مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟

طرحواره محرومیت هیجانی را می‌توان یکی از شایع‌ترین طرح‌واره‌های معیوب در ذهن فرد دانست. کسانی که با این طرح‌واره درگیر هستند معمولاً احساس می‌کنند که اطرافیان به آن‌ها محبتی ندارند، هیچ‌کس در شرایط سخت از آن‌ها حمایت نمی‌کند و یا هیچ‌کس حرف‌هایشان را نمی‌فهمد. باور به این مسائل باعث می‌شود که فرد نسبت به دیگران احساس خشم و ناراحتی داشته باشد و حتی در بسیاری از مواقع خود را به‌طورکلی از روابط اجتماعی کنار بکشد. سرد و بی‌توجه بودن مادر در دوران کودکی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شکل‌گیری طرحواره محرومیت هیجانی در فرد می‌شود. بااین‌حال با توجه به اهمیت برخورداری از روابط اجتماعی و سیستم حمایتی در سلامت روان هر فرد بهتر است در شرایطی که احساس می‌کنید این طرح‌واره در شما یا هریک از نزدیکانتان وجود دارد برای درمان آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

منبع: طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟

منظور از طرح‌واره چیست؟

پیش از پرداختن به طرح‌واره محرومیت هیجانی باید به این سؤال پاسخ دهیم که طرح‌واره چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ همه ما انسان‌ها از نخستین سال‌های کودکی و زمانی که قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط را پیدا می‌کنیم به دنبال ایجاد یک چهارچوب ذهنی در ارتباط با خود و محیط اطرافمان هستیم که بر اساس آن بتوانیم اتفاقات جهان را پیش‌بینی کنیم. این ساختار که بر اساس تجارب هر فرد ساخته می‌شود را طرح‌واره می‌نامیم. برای مثال هنگامی‌که یک کودک متوجه می‌شود اگر پرخاش کند می‌تواند به خواسته‌های خود دست پیدا کند این تصور در وی شکل گرفته و او همواره از این رفتار برای دستیابی به آنچه می‌خواهد استفاده خواهد کرد.

طرح‌واره‌ها عمیق‌ترین بخش از ساختار ذهنی هر فرد را تشکیل می‌دهند که تمامی تصورات و باورهای دیگر فرد و همین‌طور الگوهای روابط اجتماعی وی بر این اساس ایجاد خواهد شد. به همین خاطر توجه به این باورها و تلاش برای تغییر طرح‌واره‌های ناکارآمد از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت. با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها از سنین ابتدای کودکی شکل می‌گیرند و رفتار والدین با کودک یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در آن‌هاست بهتر است در ارتباط با تربیت فرزندتان از یک روانشناس کودک کمک بگیرید.

نشانه های طرحواره محرومیت هیجانی

طرحواره محرومیت هیجانی به این معناست که فرد احساس می‌کند در روابط اجتماعی موردتوجه و محبت دیگران قرار نمی‌گیرد و به همین خاطر معمولاً احساس خشم و ناراحتی بسیاری را نسبت به اطرافیان در خود احساس می‌کنند. به‌طورکلی سه نوع طرح‌واره محرومیت وجود دارد.

باور به محرومیت از محبت

کسانی که این تصور را در ذهن دارند احساس می‌کنند اطرافیان به میزانی که باید نسبت به آن‌ها محبت ندارند، رفتارها و کلام محبت‌آمیز در برخورد اطرافیان با آن‌ها وجود ندارد و به‌طورکلی احساس می‌کنند هیچ‌کس آن‌ها را دوست ندارد.

باور به محرومیت هیجانی از همدلی

افراد دارای محرومیت هیجانی احساس می‌کنند از دریافت همدلی محروم هستند تصور می‌کنند که هیچ‌کس حاضر نیست صحبت‌های آن‌ها را بشنود، در روزهای سخت همراهشان باشد و یا هیچ‌کس احساسات آن‌ها را درک نمی‌کند.

