مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

فراموشی دوران کودکی | چرا هیچی از کودکی یادم نمیاد؟

فراموشی دوران کودکی به دوره های مختلفی تقسیم می‌شود. همه ما تقریبا هیچ خاطره ای از سنین زیر دو سال نداریم. اما برخی افراد به طور خارق العاده خاطرات دو الی 5 سالگی شان را به روشنی یاد دارند. تاری خاطرات و به یاد آوردن روزهایی که بیشتر درباره شان فکر یا بیان شده، طبیعی است. اما برخی افراد هیچ خاطره ای از دوران کودکی و گاه حتی نوجوانی شان ندارند. آیا همچین چیزی امکان دارد؟

باید بگوییم که این نوع از فراموشی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. تقریبا فراموشی اجتناب ناپذیر است؛ اما طبیعی هم نیست که خاطرات مهم زندگی خود را به یاد نیاوریم. همچنین یادآوری خاطرات تا قبل از سن 2 سالگی ممکن نیست. ولی برخی از افراد خاطرات بعد از این سن را هم به یاد نمی‌آورند. در ادامه تمام جوانب این موضوع را بررسی کرده ایم. 

 منبع: فراموشی دوران کودکی | چرا هیچی از کودکی یادم نمیاد؟

چرا بعضی افراد هیچ چیز از دوران کودکی به یاد نمی‌آورند؟

 

ارتباط ما با جهان نیز برروی حافظه تاثیر گذار است. کودکان جهان را به شکل دیگری می‌بینند و به همین دلیل با ورود به دنیای بزرگسالی بسیاری از مسائل را فراموش می‌کنند. این نوع از یاد بردن گاهی به صورت ارادی و در مواردی غیرارادی است. اما علت فراموشی دوران کودکی چه می‌تواند باشد؟

علل فراموشی دوران کودکی

به طور کلی، هنوز علت مشخصی برای این پدیده وجود ندارد. اما نظریه های متفاوت و گاهی متضاد، این پدیده را توجیه می‌کنند. فراموشی دوران کودکی تا حدی طبیعی است و بخشی از فرایند رشد محسوب می‌شود. عوامل روانی و جسمانی زیادی در این امر دخیل هستند، به همین جهت نحوه به یادآوری رویدادها برای هر کس تفاوت دارد. در ادامه عللی را که موجب ناتوانی فرد در به یاد آوری خاطرات دوران کودکی می‌شوند را شرح داده‌ایم.

بحران نوجوانی را چطور کنترل کنیم؟

بحران نوجوانی موضوعیست که همه نوجوانان و والدین کم‌ و بیش در مورد آن شنیده‌اند. اما واقعاً بحران نوجوانی چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چطور باید با آن روبه‌رو شویم؟ این‌ها اصلی‌ترین پرسش‌هایی هستند که راجع به این موضوع برای والدین یا فرزندان آن‌ها پیش می‌آید. نوجوانی دوره‌ای است که کودک در حال تبدیل‌شدن به یک بزرگ‌سال هست، پس با تغییرات بسیاری درگیر است که شرایط روحی و روانی او را به هم می‌ریزد. در این شرایط نوع رفتار پدر و مادرها با نوجوان اهمیت بسیاری در عبور از این بحران‌ها و سلامت روان فرزندشان دارد. به همین خاطر در این مطلب راجع به بحران نوجوانی و آنچه باید از آن بدانید صحبت خواهیم کرد.

بحران نوجوانی چیست؟

 

نوجوانی دوران بسیار سخت و حساسی است. اگر در این دوران با چالش های زندگی نوجوان تعامل نداشته باشید، در بزرگسالی با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد. اگر والدین بحران های زندگی نوجوان را به خوبی برطرف نکنند؛ نوجوان آسیب های جبران ناپذیری را تجربه خواهند کرد. بحران نوجوانی در زمینه هویت، جنسی، روابط اجتماعی و … خلاصه می‌شود. که به دلیل همسالان، مواد مخدر، جدایی والدین، تجربیات تلخ و … به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این چالش ها حتما از روانشناس نوجوان کمک بگیرید. 

انواع بحران ها در نوجوانی

نوجوانی سنی است که از کودکی به سمت بزرگسالی می‌رویم. پس اگر هدف نوجوانی این باشد، باید در تمام جنبه‌ها تغییرات جدی داشته باشیم و این دقیقاً همان دلیلی است که باعث بحران‌های نوجوانی می‌شود. تغییرات سریع و ناگهانی نوجوان مزید بر علت این بحران‌ها هستند، در نتیجه فرصتی برای تفکر و یادگرفتن نحوه حل مسائل باقی نمی‌ماند. مهم‌ترین بحران نوجوانی به شرح زیر است.

