مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک علاوه بر دردسرهایی که برای والدین ایجاد می‌کند، باعث آسیب به روند رشد و عوارض نامطلوبی بر رفتار و حتی توانایی یادگیری کودک می‌شود. والدین باید بدانند که کودک‌شان قوه تشخیص کافی برای تصمیم گیری و برنامه ریزی روزانه را ندارند، بنابراین این پدر و مادر هستند که باید برای حفظ سلامت جسمی و روانی فرزندشان به خواب او هم توجه کنند. اگر ساعات خواب فرزندتان منظم نیست یا مشکلات متعددی با روند خواب او دارید حتما باید برای حل مساله به دنبال چاره باشید. شاید خواب نامنظم کودک تا دوسالگی رایج باشد، اما معمولا کودکان بعد از دوسالگی خواب منظمی دارند و در غیر این صورت والدین باید برای نظم‎‌دهی به آن تلاش کنند. 

بیشتر بخوانید : نشانه های کودک سالم

منبع : دیر خوابیدن کودک

علت دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک در سنین مختلف می‌تواند از عوامل گوناگونی نشات بگیرد. برای مثال نوزادانی که تازه به دنیا آمده‌اند ممکن است هنوز با ریتم شبانه روز خو نگرفته باشند. همین مسئله باعث می‌شود که خواب آن‌ها در طی روز طولانی‌تر از شب باشد. در نتیجه هنگامی که می‌خواهید استراحت کنید آن‌ها تازه سر حال شده‌اند!

همچنین نداشتن ریتم درست برای شیر خوردن، پرورش یافتن در محیط پر تنش، عدم توجه والدین به موضوعاتی نظیر در آغوش کشیدن کافی کودک، وجود استرس‌های زیاد و سایر مسائلی از این دست رایج‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند به بی‌خوابی یا دیرخوابیدن کودک بیانجامند. اگر با جستجو و کاوش‌های روزمره نمی‌توانید علت دیر خوابیدن فرزند خود را کشف کنید بهتر است پیش از هر اقدامی ابتدا با یک روانشناس متخصص در حیطه کودک مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

جلوگیری از دیر خوابیدن کودک

1- به مرور خواب روز را کم کنید

نوزادان در ابتدا ممکن است 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را در خواب بگذرانند. اما آن ها به مرور تا پایان دو سالگی خوابشان کمتر شده و به ساعات خواب بزرگ‌ترها نزدیک می‌شوند. در همین راستا بسیار اهمیت دارد که بتوانید به مرور فرزند خود را طوری هدایت کنید تا بیشترین ساعات خواب بی‌وقفه خود را در طول شب داشته باشد.

دلایل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود پدر و مادرها نتوانند این اصل را رعایت کنند. برای مثال ممکن است والدین حوصله گریه‌های کودک در طول روز را نداشته باشند. خیلی از آن‌ها به محض اینکه می‌بینند فرزندشان ناآرام است او را برای خوابیدن آماده می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که کودک بیشتر انرژی خود را از خواب روز به دست بیاورد و نتواند شب به موقع بخوابد.

2- کودک را در طول روز بیش از حد خسته نکنید

برخی از والدین فکر می‌کنند اگر فرزندشان به خصوص نوزادان در طول روز اصلا استراحت نکند، شب می‌تواند یک خواب طولانی و عمیق را تجربه کند. در حالی که جالب است بدانید در اکثر مواقع این طور نیست. چرا که خستگی بسیار نوزادان را کلافه کرده و باعث بروز تنش و بیقراری شبانه آن‌ها می‌شود. در نتیجه اجازه بدهید کودک در طول روز چرت‌های آرامی داشته باشند. هرچقدر آن‌ها در طول روز آرامش بیشتری را احساس کنند، شب نیز زودتر و با خیالت راحت‌تر به خواب می‌روند.

3- به تدریج فرزندتان را برای جدایی آماده کنید

یکی از مهم ترین دلایل دیر خوابیدن کودکان به خصوص در سنین نوپایی ترس جدایی از والدین است. اگر فرزندتان تاکنون پیش شما می‌خوابیده به یکباره او را در اتاقش رها نکنید. سعی کنید شب‌ها زمانی را برای بودن در کنار او اختصاص دهید. کمی در کنارش بمانید و با بوسه و نوازش برای خوابیدن آماده‌اش کنید. لازم است به فرزندتان این احساس را انتقال دهید که به فکرش هستید و به امنیت او اهمیت می‌دهید.