باور به محرومیت از حمایت

همه ما نیاز داریم که در روزهای سخت زندگی به اطرافیان تکیه کنیم و باور داشته باشیم که دیگران ما را تنها نخواهند گذاشت. بااین‌حال کسانی که دچار طرحواره محرومیت هیجانی از نوع حمایت هستند احساس می‌کنند که وضعیت زندگی آن‌ها برای دیگران اهمیتی ندارد و در شرایط سخت هیچ‌کس حاضر نیست به آن‌ها کمک کند.

نشانه‌های فعالیت طرحواره محرومیت هیجانی

طرح‌واره محرومیت معمولاً به‌راحتی در رفتار و عقاید این افراد قابل‌تشخیص است. البته به این موضوع توجه داشته باشید که تشخیص قطعی فعالیت این طرح‌واره و تصمیم برای درمان آن صرفاً می‌بایست زیر نظر متخصص روانشناسی صورت بگیرد و درصورتی‌که این نشانه‌ها در شما یا هریک از اطرافیان وجود دارد بهتر است برای بررسی بیشتر با یک روانشناس دراین‌باره صحبت کنید. از مهم‌ترین نشانه‌های طرحواره محرومیت هیجانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این افراد معمولاً خود را از روابط اجتماعی کنار می‌کشند و یا ارتباطاتشان چندان‌که باید عمیق نیست.
  • آن‌ها در روابط خود کمتر از خودشان صحبت می‌کنند و بیشتر به دنبال دریافت اطلاعات از دیگران هستند.
  • این افراد اعتقاد دارند که هیچ‌کس را ندارند که در شرایط سخت به آن‌ها همفکری داده و برای حل مشکلات کمکشان کند.
  • این بیماران معمولاً برای دریافت محبت یا کمک از هیچ‌کس تقاضا نمی‌کنند و حتی گاهی این کار را برخلاف قدرت و توانایی خود می‌دانند.
  • انتخاب افراد برای روابط اجتماعی در این بیماران معمولاً در جهت تأیید این باور است که دیگران توجهی به آن‌ها ندارند. به همین خاطر معمولاً با افرادی سرد و بی‌توجه وارد رابطه می‌شوند.
  • این افراد از روابط صمیمی و عاطفی دوری می‌کنند. معمولاً تمایلی به بوسیده شدن یا در آغوش گرفتن دیگران ندارند.

دلایل ایجاد طرحواره محرومیت هیجانی

به‌طورکلی طرح‌واره‌ها در تمامی افراد از سنین کودکی شکل می‌گیرند و به همین خاطر برای پیدا کردن دلایل ایجاد طرح‌واره محرومیت نیز می‌بایست به تجربیات کودکی فرد توجه کرد. با توجه به اثرات منفی که طرحواره محرومیت می‌تواند در سلامت روحی و ارتباطات فرد باقی بگذارد بهتر است برای تربیت فرزندانتان از یک مشاور کودک کمک بگیرید تا ناخواسته باعث شکل‌گیری این طرح‌واره یا سایر باورهای منفی در وی نشوید. از مهم‌ترین دلایلی که باعث ایجاد طرح‌واره محرومیت در فرد می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بزرگ شدن در خانواده‌ای که نسبت به کودک و نیازهای وی توجه چندانی نداشته‌اند.
  • ناآگاهی مادر از کودک و شرایط روحی وی که باعث می‌شود او نداند فرزندش در شرایط مختلف چه احساسی دارد و درنتیجه نمی‌تواند با وی همدلی داشته باشد.
  • مشکلات شخصیتی والدین که باعث می‌شود کودک آن‌ها را پناهگاهی برای دریافت حمایت و کمک نداند.
  • بی‌توجهی والدین به پرورش احساس استقلال و توانایی در کودک خود یا جهت‌دهی به وی.

