مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

علائم خماری

علائم خماری یکی از مسائل چالش برانگیز برای مصرف کنندگانی است که تمایل به ترک مواد اعتیاد آور را دارند. در واقع این اشخاص به خاطر عدم مصرف موادی که به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند، دچار خماری می‌شوند که شدت و نوع بروز آن نیز به مواد مخدر مصرفی بستگی دارد. درد و مشکلات ناشی از خماری یکی از مهم‌ترین موانع برای ترک اعتیاد است به این صورت که افراد با وجود تمایل بسیار زیاد برای ترک کردن، به دلیل ترس از خماری، از این کار خودداری کرده و روز به روز بیشتر در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. در حالی که با آگاهی از خماری و حالات آن و کمک گرفتن از یک متخصص می‌توانید درد ناشی از خماری را کاهش داده و با موفقیت ترک کنید. 

منبع : علائم خماری

خماری چیست؟

فرد مصرف کننده پس از قطع مواد اعتیاد آوری که سال‌ها آن را مصرف کرده دچار حالت خماری شده و با دردهای روحی و جسمی مواجه می‌شود. برای نمونه، مواد سنتی مانند تریاک حالت خماری‌اش بیشتر با دردهای جسمانی همراه است و در مقابل، مواد صنعتی نظیر شیشه که حاوی مواد شیمیایی هستند و گل که مانند شیشه توهم زا می‌باشد، بیشتر روان فرد را درگیر می‌کند.

علائم خماری چیست ؟

حالتی که خماری بر روی جسم افراد می‌گذارد با علائمی نظیر عرق کردن بیش از حد، آسیب‌های پوستی، اسهال و استفراغ، حس تهوع، یبوست، لرزیدن بدن و درد در مفاصل بروز پیدا می‌کند. حالت روحی هم که به واسطه ترک یا کاهش مواد به وجود می‌آید با نشانه‌هایی مانند تغییر در اشتها و خواب فرد، استرس و افسردگی همراه است که البته این نشانه‌ها همانطور که گفته شد بیشتر به نوع موادی که فرد مصرف می‌کند بستگی دارد ولی معمولا در بیشتر آن‌ها دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید : ترک اعتیاد در خانه 

علائم خماری در تریاک 

خماری که به علت عدم مصرف تریاک در بدن مصرف کننده بروز می کند با حالاتی مانند آبریزش بینی، لرز و تعرق، تهوع و استفراغ، خارش، بدن درد و یبوست یا اسهال همراه است. از نظر روحی هم فرد با افت وضعیت روحی مواجه می‌شود به طوری که با کوچک‌ترین حرفی ناراحت شده و تحت تاثیر قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان به علائمی نظیر پریشانی، کسل بودن، افسردگی و کاهش توانایی تعامل با دیگران اشاره کرد.

علائم خماری در گل یا ماری جوانا

از آنجایی که گل یک ماده توهم زاست در حالت خماری احساس کلافگی و اعصاب خوردی به همراه دارد و معمولا از دردهای جسمانی خبری نیست و تنها کم شدن اشتها را به همراه دارد به همین خاطر به مصرف کنندگان گل پیشنهاد می‌شود حتما با مشاور و روانشناس صحبت کنند تا ترک سریع‌تر و آسان‌تری داشته باشد. مشاور با صحبت‌هایش علائمی مانند افسردگی آشفتگی و حساسیت او را به حداقل می‌رساند.

علائم خماری در شیشه

شیشه از تریاک و گل خطرناک تر است که دلیل آن صنعتی بودن این ماده می‌باشد. حالت خماری این ماده نیز بیشتر با نشانه‌های روانی بروز پیدا می‌کند و از نظر جسمانی تنها به مدت یک هفته و حتی کمتر، تمایل به خواب زیاد اتفاق می‌افتد. از نظر روحی و روانی نیز حالاتی مانند عصبانیت، افسردگی، توهم، افزایش اشتها، خستگی و سردرگمی پیش بروز می‌یابد.

چطور درد و علائم خماری را کاهش دهیم؟

درد خماری از فردی به فرد دیگر متفاوت است و طبیعتا هر چقدر اعتیاد سنگین‌تر باشد ترک هم سخت‌تر خواهد شد اما کاری غیرممکن نیست. راهکار کاهش درد هنگام خماری این است که خودتان را از لحاظ روحی و جسمی برای حالت خماری آماده کنید و اراده خود را با کمک روانشناس تقویت نمایید.

