مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

ورزش در بارداری

برخلاف تصور برخی که فکر می‌کنند ورزش در بارداری خطراتی برای سلامت مادر و جنین به همراه دارد، باید بگوییم چنین نیست. ورزش در بارداری به شرطی که طبق برنامه درستی انجام شود، می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین آثار مثبت آن نیز زایمان راحت‌تر است. معمولا مادرانی که قبل از بارداری نیز ورزش می‌کردند، دوران‌بارداری را راحت‌تر گذرانده و عوارض کمتری را متحمل می‌شوند. در صورتی که در این باره سوالی دارید، حتما از خدمات مشاوره بارداری استفاده نمایید.

منبع : ورزش در بارداری

فواید ورزش در بارداری

اگر می‌خواهید زایمان راحتی داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم از ورزش‌در بارداری غافل نشوید.
برای کاهش استرس، اضطراب و نگرانی‌ها مربوط به دوران بارداری و مراحل زایمان در طول بارداری ورزش کنید.
برای در امان ماندن از سایه بیماری‌ها دوران بارداری مانند دیابت و فشارخون و برای برطرف کردن مشکلات بارداری از جمله یبوست، کمردرد، بی‌خوابی و … ورزش‌در بارداری را فراموش نکنید.
بدیهی است بارداری سبب بالارفتن وزن می‌شود پس اگر درباره افزایش بیش از حد وزن دوران بارداری نگرانی دارید، می‌توانید این نگرانی را با داشتن یک برنامه ورزشی منظم از بین ببرید. ورزش در بارداری موجب افزایش متناسب وزن می‌شود. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای دوران بارداری کلیک کنید.

میزان افزایش وزن

افزایش وزن در بارداری امری طبیعی است و مادر باردار پس از به دنیا آمدن نوزاد حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلو از وزن خود را از دست می‌دهد. در ادامه به مقدار مناسب افزایش وزن در دوران بارداری اشاره می‌کنیم.
اگر خانمی قبل از بارداری وزنی کمتر از مقدار نرمال دارد یا به عبارتی دچار کمبود وزن است، اضافه کردن ۱۲ تا ۱۸ کیلو توصیه شده است.
افزایش ۱۱ تا ۱۵ کیلو وزن برای زنانی که وزن قبل از بارداری ایشان در محدوده طبیعی است، مدنظر است.
بانو مبتلا به اضافه وزن باید ۶ تا ۱۱ کیلو در دوران بارداری افزایش وزن داشته باشد. در صورت ابتلا به چاقی بیش از حد در بارداری کلیک کنید.

آیا ورزش در بارداری برای تمام مادران باردار بی‌خطر است؟

همه مادران باردار کاندید مناسبی برای ورزش در بارداری نیستند. توصیه می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری برای ورزش در بارداری با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک در صورتی که خطری سلامت شما و جنین را تهدید نمی‌کند، برنامه‌ریزی لازم را ترتیب دهد.
اگر خانمی سابقه سقط جنین و زایمان زودرس داشته و مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، آسم باشد و یا درگیر مشکلات قلبی باشد، نمی‌تواند به ورزش در بارداری بپردازد.
هم‌چنین در صورت مشاهده خونریزی و لکه‌بینی، مشکلات دهانه رحم مادر و مشکلات مربوط به جفت مانند پایین بودن جفت، “ورزش در بارداری” ممنوع است.

ورزش های زیان‌بار در بارداری

اینطور نیست که بتوان در دوران بارداری، همه انواع ورزش‌ها را انجام داد ورزش‌هایی که نیاز به نگه داشتن تنفس دارند یا ورزش‌هایی که منجر به وارد شدن ضربه هرچند خفیف به شکم می‌شوند، برای مادر باردار مناسب نیست.
ورزش‌هایی مانند اسکی و سوارکاری که احتمال سقوط در آن‌ها وجود دارد یا ورزش‌ها دیگری چون فوتبال، بستکبال، هندبال که احتمال برخورد افراد در آن‌ها بالاست نیز در بارداری ممنوع هستند.
از انجام طناب زدن، ورزش‌ها پرشی، دویدن بیش از حد به طوری که فرد نتواند بعد از آن به خوبی صحبت کند نیز در دوران بارداری خودداری کنید.

توجه: قبل از انجام ورزش در بارداری حتما آب بنوشید. بهتر است زنان باردار روزانه حداقل ۱۰ لیوان آب استفاده کنند.

ورزش های مناسب در بارداری

اگر قبل از بارداری به طور منظم ورزش می‌کردید، می‌توانید آن را در دوران بارداری با شدت کمتر ادامه دهید. در صورتی که قبل از بارداری ورزش نمی‌کردید، بهتر است پس از مشورت با پزشک و برنامه‌ریزی مناسب شروع به ورزش کنید.
پیاده‌روی، شنا، یوگا، دوچرخه ثابت و ورزش کگل به عنوان مناسب‌ترین ورزش‌ها در بارداری توصیه شده‌اند.

پیاده‌روی

اگر به تازگی تصمیم به پیاده‌روی گرفته‌اید، بهتر است در ابتدا به صورت یک روز در میان و به مدت ۱۰ دقیقه پیاده‌روی کنید و در نهایت آن را به یک پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای روزانه تبدیل کنید.
از حرکات دست‌ها جهت تقویت بالاتنه حین پیاده‌روی غافل نشوید.
پیاده‌روی به عنوان یک ورزش در بارداری نیاز به هزینه و وسایل خاصی ندارد. یک جفت کفش مناسب برای جلوگیری از صدمه به کمر و ساق پا تهیه کنید و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی و افتادن از پیاده‌روی در سطوح ناهموار خودداری کنید.