4- یک برنامه روتین برای خواب کودک ترتیب دهید

برای اینکه کودک بتواند به موقع بخوابد باید یک نظم خاص برای او ترتیب دهید. این کار به فرزندتان کمک می‌کند تا بداند چه انتظاری داشته باشد. برای مثال می‌توانید هرشب چند دقیقه را به کتاب خواندن همراه کودک اختصاص دهید. سپس از کودک بخواهید به دستشویی برود، مسواک بزند، شما را در آغوش گرفته و در نهایت به رخت خوب برود. دقت کنید که نظم خواب فرزندتان هرشب باید سر یک ساعت خاص اجرا شود.

5- سایر ترس های کودک را جستجو کنید

کودکان در سنین خردسالی قوه تخیل قوی دارند. به همین خاطر ممکن است در ذهن خود تصورات ترسناکی از مفاهیمی نظیر تاریکی بسازند و از چیزهایی نظیر غول‌ها، اشباح یا شخصیت‌هایی که در کارتون‌ها می‌بینند بترسند. بسیار اهمیت دارد که به طور واضح از بچه‌ها در مورد ترس‌هایشان بپرسید و به آن‌ها نشان دهید ترس‌هایشان واقعیت ندارند. البته در این راه هرگز نباید احساسات کودک را کوچک بشمارید یا او را مسخره کنید. اگر ترس‌های کودک خیلی شدید شده‌اند بهتر است به یک روانشناس مراجعه نمایید. برای آشنایی با روانشناسی کودک کلیک کنید.

عوارض دیر خوابیدن کودک

دیر خوابیدن کودک یک امر جانبی نیست بلکه می‌تواند عوارض جدی را برای سلامت جسمانی و روانی او به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین عوارض دیر خوابیدن کودک می‌توان به کاهش یافتن سرعت رشد قد،کاهش عملکرد تحصیلی،افت خلق و بروز افسردگی دوران کودکی، افزایش ریسک چاقی و بروز مشکل با والدین اشاره کرد. در نتیجه اگر فرزندتان دچار بی‌خوابی شده یا شب‌ها به موقع نمی‌خوابد بهتر است هرچه زودتر برای بهبود این مشکل یک اقدام جدی انجام دهید. برای درمان بی خوابی کودکان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

آیا دیر خوابیدن کودک می تواند باعث مریض شدن او شود؟

کم خوابی از نظر جسمانی و روانی به کودکان آسیب می زند و می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی شود. از جمله این مشکلات می توان به کاهش سرعت رشد و بروز مشکلات روانشناختی نظیر افسردگی اشاره کرد.

منبع : دیر خوابیدن کودک

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر باعث نگرانی بسیاری از مادران می‌شود. مادران در این وضعیت نمی‌دانند که باید فرزند خود را برای شیر دادن بیدار کنند یا خیر. از طرفی گرسنه ماندن کودک باعث دل‌مشغولی مادر می‌شود و از طرف دیگر بدخواب شدن نوزاد نیز مشکلات دیگری را به وجود می‌آورد. اگر شما نیز این شرایط را تجربه کرده‌اید و به دنبال پاسخ سؤال‌هایتان در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. همچنین مشاوره کودک در این زمینه می‌تواند به شما کمک کننده باشد.

 منبع : بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر | زمان بندی شیردهی