افراد در موقعیت حساس احتیاج دارند با فردی که با او راحت هستند، صحبت کنند و همچنین آن فرد بتواند به آن‌ها راهکارهایی ارائه دهد تا مشکل خود را برطرف سازند. قطعا روانشناس بیشترین کمک را به مصرف کننده در جهت کاهش درد خماری و تسریع ترک اعتیادش می‌کند چرا که بعد روانی ترک اعتیاد بسیار سنگین بوده و با کمک مشاور و حضور در کلینیک‌های مطمئن است که نتیجه بهتری حاصل می‌شود. برای شروع درمان و ترک اعتیاد کلیک کنید.

 برای دریافت مشاوره در زمینه خماری و حالات آن می توانید با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

برای درد خماری چکار باید کرد؟

باید تمام پتانسیل لازم از جمله رژیم غذایی درست و صحبت با روانشناس متخصص را به کار گرفت تا بهتر درد روحی و حتی جسمی را کنترل کرد. با دریافت مشاوره ترک اعتیاد از جدیدترین و بهترین روش های مقابله استفاده کنید.

آیا درد خماری دائمی است؟

خیر این درد مقطعی بوده و بسته به شرایط فرد مصرف کننده پس از یک دوره کوتاه، کامل از بین می‌رود. 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع : علائم خماری

تعبیر خواب دستشویی

تعبیر خواب دستشویی زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند. شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

منبع : تعبیر خواب دستشویی

تعبیر خواب دستشویی از نظر معبران باستانی

به عقیده معبران باستانی، دیدن حالت‌های مختلفی از دستشویی در خواب می‌تواند تعابیر متفاوتی نیز داشته باشد، ولی در حالت کلی معبران باستانی همگی بر این باور هستند که دیدن توالت در خواب به معنای میل فرد بیننده خواب به ثروت و مال اندوزی است.

دیدن خواب دستشویی در خواب، در تعابیر دیگری می‌تواند به رسیدن سود و یا پول زیادی به فرد بیننده خواب نیز اشاره داشته باشد. در ادامه تعبیر دستشویی را از منظر معبران باستانی و اسلامی مرور کرده‌ایم:

معنی خواب دستشویی از نظر محمد بن سیرین

محمد بن سیرین می‌گوید: اگر کسی در خواب ببیند که در حال ساختن یک دستشویی و توالت است؛ به این معنی است که او در دنیای واقعی تمایل به جمع آوری مال و ثروت دارد. این شخص مایل نیست چیزی از مال و اموالش، به فرد دیگری برسد.

از نظر محمد بن سیرین، دیدن خواب دستشویی می‌تواند به یک زن جادوگر و حرام خوار نیز اشاره داشته باشد. ادرار و مدفوع کردن در دستشویی نیز از نظر این معبر باستانی به معنای مال اندوزی است.

اگر فردی در خواب ببیند که در چاه دستشویی افتاده است، به این معنی است که مال و ثروت او خرج خواهد شد. در صورتی که فرد پس از افتادن در چاه توالت، دست و پایش نیز بشکند به این معنی است که او در سختی و گرفتاری خواهد افتاد.

معنی خواب‌دستشویی از نظر امام جعفر صادق (ع)

امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید، دیدن خواب دستشویی می‌تواند دارای پنج تعبیر متفاوت باشد. این پنج تعبیر به شرح موارد زیر است:

  • مال حرام
  • عیش و زندگی دنیا
  • خزینه (خزانه و انبار)
  • شروع در حرام
  • زن خادمه و حرام خوار

تعبیر خواب توالت از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با علل خواب دیدن کلیک کنید.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب دستشویی ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد، در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. برای آشنایی بیشتر با روش های مربوط به روانکاوی کلیک کنید.

تعبیر خواب دستشویی به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است، که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. در کتاب تعبیر رویا به روش یونگ آمده است، دستشویی در خواب می‌تواند نمادی از آزاد سازی احساسات باشد.

در واقع فردی که خواب دستشویی می‌بیند، نیاز دارد از دست برخی موارد بی استفاده و بی ارزش رها و آزاد شود. البته ناگفته نماند که دیدن خواب دستشویی گاهی نیز به دلیل مثانه پر فرد بیننده خواب است. در واقع خواب در تلاش است فرد را بیدار کند تا او به دستشویی برود.

پیدا نکردن دستشویی در خواب

یونگ می‌گوید اگر فردی در خواب ببیند که نمی‌تواند دستشویی را پیدا کند، به این معنی است که فرد در زندگی واقعی اش توانایی رها و آزاد کردن احساساتش را ندارد.

تعبیر خواب دستشویی عمومی

دیدن خواب دستشویی عمومی که هیچ در و دیواری ندارد، به این معنا است که فرد در زندگی واقعی برای خود هیچ گونه حریم خصوصی ندارد. اینگونه افراد معمولا خواسته‌ها و تمایلات دیگران را بر خواسته‌ها و تمایلات خود ارجح تر می‌دانند.