شنا

به سه مرتبه شنا در هفته و هربار به مدت ۳۰ دقیقه در بارداری توصیه شده است. آب آرام‌بخش پبوده و به بهبود و تقویت مفاصل کمک می‌کند. توجه داشته باشید در صورت تحلیل رفتن سطح انرژی و خستگی حتما از آب خارج شوید.

یوگا

انجام ۳۰ دقیقه یوگا در روز مناسب است. یوگا به عنوان ورزش در بارداری به افزایش و حفظ تعادل، افزایش قدرت عضلات و کاهش فشارخون و پیشگیری از فشارخون بارداری کمک می‌کند.
یکی دیگر از فواید انجام یوگا تمرین تنفس است. درست نفس کشیدن به کاهش درد و تسهیل زایمان کمک زیادی می‌کند.

دوچرخه ثابت

برای جلوگیری از افتادن و سایر حوادث ناشی از دوچرخه متحرک، بهتر است به دوچرخه ثابت رو بیاورید. دوچرخه ثابت را سه مرتبه در هفته و هربار به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید.

ورزش کگل

حتی در شرایطی که مادر باردار در شرایط استراحت مطلق است، انجام آن مانعی ندارد. این ورزش به تقویت عضلات لگن کمک کرده و در نتیجه در فرایند زایمان نیز موثر است.
ورزش کگل بعد از زایمان نیز به بهبود عضلات کف لگن کمک می‌کند.
برای انجام ورزش کگل عضلات کف لگن را به مدت ۱۰ ثانیه منبسط و منقبض کنید (عضلات کف لگن همان عضلاتی است که به کمک آن خروج ادرار را کنترل می‌کنید). ورزش کگل را چندین نوبت در روز و در هر نوبت ۵ مرتبه انجام دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بارداری می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع : ورزش در بارداری

سن استعدادیابی کودکان

سن استعدادیابی کودک از جمله مسائلی است که والدین حتما باید به آن توجه نمایند. طبق نظر کارشناسان بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان حدود 3 تا 6 سالگی است. در این زمان انجام تست‌های هوش و انواع آزمون‌های روانی مرتبط می‌تواند به والدین کمک کند تا توانمندی‌های منحصر به فرد کودک خود را بشناسند و با آگاهی بیشتر زمینه را برای پروش این توانمندی‌ها فراهم کنند. اگر هنوز فرصت نکرده‌اید تا برای استعدادیابی‌فرزندتان اقدام کنید، جای نگرانی نیست، در هر سنی می‌توانید اقدام کنید اما هر چه زودتر اینکار را بکنید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع : سن استعدادیابی کودکان

سن استعدادیابی کودک | بهترین زمان برای کشف استعداد کودکان

دوره کودکی از نظر رشدی دوره بسیار حساس و مهم زندگی است. مغز کودکان به سرعت در حال رشد و تغییر بوده و قدرت یادگیری در این سنین بسیار بالا است. این روند با افزایش سن به مرور کاهش می‌یابد به طوری که اکثر بزرگسالان درمی‌یابند دریافت مطالب در سنین پایین‌تر برای آن‌ها راحت‌تر بوده است و گویی گنجایش سنی برای پردازش مطالب گوناگون در دوره کودکی بیش از هر زمانی وجود دارد.

در نتیجه اگر به دنبال کشف استعداد فرزند خود هستید باید از همان سنین کودکی برای این کار اقدام کرده و براساس اطلاعاتی که به دست می‌آورید، بستر مناسبی را برای شکوفایی استعدادهای فرزندتان فراهم کنید. طبق نظر کارشناسان از آنجایی که کودکان در سنین 3 تا 6 سالگی هنوز تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار نگرفته‌اند، ذهنشان سوگیری خاصی پیدا نکرده و به عبارت دیگر کاملا بکر است. از همین رو بهتر است که استعدادیابی در این برهه زمانی انجام شوند. برای آشنایی با روش های استعدادیابی کودکان کلیک کنید.

سن استعدادیابی کودک | اقداماتی که باید برای شناسایی استعدادها انجام دهیم

برای اینکه در سنین 3 تا 6 سالگی استعدادهای کودک خود را کشف کنید، بهترین کار این است که به یک متخصص کودک مراجعه نموده و از او بخواهید تا از فرزندتان تست هوش بگیرد. امروزه آزمون‌های بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد که به شما کمک می‌کند با توانمندی‌های بالقوه فرزند خود در جنبه‌های مختلف آشنا شوید.

تست هوش وکسلر و تست ارزیابی هوش‌های چندگانه گاردنر از جمله رایج‌ترین ابزارهایی هستند که روانشناسان برای استعدادیابی کودکان از آن‌ها بهره می‌گیرند. متخصص به کمک مشاهده دقیق، توجه به علاقه‌مندی‌های خاص کودک و قدرت انتخاب او از همان سال‌های ابتدایی کمک می‌کند تا برترین هوش فرزندتان را کشف کرده و برای پرورش آن روش مناسبی انتخاب نمایید. برای کشف استعداد کودکان کلیک کنید.

