شما غیرمنطقی است. در صورتیکه ازدواج نکردید می‌توانید این کار را با فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنید انجام دهید.

مهم است که ریشه اصلی که باعث شکل گیری این انتظارات غیرمنطقی در شما و یا همسرتان شده است را پیدا کنید و همینطور به دنبال مسائلی باشید که باعث تداوم این انتظارات و باورهای غیرمنطقی شده است. در نهایت پس از شناسایی این مسائل می‌توانید فهرستی تهیه کنید و انتظارات غیرمنطقی خود را از کمترین به بیشترین فهرست‌‌بندی کنید. در قدم بعدی اولین گزینه از فهرستتان که کمترین اولویت را برای شما دارد را انتخاب نمایید و در جهت تغییر و اصلاح آن گام بردارید. همچنین اگر با انجام این کار راحت نیستید و برایتان احساس خوبی ندارد می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس و گفتگو با او در جهت بهبود و اصلاح انتظارات غیرمنطقی‌تان قدم بردارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

شاید در ابتدای زندگی زناشویی، زوجین به دلیل علاقه و شور شوق اولیه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند از این مسائل چشم پوشی کنند اما پس از گذشت مدت زمانی مشخص زوجین از برآورده کردن انتظارات غیرمنطقی خسته می‌شوند و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، یأس، ناامیدی، اضطراب و استرس و در نتیجه کاهش کیفیت و نارضایتی از زندگی زناشویی شود.

   

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

 



:: بازدید از این مطلب : 0
باورهای غلط در زندگی مشترک
newmiin
0 نظر

گرفتن موبایل برای نوجوانان چه مضرات دارد؟


گرفتن موبایل برای نوجوانان یکی از مسائلی است که بسیاری از والدین در مورد آن نگران هستند. چرا که امروزه با دسترسی گسترده گوشی‌های موبایل به اینترنت و وجود انواع مختلفی از شبکه‌های مجازی کاربران با محتواهای مختلفی رو به رو می‌شوند که بسیاری از آن‌ها مناسب سن نوجوانان نیست. با این حال پدر و مادرها نمی‌توانند تا همیشه گوشی موبایل را برای فرزند خود ممنوع کنند. در این شرایط بهترین برخورد این است که آموزش‌های مناسب را پیش از خرید موبایل در اختیار نوجوان قرار دهید و پس از خرید آن نیز به طور غیرمستقیم بر رفتار او نظارت داشته باشید. ما در ادامه این مقاله از نگاه روانشناسی یکسری توصیه تربیتی را در این زمینه گردآوری کرده ایم. پس تا انتها همراه ما باشید.

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

مضرات ومعایب گرفتن موبایل برای نوجوانان

بسیاری از پدرومادرها وقتی می‌خواهند برای فرزند نوجوان‌شان گوشی بخرند، نگرانی و استرس زیادی را تجربه می‌کنند. چراکه دسترسی گسترده به اینترنت امروزه چالش‌های زیادی را به همراه آورده است که به طور بالقوه می‌توانند آسیب‌های مختلفی را برای نوجوانان به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مسائلی که باعث دغدغه والدین در این زمینه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- مواجهه با محتواهای جنسی و غیراخلاقی

امروزه در اکثر فضاهای مجازی دسترسی به محتواهای جنسی کار آسانی شده است. از همین رو بسیاری از پدر و مادرها نگرانند که فرزندشان درگیر مشاهده اینگونه مطالب شده و در نهایت آسیب‌هایی نظیر بلوغ زودرس یا گرایش به رفتارهای پرخطر جنسی را تجربه نماید.

2- موبایل برای نوجوان | مواجهه با صحنه های خشونت آمیز و نامتناسب با سن نوجوان

همان‌طور که می‌دانید دوران نوجوانی سال‌های 13 تا 19 سالگی را در برمی‌گیرد. نوجوانان کوچک‌تر یا زیر 18سال برای مشاهده بسیاری از فیلم‌ها یا تصاویری که در فضای مجازی پخش می‌شود آمادگی ذهنی ندارند. در نتیجه مواجه شدن آن‌ها با محتواهایی نظیر قتل، تجاوز، اعتیاد و سایر مواردی از این دست می‌تواند آسیب‌های روانی زیادی به همراه داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری با انواع اختلالات اضطرابی اشاره کرد.