تعبیر خواب کاسه توالت

یونگ معتقد است که دیدن خواب کاسه توالت به ثروت و اندوخته‌های فرد بیننده خواب اشاره دارد.  به عنوان مثال اگر فرد در خواب ببیند که کاسه توالت خراب است، به این معنی است که او در زندگی واقعی توانایی نگهداری از ثروتش را ندارد.

معنی خواب‌دستشویی گرفته

دیدن خواب توالت گرفته، به این معنی است که فرد بیننده خواب کنترلی بر روی احساساتش ندارد و نیار دارد که احساسات خود را آزاد و رها کند.

خواب استفاده از دستمال توالت

یونگ می گوید اگر فردی در خواب ببیند که برای رفتن به دستشویی از دستمال توالت استفاده می‌کند، به این معنی است که او تمایل دارد احساساتش را آشکارا بیان کند.

تعبیر خواب دستشویی بدون دستمال کاغذی

اگر فردی در خواب در دستشویی باشد که در آن دستمال توالت وجود ندارد، به این معنی است او آمادگی رویارویی با عواقب مشکلات خود را در زندگی ندارد.

معنی خواب تمیز کردن دستشویی

تعبیر خواب تمیز کردن توالت، پاک کردن احساسات و زخم‌های گذشته است. در واقع فرد آمادگی رویارویی با تمام مشکلات و پشت سر گذاشتن آن‌ها را دارد.

جستجو برای پیدا کردن دستشویی

اگر فردی در خواب ببیند که در حال جستجو برای پیدا کردن توالت و دستشویی است، به این معنی است که او در واقعیت نیاز دارد تا به دستشویی برود.

در تعبیری دیگر جستجو دستشویی و پیدا نکردن آن به این معنی است که فرد در آزاد کردن احساسات خود دچار مشکل است.

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع خواب می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع : تعبیر خواب دستشویی

تقسیم وظایف در خانواده

تقسیم وظایف در خانواده از آن دسته موضوعاتی است که نظرات مختلفی راجع به آن وجود دارد. بسیاری از ما تصور می‌کنیم که وظایف خانه تنها بر عهده زنان هست. تأمین مالی خانواده هم وظیفه مرد است. اما امروزه با توجه به اینکه بسیاری از خانم‌ها هم در خارج از خانه کار می‌کنند این دیدگاه در حال از بین رفتن است. واقعیت این است که خانه و خانواده متعلق به همه اعضای آن است. پس تمام اعضا باید در کارهای خانه بهم کمک کنند. این رویه رابطه بین اعضا را هم بهتر می‌کند و شما به داشتن یک خانواده موفق نزدیک‌تر می‌شوید. به همین خاطر شاید لازم باشد شما هم به این مسائل فکر کنید و برای آن برنامه مشخصی داشته باشید. در ادامه بعضی از نکات مهم راجع به تقسیم وظایف در خانه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید : خانواده سالم

منبع : تقسیم وظایف در خانواده

اهمیت تقسیم وظایف در خانواده

افزایش محبت و همدلی

وقتی تمام اعضای خانواده مسئولیتی برای انجام دادن داشته باشند یعنی همه اعضا در حال کمک کردن به یکدیگر هستند. این کار باعث می‌شود تا احساس محبت و همدلی بین اعضا بیشتر شود. در حقیقت وقتی هرکدام از اعضای خانواده احساس کند باید به دیگران کمک کند این روحیه در او تقویت می‌شود که خود را جای دیگران بگذارد و متوجه زحمات آن‌ها باشد. به‌علاوه اعضای خانواده و به‌خصوص فرزندان با مفهوم کمک کردن به یکدیگر آشنا می‌شوند و این تأثیر بسیاری در رشد آن‌ها خواهد داشت.

احساس محبت و دوست داشته شدن

اگر همه کارها بر عهده یک نفر باشد دیر یا زود این یک نفر احساس خستگی و ناراحتی می‌کند. گاهی اوقات فشار کارهای خانه به‌خصوص برای خانم‌ها آن‌قدر زیاد می‌شود که دیگر هیچ زمانی برای خودشان نخواهند داشت. این شرایط باعث می‌شود به‌تدریج خانم‌ها درگیر افسردگی و سایر مشکلات روحی شوند.

همین شرایط برای مردی که به‌تنهایی می‌بایست تأمین مخارج یک خانواده را بر عهده داشته باشد هم اتفاق می‌افتد. به همین خاطر بهترین راه این است که همه اعضا تا جایی که می‌توانند با یکدیگر در کارها مشارکت کنند. از این طریق مادر یا پدر خانواده هم احساس می‌کند که برای بقیه اعضا مهم است؛ و این می‌تواند تأثیر بسیاری روی سلامت روان تمام اعضای خانواده داشته باشد.