استعدادیابی در سنین کودکی چه ضرورتی دارد؟

استعدادها امری ذاتی هستند که منجر به وجود یکسری توانمندی‌های بالقوه در انسان می‌شوند. اما همه کسانی که در زمینه‌های مختلف استعداد دارند، لزوما به موفقیت دست پیدا نمی‌کنند. چرا که استعداد برای شکوفا شدن به بستر مناسب نیاز دارد. اگر در سنین کودکی و نوجوانی مسیر درستی برای پروش ظرفیت‌ها پیدا نشود، ممکن است هرگز از قابلیت های منحصر به فردتان مطلع نشوید و در نتیجه استعدادهایتان هدر رود. از همین رو اگر والدین باید به موقع برای استعدادیابی فرزندشان اقدام نمایند تا او شانس بیشتری در یافتن مسیر درست زندگی داشته باشند.

استعدادیابی در حوزه‌های مختلف

در گذشته بیشتر نظریه پردازان هوش و استعداد را به عنوان یک مفهوم کلی در نظر می‌گرفتند و برای ارزیابی آن نیز از یک شاخص کلی تحت عنوان ضریب هوشی یا همان IQ استفاده می‌کردند. اما به مرور زمان نظریه‌پردازانی نظیر هوارد گاردنر با مطرح کردن هوش‌های چندگانه به این موضوع پرداختند که هوش و استعداد ابعاد مختلفی دارد که هرکدام باید به طور جداگانه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در همین راستا گاردنر در تئوری خود به هوش‌های کلامی، منطقی و ریاضی، بصری و فضایی، موسیقیایی، بدنی و جنبشی، هوش درون فردی، برون فردی و طبیعت گرایی اشاره کرد. در نتیجه نداشتن استعداد در یک زمینه به این معنا نیست که او به طور کل نمی‌تواند آدم توانمندی در زندگی باشد. بلکه ممکن است در حوزه دیگری هوش و استعداد داشته باشد که شما هنوز آن را شناسایی نکرده‌اید.

آیا نتایج استعدادیابی در سنین مختلف متفاوت است؟

استعداد امری است که به طور زیستی و بالقوه در وجود هرکس نهفته شده است. در نتیجه در هر سنی که برای استعدادیابی مراجعه کنید نتایج مشابهی به دست خواهید آورد. آنچه باعث می‌شود که سنین کودکی بیش از هر زمانی برای کشف استعدادها مورد تاکید قرار بگیرد این است درک زودتر توانمندی‌ها زمینه‌ای فراهم می‌کند که که انتخاب‌های تحصیلی و شغلی مناسب‌تری پیش رویتان قرار بگیرد و در نتیجه احتمال موفقیت در زندگی نیز بالا رود. برای آشنایی با انواع روش های استعدادیابی با توجه به سن کودک روی لینک های زیر کلیک کنید.

استعدادیابی کودک دو ساله

استعدادیابی کودک سه ساله

استعدادیابی کودک چهار ساله

استعدادیابی دانش آموزان

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

برای استعدادیابی کودک باید به چه متخصصی مراجعه کنم؟

روانشناسان متخصص در حوزه کودک و نوجوان از جمله کارشناسانی هستند که در این زمینه آموزش دیده‌اند و با گرفتن تست های هوش می‌توانند به شما در درک بهتر استعدادهای فرزندتان یاری برسانند.

منبع : سن استعدادیابی کودکان

مشکل تغذیه کودک را چگونه درمان کنیم؟

مشکل تغذیه کودک اغلب برای مادران دغدغه بسیار زیادی ایجاد می‌کند. چرا که فرزند آن‌ها در این برهه زمانی در سنین رشد قرار دارد و عدم دریافت مواد غذایی مناسب می‌تواند به بروز مشکلات سلامتی جدی بیانجامد. به طور کلی مشکل تغذیه کودکان را می‌توان به دو دسته بدغذایی یا بی‌اشتهایی و پرخوری و دچار شدن به چاقی دوران کودکی تقسیم کرد. پدر و مادران موظف‌اند برای رفع این مشکلات به موقع اقدام کرده و از پیشروی آن جلوگیری نمایند. برای رفع بد غذایی کودک کلیک کنید.


منبع : مشکل تغذیه کودک را چگونه درمان کنیم؟

 راه حل برای مشکل تغذیه کودک وقتی خیلی لاغر است

پس زدن غذا و بی‌اشتهایی یکی از مشکلات تغذیه‌ای بسیار رایج در کودکان است. برای مثال ممکن است فرزندتان از خوردن هر غذایی استقبال نکند، تنها در برابر یک گروه غذایی خاص از خود تمایل نشان دهد و به طور کلی سلیقه غذایی محدودی داشته باشد. این امر باعث می‌شود که نتواند انواع مواد غذایی مورد نیاز بدنش را به دست بیاورد و در نهایت دچار لاغری و سوءتغذیه شود. در ادامه به چند توصیه برای حل این موضوع اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با نشانه های بی اشتهایی کودک کلیک کنید.

1- الگوی مناسبی برای فرزندتان باشد

بچه‌ها در سنین کودکی اکثر رفتارهای خود را از طریق یادگیری مشاهده‌ای فرا می‌گیرند. برای مثال وقتی کودکان می‌بینند که شما هر غذایی را نمی‌خورید یا در برابر بسیاری از غذاها از احساس ناراحتی نشان می‌دهید، آن‌ها نیز به سادگی این الگوی رفتاری را تقلید کرده و می‌گویند خیلی از غذاها را دوست ندارند. در نتیجه اگر به هر دلیلی نظیر رژیم غذایی می‌خواهید از خوردن برخی غذاها صرف نظر کنید، باید جلوی کودک بیشتر مراقب گفتار و رفتار خود باشید و به عنوان یک الگوی خوب برای او عمل کنید.