3- دوستی های اینترنتی

امروزه با یک گوشی همراه و دسترسی به اینترنت می‌توانند با هر کسی از هرجای جهان ارتباط برقرار کرد. این مسئله به خصوص برای نوجوانان که علاقه زیادی به گروه‌های دوستی دارند جذابیت زیادی دارد. با این حال در این فضا متاسفانه بسیاری از کاربران با هویت‌های جعلی فعالیت می‌کنند و احساسات سایر افراد را به بازی می‌گیرند. در این شرایط بسیاری از والدین نگران روابط نوجوان به خصوص دوستی او با جنس مخالف هستند.

4- موبایل برای نوجوانان | اعتیاد به گوشی موبایل و اینترنت

بسیاری از نوجوانان از شرایط مناسب برای گذراندن اوقات فراغت خود برخوردار نیستند. همچنین مشکلاتی نظیر نداشتن اعتماد به نفس کافی باعث می‌شود که بیشتر تلاش کنند از دنیای واقعی فرار کرده و به دنیای مجازی پناه بیاورند. در این شرایط ریسک اعتیاد به اینترنت و افزایش وابستگی به گوشی موبایل تا حد زیادی وجود دارد.

5- اعتیاد به بازی های اینترنتی

در گوشی های هوشمند قابلیت اجرای بازی‌های اینترنتی زیادی وجود دارد که با درگیر کردن مدار پاداش مغز می‌تواند به بروز وابستگی روانی بیانجامد. در همین راستا بسیاری از پدر و مادرها نگران این هستند که فرزندشان درگیر اینگونه مسائل شده و از اموری نظیر تحصیل باز بماند.

چند توصیه در زمان گرفتن موبایل برای نوجوانان

با وجود تمام چالش‌هایی که در زمینه استفاده از موبایل و اینترنت وجود دارد استفاده از این ابزارهای الکترونیکی اجتناب ناپذیر هستند و نمی‌توانید نوجوان خود را از داشتن آن‌ها محروم کنید. به جای اینکار باید آگاهی خود را در این زمینه بالا برده و به راهکارهای تربیتی متخصصین توجه نمایید. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

1- فرزند خود را از آسیب‌های موجود آگاه کنید

یکی از مسائلی که باعث می‌شود نوجوانان در بسیاری از آسیب‌های مرتبط با گوشی موبایل و اینترنت درگیر شوند، عدم آگاهی است. در نتیجه پیش از گرفتن گوشی برای فرزند خود لازم است که در مورد مزایا و معایب آن اطلاع رسانی های لازم را انجام دهید.

توجه داشته باشید که نباید بیش از حد روی نکات منفی تاکید کنید. این کار اثرگذاری کلام شما را کاهش داده و باعث می‌شود که نوجوان احساس کند به دلیل نگرانی‌های خود در حال اغراق کردن هستید. در نتیجه تلاش کنید همه جوانب را در کنار هم ببینید و علاوه بر آسیب‌ها همواره بر مزیت‌هایی که گوشی موبایل در دنیای مدرن به همراه داشته نیز تاکید کنید.

2- موبایل برای نوجوانان | الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید

اگر به عنوان والدین در خانه بیش از تعاملات مستقیم دائما سرتان توی گوشی باشد، به عنوان یک الگو زمینه‌ساز تکرار همین رفتار در فرزندتان می‌شوید و نمی‌توانید انتظار داشته باشید که او به توصیه‌هایتان در زمینه استفاده کمتر از موبایل گوش فرا دهد. در نتیجه سعی کنید بیش از آنکه به زبان گفتار در مورد استفاده صحیح از گوشی همراه تذکر بدهید با رفتارتان نمونه‌ای از یک الگوی مناسب را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

3- به فرزندتان بیاموزید که بطور مدیریت شده از گوشی خود استفاده کند

به نوجوان آموزش دهید که هر کاری را باید در زمان مربوط به خود انجام دهد. اگر او بتواند سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرد و برنامه ریزی درستی برای فعالیت‌های روزانه‌اش داشته باشد. استفاده از موبایل را نیز می‌تواند مدیریت کند. در نتیجه به جای برخوردهای تند باید مهارت‌آموزی به نوجوان را در دستور کار خود قرار دهید. اگر فرزندتان در این زمینه با مشکل زیادی رو به رو است. مراجعه به یک روانشناس متخصص در حوزه کودک و نوجوان می‌تواند تا حد زیادی در بهبود شرایط به او کمک کند.