فرزند شما در دوران نوزادی حدوداً هر 3 ساعت به خوردن شیر نیاز دارد. در نتیجه لازم است که شما زمان بندی درستی برای شیردهی او در نظر بگیرید. این مسئله در طول خواب نیز باید رعایت شود تا کودک گرسنه نماند. البته باید تلاش کنید تا هنگام بیدار کردن فرزندتان محیط را به‌گونه‌ای تعبیه کنید که آرامش نوزاد از دست نرود و بتواند خواب خود را با کیفیت سابق ادامه دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که هرچه سن کودک افزایش می‌یابد فاصله بین شیر خوردن‌های او نیز بیشتر می‌شود. به طوری که بسیاری از نوزادان 6 ماهه، کل شب را بیدار نمی‌شوند و ممکن است تنها به یک دفعه شیردهی نیاز داشته باشند. اگر فرزندتان وزن گیری مناسبی دارد و شما برای بیدار کردن او همچنان شک دارید می‌توانید از یک پزشک اطفال در این زمینه راهنمایی بگیرید چراکه نیازهای هر کودک می‌تواند با دیگری متفاوت باشد و دفعاتی که لازم است او را در شب بیدار کنید نیز می‌تواند با سایرین تفاوت داشته باشد.

برای آگاهی بیشتر مقاله آموزش شیر دادن به نوزاد را بخوانید.

علل بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

کودکان در ابتدای زندگی خود یعنی در دوران نوزادی در بیشتر اوقات روز خواب هستند. در حقیقت مغز آن‌ها به ساعات بیشتری از خواب نیاز دارد. در این شرایط ممکن است ببینید کودکتان بیش از 3 یا 4 ساعت است که خوابیده و برای شیر خوردن نیز بیدار نشده است. اگر فرزندتان در طول زمان بیداری مشکلی از خود نشان نمی‌دهد، خواب طولانی او در نوزادی مشکل خاصی محسوب نمی‌شود و جای نگرانی ندارد.

برای شناخت بیشتر در زمینه خواب نوزاد کلیک کنید.

بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر | شیر دادن در حین خواب

ممکن است ساعت شیر خوردن کودک فرا رسیده باشد و شما بخواهید زمانی که او خواب است به او شیر بدهید. از آنجایی که خود عمل شیر دادن امری خواب‌آور برای کودک محسوب می‌شود بسیاری از نوزادان لحظاتی بیدار شده و دوباره در حین شیر خوردن به خواب می‌روند و در خواب به خوردن خود ادامه می‌دهند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به الگوی تنفس و مکیدن نوزاد دقت کنید. تلاش کنید با نوازش نوزاد یا گرفتن آروغ او پس از هر چند دقیقه ترجیحاً او را بیدار نگه دارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آروغ گرفتن نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

سؤالات متداول

چگونه کودکم را برای شیردهی بیدار کنم؟

برخی مادران از این مسئله شکایت دارند که خواب فرزندشان بسیار عمیق است و نمی‌توانند او را از خواب بیدار کنند. در این شرایط برای بیدار کردن کودک ضمن حفظ آرامش او می‌توانید  به آرامی با کودک خود صحبت کنید، صورتش را نوازش کنید و دست‌ها و پاهایش را به آرامی ماساژ دهید. همچنین می‌توانید کودک را اندکی در حالت ایستاده قرار دهید تا چشم‌هایش را باز کند و بیدار شود. با انجام این فعالیت‌ها شما راهکار مناسبی را برای بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر در نظر گرفته‌اید.

آیا زمانبندی شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند با دیگران فرق دارد؟

شیر خشک نسبت به شیر مادر سنگین‌تر و دیر هضم‌تر است. به همین دلیل فواصل بین شیردهی برای کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند طولانی‌تر می‌باشد. در واقع به جای هر 2 یا 3 ساعت می‌توانید هر 4 یا 5 ساعت به فرزندتان شیر بدهید.

شیر نخوردن کودک در فواصل تعیین شده می‌تواند چه مشکلاتی برای کودک ایجاد کند؟

کودکان در ابتدای تولد نیاز به شیر بیشتری دارند تا بتوانند به وزن مناسب دست یابند و رشد سالمی داشته باشند. شیر نخوردن کودک به میزان کافی می‌تواند منجر به اختلالاتی در رشد، افت قند و فشار خون و ایجاد زردی در کودک شود.