درمان طرحواره محرومیت هیجانی

با توجه به اینکه طرح‌واره‌ها عمیق‌ترین بخش در نظام فکری هر فرد هستند معمولاً به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را در ذهن خود تغییر دهید. به عبارتی می‌توان گفت در بسیاری از مواقع فرد اصلاً اطلاعی راجع به طرز فکر اشتباه خود ندارد و به دلایل دیگری ازجمله احساس تنهایی یا نارضایتی از روابط اجتماعی برای درمان مراجعه می‌کند. ازجمله اقداماتی که روانشناسان برای درمان طرح‌واره محرومیت انجام می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ایجاد بینش

در بسیاری از موارد فرد هیچ آگاهی نسبت به باورهای اشتباهی که در حال ایجاد مشکلات برای وی هستند ندارد. آن‌ها احساس می‌کنند هیچ مشکلی ندارند و این دیگران هستند که به هر دلیلی با آن‌ها بدرفتاری کرده‌اند و یا حتی تنهایی خود را دلیلی بر استقلال و قدرت خود می‌دانند. به همین خاطر نخستین قدم برای درمان طرح‌واره محرومیت این است که درمانگر فرد را نسبت به تفکرات اشتباه خود آگاه کند.

تغییر در نظام فکری بیمار

کسانی که دارای طرحواره محرومیت هیجانی هستند معمولاً به سبب فعالیت این طرح‌واره افکار و تصورات اشتباهی راجع به محیط اطراف در ذهن دارند. برای مثال آن‌ها فکر می‌کنند بیان احساسات یا تقاضای کمک از دیگران رفتار ناپسندی است که هرگز نباید مرتکب آن شوند. به‌نوعی آن‌ها تصور می‌کنند این رفتار می‌تواند نشانه ضعف آن‌ها باشد. در طی جلسات درمانی به فرد کمک می‌شود تا این باور و همین‌طور سایر خطاهای فکری خود را شناسایی کرده و آن‌ها را با افکار سالم‌تری جایگزین نماید.

آموزش‌های رفتاری

برخی از مواقع بیماران نیاز دارند تا علاوه بر تغییر برخی از باورها و افکارشان رفتارهای خاصی را نیز آموزش ببینند. برای مثال ممکن است فرد در نحوه بیان احساسات خود اشتباهاتی داشته باشد و به همین خاطر نتواند از دیگران محبت یا همدلی دریافت کند. گاهی اوقات نیز فرد با اصول برقراری روابط اجتماعی آشنا نیست و این موضوع باعث می‌شود که نتواند ارتباط مناسب و محبت و حمایت را دریافت کند. به همین خاطر درمانگران آموزش‌های مناسبی را برای این افراد در نظر می‌گیرند تا فرد بتواند روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان انواع مشکلات می‌توانید در هر زمان از روز برای روان درمانی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.


سؤالات متداول

طرحواره محرومیت به چه دلایلی در فرد شکل می‌گیرد؟

بی‌توجهی و رفتار سرد والدین یا مشکلات شخصیتی که باعث می‌شود کودک نتواند روی والدین به‌عنوان تکیه‌گاهی امن حساب کند ازجمله دلایلی هستند که می‌تواند باعث ایجاد طرح‌واره محرومیت در فرد شود.

برای درمان طرحواره محرومیت هیجانی چه باید کرد؟

اگر نشانه‌های این طرح‌واره را در خود یا هریک از اطرافیان احساس می‌کنید بهتر است برای دریافت تشخیص قطعی و شروع درمان از یک روانشناس متخصص کمک بگیرید. اگر به هر دلیلی امکان مراجعه حضوری به مراکز درمانی را ندارید می‌توانید با استفاده از مشاوره تلفنی اطلاعات خود را راجع به شرایط موجود کامل کنید و سپس تصمیم بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی


 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354


جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: طرحواره محرومیت هیجانی چه نشانه هایی دارد؟

خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟

آیا ازدواج با فرد سیگاری تصمیم درستی است؟ به خواستگار سیگاری جواب مثبت بدهم؟ بسیاری از افراد وقتی متوجه این موضوع می‌شوند که همسر آینده شان سیگار می‌کشد از ازدواج با او منصرف می‌شوند، در مقابل برخی دیگر اصلا به این موضوع اهمیت نمی‌دهند و به عنوان یک ملاک برای ازدواج به آن نگاه نمی‌کنند. اما آیا واقعا سیگار کشیدن همسر می‌تواند مسئله مهم و تهدید کننده‌ای برای زندگی زناشویی باشد؟ در جواب به این پرسش پیش از هر چیز باید با آثار سیگار در زندگی فرد آشنا شوید. از جمله مهم ترین آثار و پیامدهای سیگار می‌توان به افزایش ریسک بیماری‌های تنفسی در اطرافیان، بروز تغییراتی در ظاهر فرد به مرور زمان و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان اشاره کرد. برای کسب اطلاع از نحوه دریافت مشاوره قبل ازدواج کلیک کنید.