4- اصول خود مراقبتی در فضای مجازی را به نوجوان آموزش دهید

باید به فرزندتان بیاموزید همانطور که در دنیای واقعی یک حریم شخصی دارد و به روش‌های مختلف از خود مراقبت می‌کند در فضای مجازی نیز به روش‌های دیگری به این مراقبت‌ها نیاز دارد.

برای مثال به فرزند خود بیاموزید که اطلاعات امنیتی حساب‌های مالی خود یا والدینش را در فضای مجازی در اختیار دیگران قرار ندهد و اگر لازم شد این کار را انجام دهد حتما ابتدا با پدر یا مادر خود مشورت کند. همچنین در مورد اهمیت عدم اشتراک‌گذاری عکس‌های خصوصی و سایر اطلاعات شخصی به فرزندتان آموزش دهید تا درگیر آسیب‌هایی نظیر دزدی اینترنتی، سوءاستفاده عاطفی و اخاذی نشود.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوجوانان می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

اگر وابستگی نوجوان در حدی است که به عملکرد روزانه او نظیر تحصیل یا روابط بین فردی آسیب وارد کرده، باید از یک متخصص برای بهبودی این وضعیت کمک بگیرید. روانشناسان بالینی متخصص در حیط کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

   

منبع : گرفتن موبایل برای نوجوانان

 



:: بازدید از این مطلب : 0
گرفتن موبایل برای نوجوانان چه مض
newmiin
0 نظر

باورهای غلط در زندگی مشترک


داشتن باورهای غلط در زندگی مشترک با چه آسیب‌هایی همراه است؟ هر فردی نسبت به ازدواج و زندگی زناشویی انتظارات و باورهایی دارد که برخی از این باورها منطقی و برخی دیگر غیر منطقی هستند. انتظارات غیرمنطقی می‌توانند عامل منفی و مخربی برای زندگی محسوب شوند زیرا که ممکن است زندگی مشترک را تا مرز جدایی پیش ببرند. شکل‌گیری این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند تحت تاثیر عواملی نظیر تربیت، تاثیر پذیری از محیط، وراثت، دوستان و آشنایان باشد. در این وضعیت مشکلی که زوجین با آن مواجهه می‌شوند برآورده کردن این انتظارات غیرمنطقی است که می‌تواند به مرور باعث ایجاد احساس افسردگی، اضطراب و ناامیدی در زندگی شود. از این جهت برای بهبود روابط بین فردی و زناشویی بهتر است زوجین انتظارات غیرمنطقی خود را بشناسند و جهت رفع این مسائل تلاش کنند.

 

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

باورهای غلط در زندگی مشترک

طبیعی است که هر فردی بر اساس سبک فرزندپروری، رویدادهای محیطی، تاثیرپذیری از دوستان و آشنایان و رسانه‌های تصویری و اجتماعی انتظارات و باورهایی نسبت به زندگی مشترک داشته باشد اما در برخی شرایط این انتظارات غیرمنطقی هستند و چیزی جز نتیجه منفی و آثار مخرب برای زندگی زناشویی ندارند. برخی از این انتظارات غیرمنطقی می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

روابط زوج‌های خوشبخت هیچوقت تغییر نمی‌کند

افراد ممکن است به علل مختلف در طول زندگی انتظارات و افکارشان تغییر پیدا کند، در نتیجه این مسئله می‌تواند بر خواسته، انگیزه و اولویت‌های زوجین تاثیر بگذارد. ممکن است یک موضوعی در یک زمان برایتان خوشحال کننده و در زمان دیگر ناراحت کننده باشد، پس باید توجه داشته باشید که روابط زناشویی ممکن است در دوران‌های مختلف و به دلیل مسائل پیش‌آمده دچار تغییرات و دگرگونی‌هایی شود. زوج درمانی کمک می‌کند تا بتوانید با این تغییرات راحت تر کنار بیایید و مشکلات کمتری را تجربه کنید. برای اطلاع بیشتر در زمینه زوج درمانی کلیک کنید.