مسئولیت‌پذیری برای فرزندان

وقتی کارهای خانه بین تمام اعضا تقسیم می‌شود فرزندان شما هم یاد می‌گیرند وظایفی دارند که باید آن‌ها را انجام دهند. آن‌ها دیر یا زود متوجه می‌شوند که اگر وظایف خود را کامل و به‌درستی انجام ندهند برای سایر اعضای خانواده هم مشکل پیش می‌آید. درنتیجه انجام دادن به‌موقع کارها یا احساس مسئولیت کردن راجع به زندگی و خانواده را جدی خواهند گرفت. برای آشنایی با ویژگی های خانواده موفق کلیک کنید.

مهارت‌آموزی

وقتی کارهای خانه بین تمام اعضا تقسیم می‌شود فرصتی برای آن‌ها ایجاد می‌شود که مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. برای مثال فرض کنید یک روز خرید کردن برای خانه یا آشپزی به فرزندان سپرده شود. آن‌ها از این طریق مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرند که می‌تواند در زندگی آینده آن‌ها بسیار کمک‌کننده باشد. پس می‌توان گفت تقسیم وظایف در خانواده موضوعی نیست که فقط به درد اینجا و اکنون بخورد بلکه این کار جنبه‌های تربیتی بسیاری هم دارد که می‌توانید با کمک گرفتن از آن‌ها بسیاری از مسائل را به فرزندتان آموزش دهید.

راهکارهایی برای تقسیم وظایف در خانواده

با یکدیگر صحبت کنید

بهتر است در اولین قدم یک جلسه خانوادگی تشکیل بدهید. راجع به اهمیت تقسیم‌کار و همین‌طور دلایلی که برای آن دارید با همه صحبت کنید و آن‌ها را به‌خوبی برای این کار توجیه کنید. به خاطر داشته باشید که اگر اعضای خانواده برای این برنامه قانع نشوند شما به‌راحتی نمی‌توانید آن را اجرا کنید. سپس هرکس با توجه به زمان‌های خالی و مهارت‌هایی که دارد بخشی از کارهای خانواده را بر عهده بگیرد.

تقسیم وظایف به صورت شفاف و مشخص در خانواده

پس‌ازاینکه صحبت‌هایتان تمام شد و مشخص کردید که هر بخش از کار را چه کسی باید انجام دهد این وظایف را کاملاً شفاف کنید یا حتی این موضوع را روی یک کاغذ بنویسید. برای مثال مشخص کنید که خرید نان برای یک‌بار در هفته و در روز شنبه به عهده پسر خانواده است. وقتی شما وظایف را به‌درستی مشخص نمی‌کنید احتمال دارد بعضی از اعضا متوجه مسئولیت خود نشوند یا آن را فراموش کنند. اما هرچقدر بتوانید وظایف را با دقت و صراحت بیشتری مشخص کنید احتمال انجام نشدن آن‌ها کمتر می‌شود.

هرگز کارها را به‌جای هم انجام ندهید

گاهی اوقات والدین به دلایل مختلف وظایف یکدیگر یا فرزندانشان را بر عهده می‌گیرند. یادتان باشد این یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌هایی است که ازنظر تربیتی می‌توانید به خانواده و به‌خصوص فرزندان وارد کنید. اگر آن‌ها احساس کنند کسی هست که کارها را به‌جایشان انجام می‌دهد دیگر تلاشی برای تغییر شرایط نمی‌کنند. به همین خاطر بهترین کار این است که به آن‌ها فرصت بدهید کارها را خودشان انجام بدهند. اگر احساس می‌کنید کسی کاری را قبول کرده که در آن مهارت ندارد بهتر است با آرامش به او کمک کنید و مهارت‌های لازم را به او آموزش بدهید. اما هرگز کاری را به‌جای کسی انجام ندهید.

برای تقسیم وظایف در خانواده برنامه‌هایتان را ارزیابی کنید

مدتی که از شروع این برنامه جدید در خانواده گذشت دوباره جلسه‌ای در کنار هم ترتیب بدهید و جریان کارها را بررسی کنید. آیا همه‌چیز آن‌طور که باید پیش رفته است؟ اگر احساس می‌کنید بخش‌هایی از برنامه شما دچار مشکل بوده است می‌توانید برای برطرف کردن آن برنامه‌های جدیدی در نظر بگیرید.