2- مشکل تغذیه کودک با زور تشدید می شود

هرگز با روش‌های تند و برخوردهای سخت گیرانه کودک را به خوردن غذا مجبور نکنید. این کار باعث می‌شود که او نسبت به وعده‌های غذایی شرطی شده و غذا خوردن را کاری عذاب آور ببیند. همین موضوع او را روز به روز بی اشتهاتر خواهد کرد.

3- به جای تنبیه بر تشویق تمرکز نمایید

اگر فرزندتان خوب غذا نمی‌خورد او را تنبیه نکنید. در نظر داشته باشید که رواشناسان تربیتی تنبیه را به عنوان آخرین گزینه برای تاثیرگذاری بر رفتار کودک می‌شناسند. در نتیجه لازم است رفتار نادرست را نادیده بگیرید و بیشتر بر جنبه‌های مثبت تاکید نمایید. برای مثال به جای اینکه دائما از بدغذایی کودکتان حرف بزنید و به خاطر این کار او را تنبیه کنید، هر وقت که او میل خوبی به غذا نشان داد او را تشویق کرده و به او نشان دهید که همواره شاهد تغییرات مثبت او هستید.

4- وعده های غذایی را برای کودک جذاب کنید

برای اینکه کودک اشتهای بیشتری نسبت به غذا داشته باشد، باید وعده‌های غذایی را برای او جذاب کنید. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی کمک بگیرید. مثلا سعی کنید همه اعضای خانواده هنگام وعده‌های غذایی دور هم جمع شوید و فضایی صمیمانه ایجاد کنید، ظرف غذای مخصوص و کودکانه برای فرند خود تهیه کنید و از او بخواهید بشقاب خود را آنطور که دلش می‌خواهد تزئین کند. همه این کارها به او کمک می‌کنند تا بتواند میل بیشتری نسبت به غذا پیدا کند.

5- با علل روانشناختی و جسمانی بی اشتهایی آشنا باشید

بی‌اشتهایی و بدغذایی کودک همیشه یک مشکل رفتاری ساده نیست. بلکه این مسئله گاهی اوقات می‌تواند از یک اختلال جسمی یا روانشناختی نشات بگیرد. از همین رو اگر می‌بینید مدت‌های طولانی است که فرزندتان از غذا خوردن لذت نمی‌برد، حتما از یک متخصص برای رفع او مشکل او کمک بگیرید.

برای مثال بی‌اشتهایی می‌تواند علامتی از یک اختلال اضطرابی یا افسردگی در دوران کودکی باشد. روانشناسان با بررسی وضعیت سلامت روحی و روانی کودک به شما کمک می‌کنند تا از این موضوع اطلاع پیدا کرده و به طور ریشه‌ای بر بی‌اشتهایی فرزند خود غلبه نمایید.

مشکل تغذیه کودک وقتی اضافه‌وزن دارد

برخی کودکان با اشتهای زیاد، خودکنترلی بسیار پایینی دارند و دوست دارند همه خوراکی‌ها را امتحان کنند. علاقه مفرط آن‌ها به غذاهای شیرین و چرب می‌تواند مشکلات زیادی را در آینده برای آن‌ها به همراه بیاورد که از جمله آن‌ها باید به چاقی، کند شدن روند رشد، بروز مشکلات دندانی و… اشاره کرد. برای اینکه بتوانید این شرایط را مدیریت کنید به کار بستن توصیه‌های زیر می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک نماید.

1- چاقی نشانه سلامت نیست !

متاسفانه در بسیاری از فرهنگ‌ها والدین فکر می‌کنند هرچقدر فرزندشان تپل‌تر باشد، سالم‌تر است. این باور غلط باعث می شود که مراقب الگوی تغذیه فرزندتان نباشید و زمینه چاقی او در بزرگسالی را نیز فراهم کنید. در همین راستا سعی کنید به نمودار رشد و وزن ایده آل توجه کنید و اجازه ندهید فرزندتان بیش از حد مجاز وزن بگیرد. در همین راستا باید در صورت مشاهده افزایش بی رویه وزن در کودک به یک متخصص مراجعه کرده و در مورد سلامت فرزندتان با او مشورت کنید.

عکس

2- زمینه را برای تحرک بیشتر کودک فراهم کنید

در گذشته اگر بچه‌ها اشتهای زیادی داشتند از سوی دیگر به دلیل زندگی در خانه‌های حیاط دار و انجام بیشتر بازی‌های بدنی کمتر دچار اضافه وزن می‌شدند. اما امروزه با آپارتمانی شدن اکثر ساختمان‌ها و افزایش محبوبیت بازی‌های کامپیوتری اکثر بچه‌ها بیشتر اوقات روز خود را بدون هیچ تحرک خاصی می‌گذرانند که همین امر باعث می‌شود دچار چاقی و مشکلات سلامتی مرتبط با آن شوند.

از همین رو اگر می‌بینید فرزندتان استعداد چاقی دارد، اشتهای زیادی از خود نشان می‌دهد و اکثر اوقات پرخوری می‌کند علاوه بر اصلاح الگوی تغذیه او لازم است که تغییراتی را در سبک زندگی‌اش به وجود بیاورید. برای مثال تلاش کنید زمان‌های خاصی را برای انجام بازی فیزیکی با او اختصاص دهید. اگر در محیط خانه امکان این کار وجود ندارد از رفتن به پارک و فضاهای سبز کمک بگیرید.