تا آخر عمر باید مانند روز اول عاشق هم باشیم

یکی از انتظارات غیرمنطقی که می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکلاتی کند این است که برخی زوجین تاکید بیش از اندازه می‌کنند که همسرمان باید همانند روز اول عاشق و دلباخته ما باشد. عاشق شدن یک وضعیت هیجانی است که به دلیل علاقه و دوست داشتن فرد مقابل و ترشح هورمون‌های مختلفی نظیر اکسی‌توسین، دوپامین و سروتونین و دیگر هورمون‌های شادی رخ می‌دهد اما مطالعات نشان داده‌اند که بدن انسان به طور زیستی این تغییرات را به طور پایدار تجربه نمی‌کند.

در واقع این باور و انتظار که زوجین باید همانند روز اول عاشق و دلباخته یکدیگر باشند از نظر زیستی هم امکان پذیر نخواهد بود و این یک واقعیت زندگی است. زوجین می‌توانند یکدگیر را دوست داشته و نسبت به همدیگر فداکاری، مهربانی، صمیمیت و… داشته باشند اما آن شور و شوق و هیجان روزهای اول رابطه ممکن است در طول زندگی برای همیشه پایدار نباشد. مهمترین نکته این است زوجین این مسئله را بدانند و این موضوع را دلیلی بر کاهش علاقه یا دوست نداشتن همسر نسبت به خود در نظر نگیرند.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن همسر بدون نقص

برخی افراد این انتظار را دارند که همسرشان باید کامل و بدون نقص باشد، در این شرایط معمولا فرد دچار احساس کمال‌گرایی است. کمال‌گرایی باعث می‌شود تا توانایی فرد برای حل مسئله کاهش پیدا کند. میل به کمال‌گرایی و دستیابی به داشتن همسر بدون نقص باعث ایجاد انتظارات غیرمنطقی می‌شود. این مسئله کیفیت زندگی و میزان رضایت زناشویی را پایین می‌آورد. در چنین شرایطی فرد کمال‌گرا، کوچکترین مسائل همسرش را بزرگ‌نمایی می‌کند و آن را یک عیب و نقص بزرگ در نظر می‌گیرد. افراد کمال‌گرا هیچوقت به بهترین گزینه دست پیدا نمی‌کنند، ممکن است در ابتدای زندگی همسرشان از نظرشان کامل باشد اما پس از مدتی دوباره به این کامل بودن شک می‌کنند. در واقع همیشه به طور بیهوده به دنبال بهترین گزینه و کامل‌ترین گزینه هستند.

کامل بودن خود

علاوه بر اینکه برخی افراد تمایل به داشتن همسر کامل و بدون نقص دارند، برخی دیگر این احساس کمال‌گرایی را نسبت به خودشان دارند و در واقع هیچوقت خودشان را آماده زندگی زناشویی و ازدواج نمی‌دانند. معمولاً این مسئله ناشی از فقدان اعتماد به نفس و عزت نفس است زیرا افراد فکر می‌کنند برای داشتن یک زندگی خوب حتما باید فردی کامل و بدون مشکل باشند. نکته‌ای که این افراد در نظر نمی‌گیرند این است که ازدواج و زندگی زناشویی یک فرایند تعاملی و متقابل است و هر دو نفر در آن نقش دارند و کامل و یا نقص داشتن یک نفر دلیل بر یک ازدواج و یا زندگی زناشویی ناموفق نیست.

باورهای غلط در زندگی مشترک | داشتن ویژگی‌های متضاد

یکی از باورها و انتظارات رایجی که در زندگی زناشویی و حتی ازدواج وجود دارد این است که افراد فکر می‌کنند باید در زندگی زناشویی و ازدواج ویژگی‌ها و فعالیت‌های متضاد با همسرشان داشته باشند تا یکدیگر را کامل کنند. شاید در کوتاه مدت این مسئله برای زوجین جالب باشد اما پس از مدتی اثرات منفی و زیان‌بار آن بیشتر خواهد شد. به طور کلی ازدواج و زندگی زناشویی با فردی که صفات و ویژگی‌های متضاد دارد معمولا منجر به کاهش کیفیت زندگی و تعارض‌ها و نارضایتی‌های شدیدی می‌شود.