از یک مشاور کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید فرزندان یا همسر شما مسئولیت‌پذیر نیستند و همیشه توقع دارند شما همه کارها را انجام بدهید بهتر است از تقسیم وظایف در کارها استفاده کنید. بااین‌حال گاهی اوقات شدت مشکل به‌اندازه‌ای است که شما نمی‌توانید اعضای خانه را برای همکاری کنار هم جمع کنید. در این شرایط بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین می‌توانند با برگزاری جلسات خانوادگی و بررسی ویژگی‌های شخصیتی هریک از اعضا بهترین راهکار برای تعامل با آن‌ها را به شما آموزش دهند. برای دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانواده می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا انجام کارهای خانه وظیفه زن است؟

واقعیت این است که خانه و خانواده متعلق به تمام اعضا است و همه باید برای پیشرفت خانواده خود تلاش کنند.

تقسیم وظایف در خانواده چه مزایایی دارد؟

این کار باعث تقویت روحیه کار تیمی، احساس همدلی و همراهی و همین‌طور مسئولیت‌پذیری و مهارت‌آموزی اعضا می‌شود.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع : تقسیم وظایف در خانواده

هفته بیستم بارداری

هفته بیستم زمانی است که مادر وارد نیمه دوم بارداری شده است و جنین به سرعت در حال رشد و تکامل می‌باشد. به طور روزانه وزن جنین با افزایش همراه است و از نظر ساختاری و ظاهری هرچه بیشتر شبیه به یک نوزاد می‌شود. در این هفته تغییرات ظاهری مادر نیز به وضوح نشان دهنده باردار بودنش است. در سه ماهه دوم بارداری، خصوصا هفته بیستم مادران معمولاً سرشار از انرژی هستند و مشکلات زیادی را تجربه نمی‌کنند. با این حال برخی از مادران ممکن است عوارض و مشکلات ناخوشایندی از جمله یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم و سوزش معده داشته باشند. آشنایی با این تغییرات و راهکارهای مدیریت کردن آن می‌تواند برای افزایش سلامت مادر و جنین حائز اهمیت باشد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

منبع : هفته بیستم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری جنین افزایش وزن قابل توجهی نسبت به هفته گذشته پیدا می‌کند. اکنون قدش به حدود 26 سانتی‌متر و وزنش حدود 300 گرم رسیده است. رشد موهای سر و بدن و وجود ورنیکس برای محافظت از پوست و جنین همچنان در این هفته ادامه پیدا می‌کند. اگر نوزاد در زمان مقرر به دنیا بیاید لایه ورنیکس به طور خود به خود از بین می‌رود با این حال نوزادانی که زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند مقداری از لایه ورنیکس بر روی پوستشان باقی می‌ماند. به دلیل رشد اندام‌های تناسلی جنین، بسیاری از والدین تا هفته بیستم بارداری متوجه جنسیت فرزند خود می‌شوند با این حال اگر هنوز جنسیت فرزندتان دقیقا مشخص نیست می‌توانید حدودا یک یا دو هفته بعدی سونوگرافی مجدد انجام دهید. علاوه بر این رشد دندان‌های شیری و اصلی کودک در زیر لثه در این هفته شروع می‌شود.

وضعیت مادر در هفته بیستم بارداری

در طی این هفته وزن مادر همانند وزن جنین رو به افزایش است و این بزرگ‌تر شدن جنین امری خوشایند محسوب می‌شود. انرژی و سرزندگی مادر در این هفته بیشتر می‌شود و همچنان میل برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد. مادرانی که تا این هفته متوجه تکان خوردن جنین خود نشده بودند در این هفته باید برای اولین بار این تکان خوردن را احساس کنند چراکه حرکات جنین فعال‌تر و قوی‌تر شده است. برای اینکه بهتر متوجه تکان خوردن جنین شوید دستتان را بر روی شکم خود قرار دهید و منتظر تکان خوردن بمانید. اگر در طولانی مدت جنین در داخل شکمتان تکان نخورد بهتر است با پزشک خود ملاقات داشته باشید. به طور کلی مادر در این هفته وضعیت و تغییرات خاصی را تجربه نمی‌کند با این حال برخی از مادران ممکن است دچار علائم ناخوشایند و عوارض احتمالی بشوند که در ادامه این نکات بیان می‌شود.

عوارض شایع مادر در هفته بیستم بارداری

درست است که به طور کلی این هفته برای مادران با علائم و عوارض ناخوشایندی همراه نیست، با این حال برخی مادران ممکن است دچار مشکلاتی نظیر یبوست، درد کمر، گرفتگی عضلات پا، انقباضات رحم، سوزش معده و کم شدن حجم تنفس بشوند. عمده ترین مسئله‌ای که ممکن است مادران تجربه کنند درد کمر است. همانطور که جنین رشد می‌کند و وزنش بیشتر می‌شود ممکن است مرکز ثقل بدن مادر هم دچار تغییراتی شود که از جمله این تغییرات می‌توان به درد کمر و درد باسن اشاره کرد. علاوه بر این با بزرگ‌تر شدن حجم و بالاتر آمدن رحم، فشار بیشتری به ریه‌ها وارد می‌شود و ممکن است تنفس را برای مادر دچار مشکل کند. تمام این موارد طبیعی و موقتی است و پس از زایمان بهبود پیدا می‌کند.