 منبع : بیدار نشدن نوزاد برای خوردن شیر

حمام کردن نوزاد

حمام کردن نوزاد یکی از هیجان انگیزترین لحظاتی است که والدین پس از به دنیا آمدن فرزندشان تجربه می‌کنند. نوزادان اغلب از تماس آب ولرم با پوست خود احساس آرامش می‌کنند و از حمام رفتن لذت می‌برند. با این حال بسیاری از پدر و مادرها به خصوص در تجربیات اول خود از حمام بردن نوزاد می‌هراسند و نمی‌دانند چه زمانی باید برای این کار اقدام کنند. در واقع بهترین زمان برای اولین حمام، 24 ساعت پس از به دنیا آمدن نوزاد است که باعث می‌شود از بروز سرماخوردگی و خشکی پوست جلوگیری شود. ما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا دراین باره توضیحات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

 منبع : حمام کردن نوزاد

بهترین زمان برای اولین حمام کردن نوزاد

اولین حمام نوزاد متناسب با سیاست‌های پزشکی و بهداشتی مناطق مختلف متفاوت است. در سال‌های گذشته بسیاری از بیمارستان‌ها حدوداً دو ساعت پس از تولد نوزاد او را استحمام می‌کردند. این در حالی است که امروزه سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که حداقل 6 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک به او فرصت دهیم و پس از گذشت این زمان بگذاریم که او اولین حمام خود را تجربه نماید. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی بهترین زمان برای اولین حمام را 24 ساعت پس از به دنیا آمدن کودک می‌داند. 

برای شناخت بیشتر در زمینه مراقبت از نوزاد در هفته های اول کلیک کنید.

چرا باید برای اولین حمام کمی صبر کنیم؟

همان طور که گفته شد سازمان بهداشت جهانی امروزه حمام کردن نوزاد بلافاصله پس از تولد را توصیه نمی‌کند بلکه پیشنهاد می‌دهد در صورت امکان یک روز برای آن صبر کنید و یا حداقل 6 ساعت آن را به تعویق بیاندازید. اگر در مورد علل این موضوع کنجکاو هستید ما در ادامه به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم.

حمام کردن نوزاد و تأثیرگذاری آن بر دمای بدن و قند خون

مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که بلافاصله پس از تولد حمام می‌شوند بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند و دچار هیپوترمی یا همان کاهش زیاد دمای بدن می‌شوند. همچنین حمام کردن در ساعات اولیه زندگی نوزاد، استرسی جزئی را به او وارد می‌کند که این مسئله می‌تواند در افت قند خون آن‌ها یا همان بروز هیپوگلیسمی نیز تأثیر گذار باشد.

ساعات اولیه تولد زمانی برای پیوند با مادر و شیردهی

مطالعات علمی بیانگر این نکته هستند که نوزادان پس از تولد نیاز عاطفی زیادی به تماس پوستی و جسمانی بسیار نزدیک با مادر خود دارند. اگر آن‌ها در همان ساعات ابتدایی از مادر خود جدا نشوند و بتوانند از شیر او تغذیه کنند نسبت به سایر کودکان راحت‌تر می‌توانند با مادر ارتباط برقرار کنند و با سهولت بیشتری شیرخوردن را آغار می‌نمایند.  پژوهشی که در همین زمینه انجام شد نشان داد نوزادانی که در بیمارستان‌ها ابتدا برای استحمام برده می‌شوند نسبت به نوزادانی که در بدو تولد در آغوش مادر قرار می‌گیرند مشکلات بیشتری در جهت خوردن شیر از سینه مادر تجربه می‌کنند.

حمام کردن زود هنگام نوزاد و بروز خشکی پوست

نوزادان پس از تولد اغلب پوشش سفیدرنگی روی پوست خود دارند که حالتی مومی شکل داشته و ورنیکس نام دارد. ورنیکس به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای بدن کودک عمل می‌کند و خاصیت آنتی باکتریایی نیز دارد. انجمن متخصصان طب اطفال آمریکا پیشنهاد می‌دهند که بگذارید این ماده اندکی روی پوست کودک بماند تا پوست حساس و ظریف آن‌ها با خشکی مواجه نشود. این امر به خصوص برای کودکان نارس که در زایمان زودهنگام به دنیا آمده‌اند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای اطلاعات بیشتردرباره نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

توصیه‌هایی برای حمام کردن و شستن نوزاد در خانه

حمام کردن نوزاد در خانه به خصوص در تجربیات اول برای والدین هیجان انگیز و دلهره‌آور است. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا این کار را با سهولت بیشتری انجام دهید.