3- کودک را به خوردن غذاهای سالم عادت بدهید

این شما هستید که از ابتدا با در اختیار گذاشتن غذاهای مختلف سلیقه غذایی فرزندتان را شکل می‌دهید. توجه داشته باشید که کودکان به طور طبیعی نسبت به طعم شیرین تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهند. این علاقه نباید باعث شود که در بیشتر وعده‌ها به فرزندتان غذای شیرین بدهید. این کار می‌تواند زمینه بروز دیابت و انواع مشکلات سلامتی جدی را فراهم کند. سعی کنید از همان ابتدا که کودک غذاخور می‌شود بشقاب او را از مواد غذایی سالم نظیر میوه، سبزیجات و غذاهای کم چرب پر کنید و او را به سبک تغذیه غلط عادت ندهید.

4- جلوی پرخوری خودتان را بگیرید

همانطور که در مورد بدغذایی گفته شد در زمینه پرخوری نیز والدین الگوهای بسیار تاثیر گذاری برای فرزندان خود در سنین کودکی هستند. اگر شما خود همواره در کنترل غذایتان مشکل داشته باشید و نزد کودک بیش از حد غذا بخورید، احتمال اینکه او نیز رفتار شما را تکرار نماید تا حد زیادی وجود خواهد داشت.

5- از یک متخصص برای بهبود مشکل کودک کمک بگیرید

جلوگیری از پرخوری‌کودک در بسیاری از اوقات برای پدر و مادرها کار آسانی نیست. چرا که کودک در مقابل محروم شدن از مقدار غذای دلخواه خود ممکن است رفتارهایی نظیر لجبازی، گریه و زاری از خود نشان دهد و در نتیجه اوضاع را برای والدین خود دشوار سازد. در این شرایط کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه و مشورت با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان به شما کمک می‌کند تا بتوانید در این شرایط بهترین واکنش را از خود نشان دهید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.




منبع : مشکل تغذیه کودک را چگونه درمان کنیم؟


شوهر بد دهن و عصبی

شوهر بد دهن و عصبی آخرین چیزی است که یک زن از زندگی می‌خواهد. نیاز به احترام و محبت اساس برقراری آرامش فردی است و هرکدام از ما به‌خصوص در زندگی مشترک به دنبال برطرف‌کردن این نیاز هستیم. داشتن شوهر بد دهن و عصبی یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود این نیاز در شما برآورده نشود. به همین خاطر پس از مدتی مشکلاتی مانند افسردگی یا ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس را تجربه خواهید کرد. در نتیجه می‌بایست برای این شرایط به فکر راه چاره‌ای باشید. بهترین راهکار در این شرایط این است که مشاوره خانواده دریافت نمایید.

منبع : منبع : شوهر بد دهن و عصبی

دلایل بد دهن و عصبی بودن شوهر

خشم درونی

کسانی که نسبت به دیگران بد دهنی می‌کنند همیشه یک خشم درونی را با خودشان حمل می‌کنند. این خشم درونی نسبت به دیگران معمولاً از تجربیات و ضربه‌های کودکی فرد ایجاد شده است و باعث می‌شود که او نسبت به دیگران با بدرفتاری برخورد کند.

بیماری‌های روحی شوهر بد دهن و عصبی

بیماری‌هایی مثل اختلال خشم انفجاری، اختلالات شخصیت، اضطراب و افسردگی بیش از حد از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث بد دهنی و پرخاشگری شوهر تان شوند. مشکلات این بیماران معمولاً به‌راحتی و با کمک‌گرفتن از دارو قابل حل شدن است. به همین خاطر اگر در کنار بد دهنی رفتارهای مشکوک دیگری را هم در همسرتان می‌بینید بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

ناتوانی در بیان صحیح احساسات

معمولاً کسانی که شروع به پرخاشگری می‌کنند توانایی مطلوبی در بیان احساساتشان ندارند. آن‌ها نمی‌توانند منظور و خواسته خود را به‌راحتی به دیگران بفهمانند و همین موضوع باعث عصبانیت آن‌ها می‌شود.

تربیت‌های اشتباه

روان‌شناسان معتقدند اگر کودکان بابت رفتارهای اشتباه توجه دریافت کنند این رفتارها تا بزرگسالی همراه آن‌ها خواهد ماند. اگر شوهر تان بد دهن و عصبی است به خانواده وی نیز دقت داشته باشید. آیا آن‌ها با چنین رفتاری مشکل دارند؟ اگر می‌بینید که آن‌ها در مقابل این رفتار همسر شما برخورد بدی ندارند بددهنی همسرتان ریشه در تربیت نامناسب خانواده‌اش دارد. برای آشنایی با نشانه های خانواده سالم کلیک کنید.

عوارض عدم برخورد با شوهر بد دهنی و عصبی

شوهر بددهن و عصبی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای زندگی شما به همراه داشته باشد. صحبت‌کردن با کلمات نامناسب باعث ازبین‌رفتن حرمت‌ها می‌شود. در این شرایط به‌تدریج زوجین از هم فاصله می‌گیرند و سردی و طلاق عاطفی در زندگی آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

یادگیری کودکان یکی دیگر از پیامدهای منفی بددهنی همسر است. یادتان باشد که فرزندان شما بیش از هر چیز از رفتار پدر و مادرشان یاد می‌گیرند. بددهنی باعث می‌شود آن‌ها هم این رفتار را یاد بگیرند و در برخورد با دیگران چنین رفتاری داشته باشند. برای اطلاع از نحوه صحیح برخورد با همسر کلیک کنید.