خودمراقبتی‌های لازم در هفته بیستم بارداری

تغذیه مناسب

بهتر است برای کاهش یبوست ناشی از بارداری در هفته بیستم از غذاهای فیبردار مانند میوه، سبزیجات و غلات استفاده کنید و از افزایش وزن از طریق خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنید چراکه این شیوه از افزایش وزن فایده مثبتی برای مادر و جنین به همراه ندارد.

ورزش منظم

ورزش منظم و صحیح می‌تواند کمر درد، درد باسن و… را کاهش داد. به طور کلی انجام تمرینات ورزشی صحیح و سبک در دوران بارداری می‌تواند منجر به تقویت عضلات مادر شود. با این حال بهتر است برای انجام تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

مراقبت‌های پزشکی

در سه ماهه دوم بارداری بهتر است حتما برای انجام معاینات و ارزیابی بیشتر با پزشک خود ملاقات داشته باشید. اگر تا این هفته هنوز برای انجام معاینات به پزشک مراجعه نکرده‌اید بهتر است در اولین فرصت این کار را انجام دهید. پزشک معمولا با اندازه گیری تناسب وزن مادر و جنین، اندازه گیری فشار خون و میزان ورم دست و پای مادر، معاینه وضعیت شکم، اندازه گیری بزرگ شدن رحم و ضربان قلب جنین، سلامت جنین و مادر را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.

خوابیدن صحیح و کافی

هر چه از مدت زمان بارداری بیشتر می‌گذرد شیوه خوابیدن اهمیت زیادی پیدا می‌کند چراکه خوابیدن به روش غلط می‌تواند منجر به افزایش کمردرد مادر و آسیب رساندن به جنین شود. بهترین شیوه خوابیدن در این دوران خوابیدن به پهلوی سمت چپ است.

برقراری رابطه جنسی

در دوران بارداری برقراری رابطه جنسی برای جنین و مادر خطرناک نیست. با این حال در برخی موارد به دلیل شرایط جسمانی ممکن است پزشک انجام این کار را منع کرده باشد. در مجموع در شرایط عادی با رعایت نکات و پوزیشن‌های مناسب دوران بارداری می‌توان از برقراری رابطه جنسی در هفته بیستم بارداری لذت برد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

در هفته بیستم بارداری از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز شود؟

به طور کلی در تمام دوران بارداری بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب و به اصطلاح فست فودی پرهیز شود چراکه باعث چاقی و افزایش وزن کاذب می‌شوند. به جای خوردن این قبیل‌ غذاها می‌توانید از مواد سرشار از فیبر و مواد غذایی حاوی ویتامین B استفاده کنید.

منبع : هفته بیستم بارداری

رشد نکردن جنین

عوامل مختلفی بر رشد نکردن جنین در دوران بارداری تاثیر می‌گذارند. سوءتغذیه مادر، بروز فشار خون یا دیابت دوران بارداری، نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر از جمله رایج‌ترین دلایلی هستند که بر رشد جنین در حاملگی تاثیر می‌گذارند. نوزادانی که تحت این شرایط به دنیا می‌آیند اغلب وزن بسیار کمی در بدو تولد دارند و ممکن است با نقایص مادرزادی، آسیب‌های مغزی و نابهنجاری‌های رشدی رو به رو شوند. در ادامه این مقاله در مورد علل رشد نکردن جنین، راه‌های تشخیص و پیشگیری از آن توضیحات بیشتری را ارائه کرده ایم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع : رشد نکردن جنین

رشد نکردن جنین | آشنایی با اختلالات رشد جنین

اختلالات رشد جنین، به هرگونه آسیبی گفته می‌شود که در دوران بارداری فرایند رشد کودک را با مشکل مواجه می‌کنند. کودکانی که با این اختلالات به دنیا می‌آیند اغلب نارس هستند و وزنشان از محدوده طبیعی کمتر است. این مسئله می‌تواند در ادامه به صورت نقایص مادرزادی، نا بهنجاری‌های رشدی و آسیب‌های مغزی خود را نشان دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهند در ماه‌های اولیه بارداری عوامل ژنتیکی، بیماری‌های مادر و مشکلات مرتبط با جفت بیش از هر عامل دیگری می‌توانند به فرایند رشد جنین آسیب بزنند. در حالی که در ماه‌های آخر بارداری نقش عوامل محیطی بیش‌تر می‌شود. در ادامه به علل و عوامل مختلفی که در رشد نکردن جنین تاثیر می‌گذارند، پرداخته‌ایم.