منبع: خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟

ازدواج با فرد سیگاری و چالش‌های مرتبط با آن

بسیاری از افراد در مشاوره قبل از ازدواج این موضوع را مطرح می‌کنند که در مورد سیگار کشیدن همسر آینده شان نگران هستند و همین موضوع باعث می‌شود که در تصمیم گیری مردد باشند. برای اینکه بدانید ازدواج با فرد سیگاری برای شما مشکل ساز می‌شود یا خیر لازم است که در ابتدا چالش‌هایی که این مسئله ممکن است در زندگی شما ایجاد کند را بشناسید. ما در ادامه به مهم ترین چالش‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- تاثیر دود سیگار بر اطرافیان

سیگار کشیدن فرد فقط به خود او آسیب نمی‌رساند بلکه افراد نزدیکی که در معرض  دود قرار می‌گیرند نیز تا حد زیادی در برابر بیماری‌های مختلف نظیر مشکلات ریوی و سرطان آسیب پذیر می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکانی که در سنین پایین در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند بیش از سایرین دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که قبل از ازدواج در مورد اینکه همسرتان در محیط های بسته نظیر خانه سیگار نکشد صحبت کنید و بررسی کنید او چقدر می‌تواند میزان مصرف سیگار خود را کنترل نماید.

بیشتر بخوانید : ویژگی های رفتاری در ازدواج

2- الگوسازی رفتاری برای فرزندان از چالش‌های ازدواج با فرد سیگاری

پدر و مادر، بزرگ ترین الگوهای رفتاری برای فرزندان هستند. وقتی بچه‌ها مشاهده می‌کنند که والدینشان در زمان ناراحتی یا عصبانیت به سیگار کشیدن پناه می‌برند به درستی مهارت مدیریت هیجان را یاد نمی‌گیرند. در واقع پدر یا مادر با رفتار سیگار کشیدن به طور غیر مستقیم به فرزندانشان این پیغام را منتقل می‌کنند که برای حل احساسات ناخوشایند باید به راهکارهای موقتی و ناسالم روی آورد. به همین خاطر بچه‌هایی که والدین سیگاری دارند بیش از دیگران امکان دارد که به سمت این رفتار گرایش پیدا کنند.

3- ایجاد تغییراتی در ظاهر

باید این موضوع را در نظر بگیرید که مصرف سیگار به مرور زمان در ظاهر و چهره فرد تغییراتی را ایجاد می‌کند. برای مثال زردی دندان‌ها، کاهش وزن مفرط، ریزش مو و پیری پوست از جمله عوارض رایج سیگار کشیدن هستند که در بلند مدت خود را نشان می‌دهند. اگر ظاهر و آراستگی همسر آینده برایتان اهمیت بسیاری دارد لازم است در تصمیم گیری برای ازدواج با فرد سیگاری دقت بیشتری به خرج دهید. 

4- سیگار کشیدن علامتی از مهارت های رفتاری فرد

سیگار کشیدن می‌تواند یک نشانه مهم در مورد مهارت‌های رفتاری فرد باشد. برای مثال افرادی که به سیگار کشیدن روی می‌آورند اغلب در تنظیم هیجانات منفی خود مشکل دارند و از مهارت حل مسئله پایین تری نیز برخوردارند. در واقع آن‌ها اغلب برای فرار از احساسات ناخوشایند خود به راه حل‌های زودگذر و آسیب رسان پناه می‌برند. برخورداری از این روحیه به طور کل در زندگی مشترک می‌تواند تا حد زیادی دردسرساز شده و مشکلات متعددی را به بار بیاورد. برای اینکه این مسئله را بیشتر بررسی کنید بهتر است از جلسات مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید.

5- افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف

همیشه باید این مسئله را در نظر داشته باشید که افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض بیماری‌های مختلف هستند. برای مثال بروز بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی و تنفسی در میان آن‌ها رواج بسیاری دارد. در نتیجه لازم است که به طور واقع بینانه در مورد زندگی آینده خود بیاندیشید و تمام مشکلات احتمالی را ارزیابی نمایید. 