1- قبل از حمام کردن نوزاد همه چیز را آماده کنید

برای آنکه نیازهای کودک، گریه‌های او و وظایف مختلفی که دارید شما را سردرگم و کلافه نکند، تلاش کنید تا قبل از بردن نوزاد به حمام ابتدا همه چیز را آماده کنید. برای مثال می‌توانید لگنچه کوچکی را از آب  پر کنید، لیف مخصوص شست و شوی کودک و حوله را در دسترس خود قرار دهید و وسیله‌ای نظیر یک فنجان کوچک را برای ریختن آب روی بدن نوزاد در نظر بگیرید.

2- برای حمام کردن نوزاد او را روی سطحی صاف قرار دهید

لازم است که هنگام حمام کردن نوزاد مکان صاف و امنی را در نظر بگیرید و او را روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که این فضا باید به‌ گونه‌ای باشد که هم نوزاد روی آن احساس راحتی داشته باشد و هم شما روی کودک خود مسلط باشید. سطحی که کودک روی آن قرار می‌گیرد می‌تواند چیزی نظیر میز تعویض یا یک تشکچه ابری مخصوص حمام کودک باشد. در حین شست و شوی نوزاد همواره مراقب غلتیدن یا خطر افتادن او باشید به همین منظور در حین حمام کردن کودک یک دست خود را به صورت حائل جلوی او نگه دارید تا امکان بروز هر گونه خطر را کاهش دهید.

3- برای حمام کردن نوزاد ابتدا از شستن صورت او شروع کنید

حمام کردن نوزاد لازم است که آرام آرام و با شکیبایی کامل انجام شود. در همین راستا ابتدا از شستن صورت فرزندتان شروع کنید. برای این کار از یک پارچه مرطوب شده استفاده نمایید و آرام آن را روی صورت نوزاد بکشید. توجه داشته باشید که همان ابتدا آب را مستقیماً روی صورت نوزاد نریزید و نگذارید که آب وارد دهان و چشم‌های کودک شود.

در مراحل بعدی آرام آرام بدن کودک را وارد آب ولرم کنید تا در نهایت بتوانید او را به طور کامل در لگنچه‌ای کوچک قرار دهید و تمام بدنش را بشویید. استفاده از این روش کمک می‌کند تا فرزندتان از قرار گرفتن در حمام نهراسد و ناسازگاری کمتری از خود نشان دهد. اگر حمام کردن نوزاد به شیوه اصولی انجام شود می‌تواند امری بسیار آرام بخش برای او باشد و به کاهش بی‌قراری‌های فرزندتان کمک کند.

4- هنگام حمام کردن، نوزاد و محیط او را گرم نگه دارید

در حین حمام کردن نوزاد تلاش کنید تا او را در حوله مناسبی بپیچید و آرام آرام هنگام شستن نقاط مختلف بدن حوله را از روی او بردارید. در این فاصله تلاش کنید تا از مناسب بودن دمای حمام برای فرزندتان آگاه باشید و بیش از اندازه او را در محیط سرد نگه ندارید.

سؤالات متداول

نوزادان هر چند وقت یک بار به حمام رفتن نیاز دارند؟

نوزادان همانند بزرگسالان یا کودکان بزرگ‌تر از خود به حمام کردن روزانه و مکرر نیاز ندارند چراکه آن‌ها کمتر عرق می‌کنند و در نتیجه کمتر نیز کثیف می‌شوند. تقریباً دوبار حمام در هفته می‌تواند در طول یک سال اول زندگی برای نوزادان کافی باشد.

پس از آوردن نوزاد به خانه از چه زمانی حمام کردن منظم او را می‌توانیم شروع کنیم؟

برای این کار ابتدا باید منتظر بهبود ناحیه ناف کودک، افتادن و خشک شدن بند ناف او باشید. تلاش کنید تا اولین حمام‌های نوزاد تا حد امکان کوتاه باشد تا او به مرور به فضای آن عادت کند و سازگاری بیشتری نشان دهد.