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با مشکلات مادر

رشد نکردن جنین می‌تواند تحت تاثیر 3 عامل اصلی باشد که مشکلات مادر و بیماری‌های او، مشکلات مرتبط با خود جنین و عوامل مرتبط با رحم و جفت را در بر می‌گیرد. موارد زیر مشکلات مربوط به مادر را شامل می‌شوند.

1- فشارخون دوران بارداری

افزایش فشار خون در دوران بارداری یکی از خطرات مهمی است که می‌تواند برای مادر و جنین دردسر ساز شود. فشار خون دوران بارداری از این جهت منجر به اختلال رشد در جنین می‌شود که خون رسانی به کودک را با مشکل مواجه می‌سازد. در واقع با توجه به اینکه جنین در دوران بارداری اکسیژن و مواد غذایی مورد نیاز را از خون مادر به دست می‌آورد، اخلال در خون رسانی می‌تواند به بروز مشکلات جدی در فرایند رشدی او بیانجامد. برای آشنایی با خطرات بارداری کلیک کنید.

2- دچار شدن به انواع عفونت‌ها

دچار شدن به هرگونه عفونت در دوران بارداری می‌تواند سلامت جنین را به خطر بیاندازد و بر فرایند رشد او تاثیر بگذارد. به همین خاطر لازم است که در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری به مسائل بهداشتی توجه کنید. گاهی اوقات اقدامات ساده‌ای نظیر شستن دست‌ها می‌تواند از شما در برابر عفونت‌های بسیار جدی محافظت کند.

3- وجود بیماری‌های زمینه‌ای در مادر

اگر دچار هرگونه بیماری زمینه‌ای نظیر مشکل قلبی، تنفسی، ریوی و دیابت هستید، لازم است قبل از برنامه ریزی برای باردار شدن این مشکل را با متخصصی که تحت نظر او هستید در میان بگذارید. چرا که شما در دوران حاملگی نمی‌توانید هر دارویی مصرف کنید. همچنین این مشکلات ممکن است به خودی خود بر سلامت و رشد جنین تاثیر بگذارد. اگر به طور ناخواسته باردار شدید، باید در اولین فرصت با پزشک در مورد بیماری‌های قبلی خود صحبت نمایید.

4- سوء تغذیه

در دوران بارداری رژیم غذایی مادر بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. چراکه شما به کالری بیشتری برای تامین نیازهای رشدی جنین نیاز دارید. گرفتن رژیم‌های سخت در بارداری یا نخوردن غذای کافی به خاطر ویار و حالت تهوع می‌تواند اختلالات جدی در رشد فرزندتان ایجاد کند.

5- استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر

استفاده از الکل، سیگار یا مواد مخدر می‌تواند منجر به بروز نقایص جدی در جنین شود. از جمله مهم‌ترین نقایص می‌توان به تولد نوزاد معتاد و سندروم جنین الکلی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها مصرف سیگار و مواد مخدر به صورت تدخینی، فرایند اکسیژن رسانی به جنین را با اختلال مواجه کرده و به این ترتیب باعث بروز مشکلاتی در فرایند رشد کودک می‌شود.

علل رشد نکردن جنین | مشکلات مرتبط با جنین

در همه موارد رشد نکردن جنین به بیماری‌ها و مشکلات مادر ارتباط ندارد، بلکه این مسئله می‌تواند به شرایط خود جنین مربوط باشد. موارد زیر نمونه‌هایی از مشکلات جنین هستند که به اختلال در رشد می‌انجامند.

1- مشکلات ژنتیکی و کروموزومی

بروز خطاهایی در ژنتیک و مشکلات کروموزومی از قبیل سندروم داون از جمله مسائلی هستند که از همان ماه‌های اول بارداری فرایند رشد جنین را با اختلال مواجه می‌کنند و در نهایت بعد از تولد نیز به آسیب‌های مغزی و نقایص مادرزادی می‌انجامند.

2- دو قلو یا چند قلو بودن جنین

جنین در شرایطی که مادر دو قلو یا چند قلو باردار است به مراقبت بیشتری نیاز دارد. چراکه در این شرایط بدن مادر باید بتواند مواد غذایی بیشتری را در اختیار 2 یا چند جنین قرار دهد. مسائلی نظیر نداشتن رژیم غذایی مناسب می‌تواند تا حد زیادی در فرایند رشد کودک تاثیر بگذارد.