برخورد صحیح با شوهر بد دهن و عصبی

با همسرتان صحبت کنید

در موقعیتی که همسرتان شرایط عصبی آرام‌تری دارد با او صحبت کنید. شرایط روحی خودتان و احساسی که از رفتار نامناسبش دارید را برایش توضیح بدهید و سعی کنید با کمک یکدیگر به یک راهکار مشترک برسید. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که اگر می‌خواهید صحبت‌های شما و همسرتان به نتیجه برسد باید در ابتدای حرف‌هایتان همدلی بیشتری داشته باشید. برای مثال در آغاز صحبت‌های‌تان به او بگویید “می‌دانم که در محیط کار خسته و عصبی می‌شوی اما …”.

از رفتار متقابل خودداری کنید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در برخورد با همسرتان می‌توانید داشته باشید این است که دست به رفتار متقابل بزنید. هرکدام از ما آستانه تحمل مشخصی داریم و زمانی که این آستانه پر می‌شود دیگر نمی‌توانیم رفتار طرف مقابل را تحمل کنیم. این شرایط احتمالاً باعث خواهد شد که شما هم دست به رفتار متقابل بزنید و به همسرتان توهین کنید. اما یادتان باشد این کار فقط وضعیت را از آنچه هست بدتر خواهد کرد. به همین خاطر سعی کنید با استفاده از روش‌هایی مثل ترک کردن محیط یا کمک‌گرفتن از یک مشاور ظرفیت تحمل خود را افزایش بدهید و روش‌های موثر را جایگزین کنید.

نشانه‌های بددهنی را شناسایی کنید

به رفتارهای همسرتان دقت داشته باشید. او در چه مواقعی بیشتر عصبی و بددهن می‌شود؟ هنگامی که توانستید این محرک‌ها را شناسایی کنید قدرت بیشتری در کنترل شرایط خواهید داشت. وقتی این موقعیت‌ها پیش می‌آیند سعی کنید موضوع بحث را عوض کنید؛ یا به هر طریق دیگری که می‌دانید همسرتان را آرام کنید؛ و از بروز تنش بیشتر جلوگیری کنید. برای آشنایی با راه‌های آرامش دادن به شوهر کلیک کنید.

رفتارهای مثبت را تشویق کنید

روزهایی که همسرتان آرام است و با محبت با شما صحبت می‌کند را با تشویق گسترش دهید. خوشحالی‌تان را به همسرتان نشان بدهید؛ و از او بابت رفتار خوبش تشکر کنید. این کار شما در درازمدت باعث می‌شود که همسرتان رفتارش را تغییر بدهد؛ یا حداقل رفتارهای عصبی وی کاهش پیدا خواهد کرد.

سهم خود را در بددهنی‌های همسرتان پیدا کنید

مشاورین خانواده معتقدند بددهنی و عصبانی بودن همسرتان همیشه هم ویژگی ذاتی همسرتان نیست. بسیاری از مواقع زنان در به‌وجودآمدن یا حداقل شدیدتر شدن این رفتار نقش دارند. به همین خاطر بهتر است زمانی را با خودتان کمی فکر کنید. به این سؤال پاسخ دهید که شما چه سهمی در عصبانیت‌های همسرتان دارید؟ و چه رفتارهایی را اگر کنار بگذارید او آرام‌تر خواهد بود؟ پاسخ شما به این سؤالات می‌تواند تا حد زیادی در آرامش زندگی‌تان نقش داشته باشد.

واقعیت را بپذیرید

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هرگز نمی‌توانید شخصیت یک نفر را تغییر بدهید. اگرچه همه ما جای تغییر کردن داریم اما این تغییر بستگی به این دارد که خودمان چقدر بخواهیم تغییر کنیم. به‌علاوه تغییرات صددرصدی نیستند. به این معنا که شما به‌طورکلی یک ویژگی را تغییر نمی‌دهید و همیشه رگه‌هایی از آن در شما باقی خواهد ماند.

در نتیجه پیش از هر چیز این واقعیت را بپذیرید که همسرتان یک فرد عصبی است و دست از تلاش برای عوض‌کردن او بردارید. یادتان باشد شما تنها می‌توانید احتمال وقوع تنش را کمتر کنید؛ هرگز نمی‌توانید همسرتان را به‌طورکلی تغییر بدهید. زمانی که این واقعیت را بپذیرید آرامش بیشتری را در زندگی تجربه خواهید کرد. پیشنهاد می‌شود مقاله برخورد با مردان بد اخلاق را هم بخوانید.

نیاز به مشاوره درباره شوهر بد دهن و عصبی

شوهر بددهن و عصبی می‌تواند مشکلات بسیاری را در جریان زندگی مشترک شما به وجود بیاورد. در این شرایط یکی از اولین گزینه‌هایی که برای تغییر وضعیت باید از آن استفاده کنید کمک‌گرفتن از یک مشاور خانواده است. از جمله اقدامات مشاورین در این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلسات مشاوره فردی

یکی از مشکلات خانم‌ها این است که معمولاً همسرشان حاضر نمی‌شود برای مشاوره بیاید. باید گفت که حتی اگر همسرتان برای مشاوره نمی‌آید بهتر است خودتان به‌تنهایی به یک روان‌شناس مراجعه کنید. زندگی با یک مرد عصبی می‌تواند باعث مشکلات روحی بسیاری برای شما بشود. به همین خاطر شما نیاز دارید که مورد درمان قرار بگیرید. به‌علاوه مشاورین به شما کمک می‌کنند راهکارهایی را برای پذیرش شرایط و بالابردن قدرت صبر و ظرفیت روانی‌تان آموزش ببینید.