در نهایت باید برای ازدواج خود سایر معیارهای را نیز در نظر بگیرید، برای آشنایی با اصلی ترین ملاک های انتخاب همسر کلیک کنید.


برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



آیا می‌توان بعد از ازدواج فرد سیگاری را ترک داد؟

هرگز نباید با انگیزه تغییر فرد مقابل وارد زندگی مشترک شوید. در نتیجه اگر موافق سیگار کشیدن همسرتان نیستید لازم است قبل از ازدواج به صراحت در مورد آن حرف بزنید. اگر فرد مقابل قبل از ازدواج مایل به ترک نباشد احتمال اینکه بعد از آن اقدامی در این جهت انجام دهد بسیار کم خواهد بود.

آیا باید به خواستگار سیگاری جواب منفی داد؟

این مسئله تا حد زیادی به ملاک‌های شخصی شما بستگی دارد. لازم است که چالش‌هایی که ازدواج با فرد سیگاری برای شما ایجاد می‌کند را به طور دقیق بررسی کرده و مزایا و معایب تصمیم خود را در کنار هم بسنجید. کمک گرفتن از جلسات مشاوره قبل از ازدواج تا حد زیادی در تصمیم گیری درست به شما کمک خواهد کرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی


 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354


جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: خواستگار سیگاری | مشکلات ازدواج با فرد سیگاری چیست؟

مازوخیسم چیست

مازوخیسم یا آزارخواهی جنسی چیست و چه علائمی دارد؟ مازوخیسم یکی از انواع اختلالات پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. مبتلایان به این مشکل برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید یا تحقیر شخصیتی تجربه می‌کنند. داشتن فانتزی‌های جنسی آزارخوانه امری رایج در بین عموم مردم است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته شود که با اضطراب یا احساس گناه شدید همراه شود و بر عملکرد فرد در زندگی تاثیر بگذارد. در ادامه مقاله در مورد عل، علائم و درمان مازوخیسم جنسی توضیحات بیشتری را ارائه داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

منبع: مازوخیسم چیست

مازوخیسم چیست ؟

در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی، مازوخیسم جنسی نوعی اختلال پارافیلیک یا همان انحراف جنسی است. افراد مبتلا به مازوخیسم برانگیختگی جنسی را در پاسخ به درد شدید، تحقیر و خشونت هنگام سکس تجربه می‌کنند. البته داشتن فانتزی‌های جنسی مازوخیستی در بین جمعیت عمومی امر رایجی است اما این مسئله زمانی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌شود که باعث اضطراب، احساس شرم و پریشانی زیاد در فرد شود و عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انحرافات جنسی کلیک کنید. 


علائم تشخیصی برای اختلال مازوخیسم جنسی

متخصصان تنها زمانی اختلال آزارخواهی جنسی را به عنوان تشخیص مطرح می‌کنند که فرد علائم زیر را از خود بروز دهد.

-در طول یک دوره زمانی حداقل شش ماهه، برانگیختگی جنسی و مکرر و شدید ناشی از تحقیر، ضرب و شتم، به بند کشیده شدن یا سایر روش‌های اعمال رنج و درد که با خیال پردازی‌ها، امیال قوی یا رفتارها تظاهر می‌یابند.

-خیال پردازی‌ها، امیال قوی جنسی و یا رفتارها باعث ناراحتی یا اختلال عملکرد چشمگیر بالینی در حوزه‌های اجتماعی، شغلی و یا سایر کارکردهای مهم فرد می‌گردند.


میزان شیوع اختلال خودآزاری جنسی

میزان شیوع اختلال آزارخواهی جنسی در جمعیت عمومی کاملا مشخص نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورهایی نظیر استرالیا در حدود 2/2 درصد از مردان و 3/1 درصد از زنان در 12 ماه گذشته در رفتارهای جنسی توام با به بند کشیده شدن و تنبیه بدنی، آزارخواهی و آزارگری یا سلطه جویی و سلطه پذیری شرکت داشته‌اند.