 منبع : حمام کردن نوزاد

درمان بی خوابی ناشی از علل مختلف

یجه‌بخش باشند. اما اگر احساس می‌کنید این راهکارها نتوانسته مشکل بی‌خوابی‌تان را به‌طور کامل درمان کند بهتر است راجع به این موضوع از یک روانشناس کمک بگیرید. گاهی اوقات مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی باعث بی‌خوابی می‌شوند و تا قبل از درمان ریشه‌ای آن‌ها بی‌خوابی درمان نخواهد شد.

منبع : درمان بی خوابی ناشی از علل مختلف

درمان بی خوابی با درک علل آن

بی‌خوابی یا اینسومنیا یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که می‌تواند در هر سنی اتفاق بیافتد. این اختلال خود را به سه شکل مختلف نشان می‌دهد؛ گاهی اوقات ساعت‌ها در رخت‌خواب بیدار هستید و برای خوابیدن تلاش می‌کنید. بعضی‌ها هم با آنکه در خوابیدن مشکلی ندارند خیلی زودتر ازآنچه باید از خواب بیدار می‌شوند و دیگر نمی‌توانند بخوابند.

گاهی اوقات هم در طول خواب شبانه بارها به دلایل مختلف بیدار می‌شوید. بی‌خوابی باعث می‌شوند که در طول روز احساس خستگی داشته باشید و تمرکز کافی برای انجام کارهایتان را از دست بدهید. بی‌خوابی می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که رایج‌ترین آن‌ها اختلالات روحی به‌خصوص اضطراب و افسردگی هستند. بیماری‌های تنفسی و یا سبک زندگی نامناسب از دیگر دلایلی هستند که باعث بروز این مشکل می‌شوند. برای آشنایی با انواع اختلالات خواب کلیک کنید.

بی‌توجهی به درمان بی خوابی

بی‌خوابی اختلال عذاب‌آوری است که تحمل آن برای مدت طولانی کار بسیار مشکلی است. این شرایط باعث می‌شود تا در طول روز احساس خستگی کنید و تمرکز کافی برای انجام فعالیت‌های مختلف را نداشته باشید. بی‌خوابی می‌تواند روی سلامت جسمی شما و به‌خصوص مقاومت سیستم ایمنی بدن هم تأثیرات منفی داشته باشد. این درحالیست که تحقیقات نشان می‌دهد میزان بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی با بی‌خوابی‌های شبانه ارتباط مستقیمی دارد. با توجه به همه آنچه گفته شد بهتر است نسبت به درمان این مشکل در خود یا هر یک از اطرافیانتان که با آن درگیر شده بی‌توجه نباشید.

جدیدترین راه‌های درمان بی خوابی

برای درمان بی‌خوابی راهکارهای مختلفی بیان شده است. بیشتر این راهکارها سعی دارند تا سبک زندگی‌تان را تغییر دهند و بعضی عادت‌های اشتباه که باعث بی‌خوابی می‌شوند را از بین ببرند. طبیعی است که همه این راهکارها نمی‌توانند برای همه مفید باشند. به همین دلیل بهتر است با توجه به شرایط زندگی خود بعضی از آن‌ها را امتحان کنید. اما برای درمان بی‌خوابی به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ‌کدام از این راهکارها نمی‌توانند یک شبه مشکلات شما را حل کنند و باید در انجام آن‌ها صبور باشید.

برنامه منظم برای خواب‌وبیداری داشته باشید

سعی کنید ساعت مشخصی را برای خوابیدن و بیدار شدن در نظر بگیرید. این کار شاید در روزهای اول برایتان بسیار سخت باشد اما به‌تدریج به آن عادت می‌کنید. یکی از دلایلی که باعث بی‌خوابی می‌شود این است که در ساعت خواب‌وبیداری نظم مشخصی ندارید. به همین خاطر وقتی ساعت مشخصی را برای استراحت در نظر می‌گیرید به‌تدریج بدن شما به خوابیدن و بیداری در این زمان عادت خواهد کرد.

فعالیت‌های ذهنی ممنوع

روانشناسان معتقدند از حدود یک ساعت پیش از زمانی که به رخت‌خواب می‌روید باید فعالیت‌های فکری را محدود کنید. بهتر است کارهای ساده‌ای مثل مرور برنامه روزانه فردا یا مرتب کردن وسایلی که فردا لازم دارید را در این ساعت انجام دهید. فعالیت‌های فکری سنگین مثل درس خواندن و حتی تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا صحبت راجع به موضوعی که ذهن شما را درگیر می‌کند در به خواب رفتن‌تان تأثیر منفی خواهد داشت.