مشاوره با همسر بد دهن و عصبی

اگر همسرتان حاضر است در جلسات مشاوره شرکت کند مشاورین جلساتی را به‌صورت خصوصی با او تشکیل می‌دهند. در این جلسات دلایل پرخاشگری همسرتان بررسی شده و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. به‌علاوه راهکارهایی مثل مهارت صحبت‌کردن و بیان صحیح احساسات به وی آموزش داده می‌شود.

جلسات زوج‌درمانی

زندگی با شوهر بد دهن و عصبی احتمالاً مشکلات بسیاری را در جریان زندگی شما به وجود آورده است؛ بنابراین یکی از اقدامات مشاورین این است که جلساتی را با حضور هر دوی شما تشکیل می‌دهند. در این جلسات شما و همسرتان اختلافاتی که با یکدیگر دارید را حل می‌کنید و در صورت نیاز برخی مهارت‌های لازم را یاد خواهید گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه زندگی مشترک و همسرداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین راهکار برای آرام‌کردن همسر عصبی چیست؟

سعی کنید از رفتار مقابله‌جویانه خودداری کنید؛ زمانی که نشانه‌های عصبانی شدن را در همسرتان می‌بینید بحث را عوض کنید یا محیط را ترک کنید.

آیا بددهنی‌های همسرم قابل‌درمان است؟

باید در نظر داشته باشید که هیچ‌کس به طور کامل تغییر نخواهد کرد. اما کمک‌گرفتن از مشاور می‌تواند از شدت‌گرفتن این رفتارها جلوگیری کند و آن‌ها را تا حد زیادی کمتر کند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع : شوهر بد دهن و عصبی

اعتراض و انتقاد کردن از همسر

اعتراض و انتقاد کردن از همسر از آن دسته مهارت‌هایی است که همه ما در زندگی به آن نیاز پیدا می‌کنیم. به همین خاطر اگر آن را بلد نباشید مشکلات بسیاری را در زندگی مشترک تجربه خواهید کرد. بسیاری از کسانی که به‌عنوان همسر ایرادگیر شناخته می‌شوند در واقع فقط بلد نیستند که انتقادهای خود را به شکل سازنده‌ای بیان کنند. به‌علاوه بسیاری دیگر نیز به این خاطر که روش‌های صحیح انتقادکردن از همسر را بلد نیستند سکوت می‌کنند؛ و تنها روزبه‌روز بیشتر از هم فاصله می‌گیرند. درحالی‌که بلد بودن روش‌های انتقاد می‌تواند به شما کمک کند که زندگی شاد و سالمی داشته باشید. پس بهتر است که به دنبال یادگیری این مهارت باشید. اگر احساس می‌کنید برای انتقادکردن از همسرتان نیاز به کمک دارید حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده کنید.

منبع : اعتراض و انتقاد کردن از همسر

راه صحیح انتقاد از همسر

در اینکه انتقاد کردن از همسر می‌تواند فایده‌های بسیاری برای زندگی ما داشته باشد هیچ‌کس شکی ندارد. اما بسیاری از کسانی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند راه‌های انتقادکردن را بلد نیستند. آن‌ها یا بیش از حد و بسیار تند انتقاد می‌کنند و یا از اینکه بخواهند به همسرشان اعتراض کنند می‌ترسند. به همین خاطر در این قسمت سعی می‌کنیم راهکارهایی را برای انتقادکردن از همسر بیان کنیم. با استفاده از این راهکارها شما بهتر می‌توانید خواسته‌های خود را به گوش همسرتان برسانید. پیشنهاد می‌شود مقاله رفتار با همسر حتما بخوانید.

قبل از انتقاد کردن با همسر تان همدلی داشته باشید

اولین نکته‌ای که باید به‌خاطر داشته باشید این است که قبل از هر انتقادی باید پل ارتباطی مناسبی بین خود و همسرتان ایجاد کنید. این پل ارتباطی همیشه به‌وسیله همدلی ایجاد می‌شود. در اولین قدم باید به همسرتان نشان بدهید که متوجه احساسات او هستید. برای مثال به او بگویید “می‌دانم که وقتی از سرکار می‌آیی خسته هستی اما…..”؛ “می‌دانم که تو همه تلاشت را می‌کنی ولی……”؛ در این صورت همسرتان احساس می‌کند که شما متوجه زحمت‌های او هستید. از این راه می‌توانید احتمال موفقیت گفت‌وگویتان را افزایش دهید.

انتخاب زمان و مکان مناسب

در میان جمع و وسط یک مهمانی، وقتی همسرتان تازه از سرکار برگشته یا وسط یک بحث و مشاجره زمان‌های خوبی برای بیان اعتراض‌های‌تان نیست. یادتان باشد که اگر می‌خواهید انتقاد شما در همسرتان تأثیری داشته باشد باید زمان و مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید. یک فضای آرام و به دور از تنش که همسرتان نیز آمادگی ذهنی کافی داشته باشد انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که به غیر از شما دو نفر هیچ‌کس نباید در این محیط حضور داشته باشد. در غیر این صورت شما یا همسرتان آمادگی ذهنی برای پردازش صحبت‌های یکدیگر نخواهید داشت.