ویکتور فرانکل | خاطرات و مکتب روانشناسی فرانکل

ویکتور فرانکل با رویکرد معنادرمانی یا لوگوتراپی به شهرت رسید. او یک روانپزشک و عصب شناس اتریشی است که گام‌های مهمی در حوزه روانشناسی برداشته است. فرانکل در طول زندگی حرفه ای خود با افراد مهمی ملاقات کرده و حتی دچار چالش هایی با آنان نیز شده است. همچنین او گردآورنده 39 عنوان کتاب است که انسان در جستجوی معنا، ازمهم ترین آنهاست. این مکتب بر اساس روانشناسی انسان گرایانه و وجودی شکل گرفته است. در ادامه درباره زندگی و عوامل ایجاد کننده دیدگاه ها ویکتور فرانکل به زندگی آورده‌ایم.

ویکتورفرانکل

 

او در یک خانواده یهودی، در اتریش متولد شد. تولد او با جنگ جهانی اول مصادف و در طول دوران کودکی ونوجوانی با محرومیت های شدیدی مواجه شد. اما همه این مشکلات، نتوانست مانعی برای ویکتور فرانکل ایجاد کند و او همواره در طول زندگی به نظریه پردازی پرداخت. او در کنار مطالعه روانپزشکی در دانشگاه، در کلاس های روانشناسی کاربردی نیز شرکت می‌کرد و از همان ابتدا به نقش معنا در سلامتی روان، علاقه داشت. او فعایت در این حوزه را با در خواست اجازه برای انتشار یکی از مقالتش توسط فروید آغاز کرد.

اریک اریکسون که بود | نظریه و روش های درمان

اریک اریکسون یک روانشناس آلمانی بود؛ اما بیشتر دوران زندگی خود را در آمریکا گذراند. خدمات شایسته ای به روانشناسی، مخصوصا روانشناسی رشد کرد. او دانش آموخته استادانی مشهور مثل آنا فروید است. اما در زندگی حرفه ای خود، دانشجویان موفق زیادی داشته است. او در نظریه پردازی، از روانشناس دیگر نیز الهام گرفته و رویکرد خود را با کمک آنها تبیین کرده است. بسیاری از روانشناسان، رشد را فقط محدود به کودکی می‌دانند. اما اریکسون از معدود دانشمندانی است که نظریات رشد خود را تا زمان مرگ نیز گسترش داده است.

منبع: اریک اریکسون که بود | نظریه و روش های درمان

اریک اریکسون

اریکسون در سال 1902 در فرانکفورت آلمان متولد شد. و توسط مادر خود پرورش یافت. او در دوران تحصیل به دلیل مذهب کلیمی و ظاهر متفاوت اش، مورد تمسخر قرار گرفت؛ اما ناامید نشد. پدر قبل از تولد او، خانواده را ترک کرد و این اولین تجربه بحران هویتی او بود. اریکسون به دلیل این مشکلات که هیچ نقشی در آنها نداشت؛ افسرده و گوشه گیر شده بود.

صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست

صرفه جویی در زندگی یک عادت کارآمد است. عده ای تصور می‌کنند؛ صرفه جویی فقط مربوط به پول می‌شود، اما اینطور نیست. با صرفه جویی می‌توان در وقت، انرژی و هزینه، صرفه جویی کرد و به اهداف خود رسید. صرفه جویی، به معنای خساسات نیست. افراد خسیس به طورکلی، به شکل افراطی عمل می‌کنند. آنها همیشه در حال حساب کتاب هستند و هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند. شاید تفاوت محسوسی میان صرفه جویی با خساست نباشد؛ اما قطعا این دو مفهوم متفاوت هستند

منبع: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست

صرفه جویی در زندگی

در دنیای پر زرق و برق امروزی صرفه جویی در زندگی کار چندان آسانی نیست. اما خیلی از افراد به خاطر شرایط و تجارب سخت صرفه جویی را بخشی از زندگی خود کرده اند. صرفه جویی در زندگی شباهت زیادی با خساست دارد. خیلی از اطرافیان صرفه جو ها را خسیس صدا می‌زنند. حال آن که این افراد به دنبال اهدافی مخارج خود را کنترل می‌کنند. اما در زمان لازم مورد نیاز می دانند که چطور خرج نمایند.

تفاوت صرفه جویی در زندگی با خساست 

صرفه جویی در زندگی با برنامه ریزی و نظم ایجاد می‌شود. اما افراد خسیس، برای هیچ چیز، حاضر به صرف وقت یا هزینه نیستند؛ آن‌ها همیشه در حال جمع آوری هستند. در این مقاله قصد داریم با بیان ویژگی های هرکدام از این افراد، قضاوت را بر عهده شما بگذاریم.

صرفه جویی در زندگی | نشانه های افراد صرفه جو

صرفه جویی در زندگی به معنی استفاده به موقع و صحیح از منابع است. آن‌ها از هر چیزی استفاده حداکثری می‌کنند. آن‌ها در مخارج میانه روی می‌کنند و آینده نگر هستند. در این قسمت ویژگی افراد صرفه جو را بیان می‌کنیم.