علل ابتلا به مازوخیسم

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ابتلا به آزارخواهی جنسی یک علت مشخص ندارد بلکه اغلب عوامل مختلفی در تعامل با یکدیگر این مشکل را رقم می‌زنند. از جمله موضوعات تاثیرگذار در پیدایش اختلال مازوخیسم می‌توان به سرکوب شدید خشم در دوران کودکی و برگرداندن آن به خود اشاره کرد.

در واقع برخی نظریه پردازان روانپویشی بر این باورند که مواجهه با پرخاشگری در دوران کودکی از جانب والدین و ناتوانی در بیان احساسات باعث می‌شود که فرد هیجانات خود را سرکوب کرده و با والد آزارگر همانندسازی کند. این مسئله باعث می‌شود که بعدها خود در نقش یک آزارگر ظاهر شده و مجددا تمایل به آسیب رساندن به خویش را نشان دهند. علاوه بر این کمبود اعتماد به نفس، نداشتن تصورات درست از رابطه جنسی و وجود تحریف‌های شناختی در این باره از جمله مسائلی هستند که می‌توانند در بروز آزارخواهی جنسی تاثیر گذار باشند.


درمان آزارخواهی جنسی

همه افرادی که فانتزی‌های جنسی مازوخیستی دارند، نیازمند درمان نیستند بلکه تنها کسانی مورد توجه متخصصان قرار می‌گیرند که این مسئله به پریشانی زیاد در آن‌ها منجر شده باشد. همچنین اگر تمایلات آزارخواهی فرد به حدی زیاد باشد که صدمه‌های جدی به او وارد نماید و باعث تهدید جانی شود، دریافت درمان ضرورت پیدا می‌کند. برای درمان این اختلال به دلیل پیچیدگی‌های آن، استفاده از رویکردهای یکپارچه نگر توصیه می‌شود.

هم چنین در اکثر موارد در کنار روان درمانی روانشناس به فرد توصیه می‌کند که از یک روان پزشک برای شروع دارو درمانی کمک بگیرد. درست است که داروها به تنهایی نمی‌توانند مازوخیسم جنسی را درمان کنند اما تا حد زیادی می‌توانند از اضطراب فرد بکاهند. همچنین تزریق آنتی آندروژن‌ها نیز در این شرایط با کاهش دادن میزان میل جنسی فرد در کاهش مشکل او نقش بسزایی ایفا می‌کنند. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید. 


برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برده جنسی با مازوخیسم چه تفاوتی دارد؟

برده جنسی اصطلاحی عامیانه است که در جامعه به افراد مبتلا به مازوخیسم جنسی گفته می‌شود. در نتیجه این دو اصطلاح هردو به یک معنا هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مازوخیسم جنسی با سادیسم چه فرقی دارد؟

سادیسم جنسی دقیقا وضعیت مقابل مازوخیسم است. در واقع افراد مبتلا به این مشکل هنگام مشاهده رنج جسمانی یا روانشناختی فرد مقابل به برانگیختگی جنسی دست می‌یابند.

اگر فردی دوست داشته باشد هنگام رابطه جنسی فرد مقابل به او فحش بدهد نیازمند درمان است؟

اگر این مسئله باعث پریشانی و ناراحتی فرد بشود یا اینکه به کیفیت رابطه جنسی و سایر ابعاد زندگی او آسیب برساند نیاز به درمان دارد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی


 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354


جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مازوخیسم چیست

کارگاه مادر و کودک ارومیه

کارگاه مادر و کودک ارومیه با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

نوع دیگری از کارگاه های مادر کودک در ارومیه نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه متناسب خود و کودکتان مشاوره کودک دریافت کنید.