3- تولد زودهنگام

هر شرایطی که منجر به زایمان زودرس و تولد زودهنگام گردد، باعث می‌شود که جنین فرایند رشدی خود را به طور کامل طی نکند و به صورت نارس به دنیا بیاید. در این شرایط اغلب نوزاد به مدت چند روز در دستگاه نگهداری می‌شود تا تحت مراقبت‌های ویژه بتواند آمادگی لازم برای قرار گرفتن در دنیای بیرون را به دست بیاورد.

علل رشد نکردن جنین | عوامل مرتبط با رحم و جفت

همان طور که گفته شد علاوه بر مشکلات مرتبط با مادر و جنین، در برخی موارد عوامل مرتبط با جفت یا رحم منجر به اختلال رشدی در جنین می‌شود. موارد زیر نمونه‌هایی از این عوامل هستند.

1- کاهش جریان خون در رحم

جنین تمام مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز خود را از جریان خون موجود در رحم دریافت می‌کند. در نتیجه هر عاملی که باعث افت جریان خون در رحم و جفت شود سلامت جنین را تهدید کرده و می‌تواند به بروز اختلالات رشدی در او بیانجامد.

2- جدا شدن جفت

جدا شدن جفت یا سقط شدن آن یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند باعث رشد نکردن جنین و وارد شدن آسیب‌های جسمانی به او شود. از جمله علائمی که در حین جدا شدن جفت تجربه می‌شوند، می‌توان به خونریزی یا لکه بینی، دردهای رحمی، انقباضات سریع و کمر درد اشاره کرد.

روش های تشخیص رشد نکردن جنین

بسیاری از مادران در دوران بارداری دائما نگران رشد فرزندشان هستند. در ادامه به معرفی روش‌های تشخیص اختلالات رشدی کودک در دوران بارداری پرداخته‌ایم.

1- سونوگرافی

سونوگرافی یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که برای بررسی رشد جنین در دوران بارداری انجام می‌شود. در تصویربرداری از طریق سونوگرافی عواملی نظیر اندازه جنین و میزان مایع آمنیوتیک بررسی خواهد شد. این موارد به متخصص کمک می‌کند تا بتواند متناسب با سن جنین، رشد نرمال او را زیر نظر بگیرد.

2- سونوگرافی داپلر

سونوگرافی داپلر نوعی روش تخصصی و پیشرفته است که میزان جریان خون اندام‌ها را بررسی می‌کند. به کمک این روش می‌توان میزان جریان خون در رحم، بند ناف و اندام‌های جنین را بررسی کرد. همان طور که گفته شد کاهش جریان خون هشدار مهمی است که نشان می‌دهد کودک در معرض اختلالات رشدی قرار دارد.

3- آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز آزمایشی است که مایع آمنیوتیک اطراف جنین را بررسی می‌کند. مایع آمنیوتیک نقش محافظت کننده برای جنین دارد و در برابر ضربه‌ها و فشارها از کودک مراقبت می‌کند. متخصصان به کمک آزمایش آمنیوسنتز می‌توانند به مشکلات کروموزومی و وجود انواع عفونت‌ها پی ببرند.

پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین

مهم‌ترین مسئله برای پیشگیری از اختلالات ناشی از رشد نکردن جنین تشخیص به موقع مشکل است. در واقع اگر مشکلات رشدی در ماه‌های اولیه به وجود بیایند و مورد توجه قرار نگیرند، امکان پیشگیری از مشکلات بعدی بسیار سخت و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود. رعایت نکات زیر به فرزندتان کمک می‌کند تا رشد کاملی را در رحم تجربه نماید:

– به طور پیوسته زیر نظر یک متخصص باشید و انجام سونوگرافی و آزمایش‌های مربوطه را پشت گوش نیاندازید.

– پیوسته فشار خون خود را چک کنید و در صورت بالا بودن فشار در اسرع وقت با یک متخصص تماس بگیرید.

– رژیم غذایی سالمی در پیش بگیرید و تلاش کنید انواع مواد معدنی و ویتامین‌ها را در آن بگنجانید.

– فعالیت‌های کششی و ورزشی بسیار سبک انجام دهید.

– قبل از مصرف هرگونه دارو ابتدا با پزشک مشورت نمایید.

– از مصرف الکل، مواد مخدر یا سیگار خودداری کنید.

– قبل از بارداری وضعیت سلامتی خود را بررسی نمایید.

برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

توقف رشد جنین باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

توقف رشد جنین مسئله‌ای خطرناک است که می‌تواند به سقط جنین، مرده‌زایی یا تولد با نقایص مادرزادی بیانجامد.

منبع : رشد نکردن جنین