 

 

روش‌هایی برای بهبود و اصلاح باورهای غلط در زندگی مشترک

بهترین کار این است که با خودتان و همسرتان گفتگو و صحبت کنید. ببینید کدام مسائل و ویژگی‌های شما از نظر همسرتان غیرمنطقی و چه ویژگی‌ها و انتظارات همسرتان برای شما غیرمنطقی است. در صورتیکه ازدواج نکردید می‌توانید این کار را با فردی که قرار است در آینده با او ازدواج کنید انجام دهید.

مهم است که ریشه اصلی که باعث شکل گیری این انتظارات غیرمنطقی در شما و یا همسرتان شده است را پیدا کنید و همینطور به دنبال مسائلی باشید که باعث تداوم این انتظارات و باورهای غیرمنطقی شده است. در نهایت پس از شناسایی این مسائل می‌توانید فهرستی تهیه کنید و انتظارات غیرمنطقی خود را از کمترین به بیشترین فهرست‌‌بندی کنید. در قدم بعدی اولین گزینه از فهرستتان که کمترین اولویت را برای شما دارد را انتخاب نمایید و در جهت تغییر و اصلاح آن گام بردارید. همچنین اگر با انجام این کار راحت نیستید و برایتان احساس خوبی ندارد می‌توانید با مراجعه به یک روانشناس و گفتگو با او در جهت بهبود و اصلاح انتظارات غیرمنطقی‌تان قدم بردارید. برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

شاید در ابتدای زندگی زناشویی، زوجین به دلیل علاقه و شور شوق اولیه‌ای که نسبت به یکدیگر دارند از این مسائل چشم پوشی کنند اما پس از گذشت مدت زمانی مشخص زوجین از برآورده کردن انتظارات غیرمنطقی خسته می‌شوند و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد افسردگی، یأس، ناامیدی، اضطراب و استرس و در نتیجه کاهش کیفیت و نارضایتی از زندگی زناشویی شود.

   

 منبع : باورهای غلط در زندگی مشترک

 



:: بازدید از این مطلب : 0
باورهای غلط در زندگی مشترک
newmiin
0 نظر

دوجنسه ها یا دوجنسیتی


دوجنسه ها چه کسانی هستند و چه تفاوت‌هایی با سایر افراد دارند؟ از نظر علمی افرادی را که هم زمان دارای آلت جنسی زنانه و مردانه هستند دو جنسه می‌نامند. این مسئله باعث می‌شود که آن‌ها خصوصیات رفتاری متفاوتی را شکل دهند و درگیر چالش‌های زیادی در زندگی باشند. برای مثال سردرگمی در یافتن هویت جنسی، داشتن تمایلات جنسی متعارض و مشکلاتی در یافتن شریک جنسی و عاطفی از جمله مسائلی هستند که دو جنسه ها را درگیر خود می‌کنند. در ادامه بیشتر با سبک زندگی و مشکلات این افراد آشنا می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع : دوجنسه ها یا دوجنسیتی

دوجنسه ها چه کسانی هستند؟

دوجنسه ها یا بین جنسی کسانی هستند که هم زمان آلت جنسی زن و مرد را دارند. البته در بسیاری از موارد ممکن است یکی از اندام‌های جنسی به شکل ضعیف‌تر و یا ناقص در کنار اندام تناسلی اصلی رشد کرده باشد. برای بهبود مشکلات مرتبط با این وضعیت معاینات پزشکی صورت می‌گیرد تا آلت تناسلی ضعیف‌تر با جراحی برداشته شود.

علل بروز مشکل دوجنسیتی

متخصصان بر این باورند که اختلال‌های ژنتیکی و هورمونی علل اصلی بروز مشکل دو جنسیتی هستند. برای مثال اگر هورمون‌های موثر در تشکیل اندام جنسی، هماهنگ با کرموزوم‌های جنسی او عمل نکنند اختلالاتی در شکل گیری اندام جنسی شکل می‌گیرد که می‌تواند در بروز مشکل دوجنسیتی تاثیرگذار باشد.