منبع: کارگاه مادر و کودک ارومیه

کارگاه های مادر و کودک ارومیه مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم این نوع کارگاه‌ها با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

بیشتر بخوانید : تربیت کودک

کارگاه های عملی مادر و کودک در ارومیه

کارگاه های مادر و کودک با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد :

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  •  مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در این کارگاه‌ها، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه آنلاین مادر و کودک بازی و موسیقی

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در این کارگاه یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این کارگاه‌ها را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد :

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در این کارگاه‌ها بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه خلافیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک ارومیه می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: کارگاه مادر و کودک ارومیه

تشخیص استرس در کودکان

تشخیص استرس در کودکان موضوع بسیار مهمی است. استرس هیجان منفی است که همه ما در طول زندگی تجربه می‌کنیم. اما این احساسات در کودکان می‌تواند تأثیرات منفی بیشتری داشته باشد. کودکان به دلیل توانایی کمی که در کنترل محیط اطراف‌شان دارند بیشتر درگیر استرس می‌شوند. همچنین توانایی آن‌ها برای کنترل این شرایط نیز کمتر از بزرگسالان است. به همین خاطر اینکه شما بتوانید اضطراب و نگرانی را در فرزندتان شناسایی کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. تشخیص به‌موقع نشانه‌های استرس تأثیر بسیاری در درمان بهتر آن‌ها خواهد داشت. بسیاری از مواقع شما می‌توانید با استفاده از چند راهکار ساده استرس فرزندتان را کاهش بدهید. اما اگر احساس می‌کنید فرزندتان بیشتر مواقع دچار استرس می‌شود شاید بهتر باشد راجع به این موضوع مشاوره کودک کمک بگیرید.

منبع: تشخیص استرس در کودکان

اهمیت تشخیص استرس در کودکان

بسیاری از مواقع ما نسبت به مشکلات روحی در کودکی بی‌توجه هستیم. بسیاری از ما فکر می‌کنیم کودکان به دلیل ارتباط کمتری که با مشکلات اجتماعی دارند دچار نگرانی نمی‌شوند. یا شاید احساس کنیم آن‌ها هر مشکلی هم که داشته باشند اهمیت چندانی ندارد و خودبه‌خود برطرف می‌شود. اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که کودکان نیز درست مانند بزرگسالان درگیر احساسات منفی مثل اضطراب می‌شوند. حتی شاید بتوانیم بگوییم که استرس در کودکان می‌تواند نگران‌کننده‌تر از بزرگسالان باشد. بزرگسالان احساسات مختلف را می‌شناسند و قدرت بیشتری در کنترل شرایط دارند. این در حالی است که کودکان بسیاری از مواقع نمی‌دانند احساسی که تجربه می‌کنند چه نام دارد. به‌علاوه توانایی‌های آن‌ها برای مبارزه با شرایط پیش‌آمده بسیار کمتر از بزرگسالان است. همین موضوع می‌تواند باعث شود که فرزند شما درگیر مشکلات بیشتری به دلیل اضطراب باشد.

برای مثال بسیاری از مواقع افت تحصیلی از جمله نشانه‌هایی است که با استرس کودکان همراه می‌شود. این شرایط می‌تواند فرزند شما را تا حد زیادی از همسالان عقب بیندازد. به همین خاطر بسیار مهم است که شما نشانه‌های استرس در کودکان را بشناسید و به‌محض مشاهده آن‌ها به این موضوع واکنش نشان دهید. همان‌طور که گفتیم اگر احساس می‌کنید به‌تنهایی نمی‌توانید استرس فرزندتان را مهار کنید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. برای آشنایی با علائم و نشانه های استرس در کودکان کلیک کنید.

تشخیص استرس در کودکان

استرس در هر کودک باتوجه‌به ویژگی‌های شخصیتی و محیط زندگی می‌تواند نشانه‌های مختلفی داشته باشد. بااین‌حال بعضی از نشانه‌ها با احتمال بیشتری در کودکان مضطرب دیده می‌شود. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نشانه‌های رفتاری

اولین چیزی که در هنگام استرس ممکن است در فرزندتان ببینید تغییر رفتار آن‌هاست. همان‌طور که گفتیم بیشتر مواقع کودک نمی‌تواند روی احساسی که دارد اسمی بگذارد. همچنین راه مقابله کردن با احساسات منفی خود را نیز بلد نیست. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که می‌تواند شما را از استرس فرزندتان آگاه کند تغییراتی است که در رفتار او می‌بینید. از جمله رفتارهایی که می‌بایست شما را راجع به استرس فرزندتان حساس کند عبارتند از:

  • پرخاشگری و بدرفتاری
  • ساکت شدن‌های ناگهانی
  • بی‌میلی به برقراری ارتباط با دیگران
  • تکرر ادرار یا شب ادراری
  • ازدست‌دادن تمرکز و بی‌توجهی

برای آشنایی با علت رفتارهای زیر روی آن کلیک کنید.