انتقادهایتان را با محبت بیان کنید

انتقادهایی که از همسرتان دارید را با لحنی مناسب و مهربانانه بیان کنید. جوری که همسرتان باور کند شما برای پیشرفت و خوشحالی او نگران هستید. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از خانم‌ها و آقایان انجام می‌دهند این است که در حین بیان انتقادهایشان به شکلی رفتار می‌کنند که انگار همسرشان ضعیف یا متهم است. این شکل از برخورد باعث می‌شود که همسر شما هم در مقابل‌تان حالت تدافعی بگیرد؛ و سخنان شما روی وی تأثیری نخواهد داشت. به‌علاوه در نظر داشته باشید که هیچ‌کدام از ما کامل نیستیم. انتقادهای‌تان از همسرتان را جوری بیان کنید که دلتان می‌خواهد با خود شما نیز برخورد شود.

صریح و شفاف صحبت کنید

یک اشتباه رایج دیگر در انتقادکردن از همسر این است که بعضی از خانم‌ها یا آقایان حرف‌های خود را صریح و شفاف بیان نمی‌کنند. این افراد معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول سعی می‌کنند با طعنه زدن و کنایه خشم خود را خالی کنند. این کار نه‌تنها فایده‌ای برای زندگی شما نخواهد داشت و همسرتان را متوجه اشتباهش نخواهد کرد بلکه باعث بروز اختلافات بیشتری نیز خواهد شد.

اما دسته دوم معمولاً به دلیل ترس و نگرانی که از بیان واضح نظرشان، غیرمستقیم صحبت می‌کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید همسرتان متوجه صحبت‌های شما بشود باید منظور خود را واضح و روشن بیان کنید. در غیر این صورت احتمال بروز سوءتفاهم بسیار زیاد خواهد بود.

همسرتان را با دیگران مقایسه نکنید

اگر می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید یادتان باشد که باید رفتار همسرتان را هدف قرار بدهید. اینکه به‌جای رفتار شخصیت همسرتان را نشانه بگیرید و رفتار اشتباه را بخشی از شخصیت او بدانید باعث بروز مشکلاتی از جمله ازدست‌دادن اعتمادبه‌نفس خواهد شد. به همین خاطر یکی از کارهایی که نباید انجام بدهید این است که همسرتان را با کسی مقایسه کنید. یادتان باشد همه ما شخصیت منحصربه‌فرد خودمان را داریم و قرار نیست شبیه دیگران باشیم. شما با این کار تنها عزت‌نفس همسرتان را از بین می‌برید و غیرمستقیم این پیام را به وی می‌دهید که دیگران از او بهتر هستند.

در کنار انتقاد کردن از همسر پیشنهادی برای بهبود شرایط داشته باشید

یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند تا حد زیادی انتقادکردن شما از همسرتان را بهبود ببخشد این است که در کنار انتقادکردن پیشنهادی هم برای بهبود شرایط داشته باشید. در حقیقت کسانی که فقط از شرایط موجود انتقاد می‌کنند بیشتر شبیه کسانی هستند که تنها می‌خواهند از اوضاع ایراد بگیرند. اگر می‌خواهید شبیه چنین افرادی نباشید بهتر است پیشنهادی نیز برای تغییر شرایط داشته باشید. برای مثال به همسرتان بگویید “به جای ریختن آشغال‌ها در سینک، محتویات را در داخل سطل خالی کند” بهتر خواهد بود. برای اطلاع از روش صحیح ایراد گرفتن از همسر کلیک کنید.

انتقاد باید به نفع طرف مقابل باشد

انتقادکردن با ایراد گرفتن‌های بی‌دلیل بسیار فرق دارد. اگر می‌خواهید از همسرتان انتقاد کنید اول با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که آیا واقعاً این موضوع به نفع همسرتان است؟ نکاتی که سلیقه شخصی شما هستند نمی‌توانند به معنای انتقاد سازنده باشند و بیشتر شبیه ایراد گرفتن می‌باشند. یادتان باشد انجام چنین رفتاری دیر یا زود همسرتان را خسته خواهد کرد و آسیب‌های بسیاری برای زندگی مشترک شما خواهد داشت.

چه زمانی نیاز به کمک مشاور برای بیان انتقادات داریم؟

اعتراض و انتقادکردن از همسر همیشه هم کار راحتی نیست. گاهی اوقات هرچقدر هم از تکنیک‌های بالا استفاده کنید همسرتان به حرف‌های شما توجهی نخواهد داشت. بعضی زوجین هم هر بار قرار است از یکدیگر انتقاد کنند کارشان به دعوا و اختلاف خواهد کشید. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور کمک بگیرید. یکی از مهم‌ترین اقدامات مشاورین در چنین شرایطی این است که راه‌های صحیح صحبت‌کردن با یکدیگر را به شما آموزش می‌دهند. این کار باعث می‌شود که احتمال اختلاف و دعوا و همین‌طور نپذیرفتن حرف یکدیگر بین شما کمتر بشود و در نتیجه راحت‌تر می‌توانید از یکدیگر انتقاد کنید. پیشنهاد می‌شود درباره ویژگی‌ها و معیارهای خانواده سالم بخوانید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خانه و خانواده می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره خانواده تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول

با همسری که اصلا انتقادپذیر نیست چطور برخورد کنم؟

سعی کنید رفتارهای همسرتان که می‌پسندید را تشویق کنید. همچنین می‌توانید از یک مشاور برای شناخت شخصیت همسرتان و پیدا کردن راه‌های صحیح گفت‌و‌گو با او کمک بگیرید.

بهترین روش برای انتقاد کردن از همسر چیست؟

یک زمان و مکان مناسب انتخاب کنید؛ برای شروع صحبت‌هایتان همدلی داشته باشید؛ و همین طور سعی کنید در کنار انتقادهایتان یک راهکار مناسب نیز داشته باشید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع : اعتراض و انتقاد کردن از همسر