تفاوت دوجنسه ها و ترنس ها

در اصطلاح عمومی بسیاری از افراد به ترنس‌ها نیز دو جنسه می‌گویند اما این دو مسئله با یکدیگر متفاوت هستند. افراد دو جنسه مشکلی فیزیولوژیک در بدن و اندام‌های جنسی خود دارند که باعث می‌شود خصوصیاتی از از هردو جنس را به ارث ببرند اما ترنس‌ها از نظر جسمانی کاملا سالم هستند. در واقع مشکل اصلی آن‌ها احساس ناهماهنگی روانشناختی با جنسیتی است که برای آن‌ها تعریف شده است. از همین رو در روانشناسی به وضعیت آنان نارضایتی جنسی یا ملال جنسیتی نیز گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ترنسکشوال ها کلیک کنید.

چالش های زندگی برای دوجنسه ها

زندگی برای افراد دوجنسه همواره با مشکلات و چالش‌های بسیاری همراه است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1- سردرگمی در یافتن هویت جنسی

افرادی که دوجنسه هستند از نظر روانشناختی کار سخت تری برای یافتن هویت جنسی خود دارند. در واقع آن‌ها ممکن است ویژگی‌های به خصوصی از هر دو جنس را در خود بیابند و بین اینکه می‌خواهند در اجتماع به عنوان یک مرد ظاهر شوند یا زن سردرگم شوند. در این شرایط پیگیری وضعیت پزشکی، تعیین جنسیت غالب و شرکت در جلسات روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا بتواند مسیر خود را راحت تر پیدا کند و به درک بهتری در مورد خود برسد.

2- مشکلات مرتبط با نگاه اجتماعی

رفتارهای متعارضی که در افراد دوجنسه وجود دارد، باعث می‌شود که جامعه نگاه دیگری به آن‌ها داشته باشد. این افراد از آن جهت که در اقلیت قرار می‌گیرند اغلب با سرزنش، تمسخر یا طرد افراد دیگر مواجه می‌شوند. این مسئله تا حد زیادی اعتماد به نفس آنان را تهدید کرده و منجر به آسیب پذیری روانی بیشتر در این افراد نسبت به سایرین می‌شود.

3- دوجنسه ها | داشتن تمایلات جنسی متعارض

افراد دو جنسه به علت برخورداری از هردو ساختار زنانه و مردانه ممکن است تمایلات جنسی متعارضی را تجربه کنند. در واقع ممکن است هم زمان نسبت به هردو جنس تمایلات جنسی داشته باشند. این مسئله باعث می‌شود که در پیدا کردن شریک عاطفی با مشکلات بیشتری مواجه شوند و تردیدهای زیادی را تجربه کنند.

4- مشکلات در یافتن شریک جنسی و عاطفی

ساختار بدنی متفاوت باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایلی به برقراری ارتباط جنسی و عاطفی با این افراد نداشته باشند و حتی از این موضوع احساس نفرت و انزجار کنند. همین مسئله باعث می‌شود که نیاز به صمیمت در این افراد بیش از دیگران نادیده گرفته شده و اعتماد به نفسشان بیش از پیش آسیب ببیند.

5- چالش های مربوط به عمل تغییر جنسیت

مشکلات دوجنسه ها با تغییر عمل جنسیت پایان نمی‌یابد. بلکه آن‌ها بعد از عمل با دنیای جدید رو به رو می‌شوند. آن‌ها باید بتوانند از نظر روانی نیز یکی از جنسیت‌ها را از خود دور کرده و بیشتر با جنسیت غالب ارتباط برقرار کنند. در واقع آن‌ها باید بتوانند هویت جنسی سالمی را در خود پرورش دهند و به عنوان یک فرد جدید زندگی جدیدی را نیز آغاز نمایند. این مسئله برای اکثر افراد با فشارهای روانی زیادی همراه است. کمک گرفتن از جلسات مشاوره و روان درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت تر خود را برای عمل آماده کنید و پس از آن نیز سازگاری بیشتری با شرایط داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با اقدامات لازم برای عمل تغییر جنسیت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

خیر، دوجنسه بودن لزوما با اختلال روانی همراه نمی‌شود. البته این افراد به دلیل عدم حمایت اجتماعی و فشارهای اطرافیان معمولا بیش از دیگران در معرض آسیب‌های روانشناختی نظیر افسردگی و اعتیاد قرار دارند.

   

منبع : دوجنسه ها یا دوجنسیتی

 



:: بازدید از این مطلب : 0
دوجنسه ها یا دوجنسیتی
newmiin
0 نظر