مکیدن انگشت در کودکان

ناخن جویدن در کودکان

نشانه‌های جسمانی

استرس و نگرانی بسیاری از مواقع خود را به‌صورت بیماری‌های جسمانی نشان می‌دهد. به همین خاطر سلامتی جسمانی فرزندتان یکی دیگر از نشانه‌هایی است که خبر از استرس و نگرانی می‌دهد. احساس سردرد و دل‌درد ناگهانی، بیماری‌های روان‌تنی و به‌خصوص حساسیت‌های پوستی از جمله نشانه‌هایی هستند که می‌بایست توجه بیشتری به آن‌ها داشته باشید.

نشانه‌های عاطفی و هیجانی

استرس یک هیجان منفی است. پس طبیعی است که شما بسیاری از مواقع به همراه استرس حالات روحی منفی دیگری را نیز در فرزندتان مشاهده کنید. از جمله این نشانه‌ها عبارتند از:

  • ترسیدن بیش از حد از یک یا چند موضوع
  • گریه و پریشانی
  • ناگهان دچار احساس وحشت‌زدگی می‌شود

تشخیص استرس در کودکان با آموزش صحبت‌کردن

ضعف در مهارت‌های کلامی بسیاری از مواقع باعث می‌شود که فرزند شما نتواند راجع به آنچه تجربه می‌کند صحبت کند. به همین خاطر هرگز نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کودک درست مانند یک بزرگسال به شما اعلام کند که دچار استرس شده است. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم نشانه‌های استرس نیز می‌تواند باتوجه‌به شخصیت هر کودک متفاوت باشد.

همچنین خیلی اوقات نشانه‌هایی که می‌بینید می‌توانند دلایل مختلف دیگری هم داشته باشند. به همین خاطر یکی از بهترین راهکارهایی که می‌توانید برای تشخیص و همین‌طور کم‌کردن استرس فرزندتان از آن استفاده کنید صحبت‌کردن است. سعی کنید هر روز زمانی را برای صحبت‌کردن با کودک اختصاص بدهید. با این روش شما متوجه جریان فکری فرزندتان و همین‌طور ترس‌های وی خواهید شد. این موضوع بیش از هر راهکار دیگری به شما در شناسایی استرس‌های کودک کمک خواهد کرد.

[box type=”shadow”]بیشتر بخوانید : کودکان استثنایی [/box]

تشخیص استرس کودکان به کمک مشاوره

استرس در کودکان موضوعی است که نیاز به توجه جدی دارد. کودکان در دوره سنی قرار دارند که می‌بایست مهارت‌های مختلفی را یاد بگیرند. اما وقتی فرزند شما درگیر اضطراب باشد ظرفیت ذهنی کمتری برای یادگیری خواهد داشت. همین موضوع به‌تدریج باعث می‌شود که آن‌ها از سایر همسالان‌شان عقب بمانند؛ این شرایط احتمالاً در آینده مشکلاتی را برای‌شان به همراه خواهد داشت.

به‌علاوه تحقیقات نشان داده استرس‌های کودکی اگر درمان نشوند تا بزرگسالی همراه فرد باقی می‌مانند؛ و شانس درمان آن‌ها در سنین بالاتر کمتر خواهد شد. به همین خاطر بسیار مهم است که وقتی نشانه‌های استرس را در فرزندتان می‌بینید برای برطرف‌کردن آن‌ها اقدام کنید. بهترین روش برای درمان استرس کودک این است که از یک مشاور متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که در زمینه مشکلات کودکان دارند می‌توانند به شما و فرزندتان برای بهتر کردن شرایط کمک کنند.


برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.



سؤالات متداول

مهم‌ترین نشانه‌های استرس در کودکان چیست؟

بدرفتاری و پرخاشگری، سکوت‌های ناگهانی، مشکلات جسمانی مثل سردرد و دل‌درد می‌توانند نشانه‌هایی از استرس در فرزند شما باشند.

منبع: تشخیص استرس در کودکان