محیط خواب مناسب

محیط خواب‌تان باید فضایی مناسب داشته باشد. اتاق خواب باید به لحاظ نور، سکوت و همین‌طور دما در شرایطی باشد که به‌راحتی در آن خواب‌تان برود. یکی دیگر از نکاتی که راجع به بهداشت محیط خواب باید به آن توجه کنید این است که هرگز کارهای روزانه‌تان را در رخت‌خواب انجام ندهید. روانشناسان معتقدند تخت خواب باید تنها خستگی و نیاز به خواب راحت را در ذهن‌تان یادآوری کند، اما وقتی از آن برای هر کاری مثل کتاب خواندن یا غذا خوردن استفاده می‌کنید این یادآوری در ذهن شما کمرنگ خواهد شد.

تمرینات آرام‌سازی

تمرینات آرام‌سازی مثل مدیتیشن یا ریلکسیشن باعث می‌شود تا اضطراب و خستگی که در طول روز تجربه کرده‌اید از بدن خارج شده و یک آرامش مطلوب را تجربه کنید. به همین خاطر استفاده از این تمرین‌ها به‌خصوص برای کسانی که به دلیل اضطراب و فشارهای روانی دچار بی‌خوابی شده‌اند مفید خواهد بود.

اهمیت تغذیه

تغذیه تأثیر بسیاری در خواب‌وبیداری دارد اما معمولاً توجه چندانی به آن نمی‌کنیم. استفاده از یک لیوان شیر گرم قبل از خواب یا نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی تأثیر مثبتی روی خواب شما دارند. گاهی اوقات می‌توانید از مکمل‌هایی مثل ملاتونین یا منیزیم هم پیش از خواب استفاده کنید. درعین‌حال خوردن مواد غذایی چرب، کربوهیدرات‌ها و همین‌طور چای و قهوه می‌توانند بی‌خوابی شبانه شما را افزایش دهند.

درمان بیماری‌های روحی

بیماری‌های روحی و به‌خصوص اضطراب و افسردگی از اصلی‌ترین دلایلی هستند که باعث بی‌خوابی می‌شوند. به همین خاطر اگر نشانه‌های این اختلالات را در خود احساس می‌کنید بهتر است برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید. این موضوع به حدی تأثیرگذار است که کتاب راهنمای اختلالات روانی بی‌خوابی را یکی از نشانه‌های اصلی افسردگی مطرح می‌کند. در کنار این بیماری‌ها سبک زندگی پراسترس و فشارهای روانی هم باعث بی‌خوابی می‌شوند. درمجموع می‌توان گفت یکی از مؤثرترین راه‌ها برای درمان بی‌خوابی این است که به سلامت روان خود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

درمان بی خوابی با روش‌های روان‌شناختی

درمان شناختی-رفتاری بی‌خوابی

یکی از بهترین روش‌های درمان بی‌خوابی استفاده از درمان شناختی-رفتاری است. تحقیقات نشان می‌دهد این روش در بسیاری از مواقع مشکل بی‌خوابی را به‌صورت ریشه‌ای درمان کرده است. درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی به این صورت است که روانشناس به بیمار کمک می‌کند تا افکار منفی و باورهای اشتباهی که راجع به بی‌خوابی دارد را اصلاح کند. برای مثال بسیاری از کسانی که دچار بی‌خوابی هستند این موضوع را به‌عنوان یک حقیقت و جزئی از زندگی خود باور کرده‌اند و به همین خاطر تلاشی هم برای تغییر آن نمی‌کنند. در این روش بیمار یاد می‌گیرد انتظارات منفی مثل اینکه باور نداشته باشد واقعاً خوابش خواهد برد را از خود دور کند.

دارودرمانی برای بی‌خوابی

گاهی اوقات درمانگر به این نتیجه می‌رسد که بهتر است برای درمان بی‌خوابی از بعضی داروهای خواب‌آور استفاده کند. داروهای ضد اضطراب مثل آلپرازولام رایج‌ترین داروهایی هستند که در این شرایط مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما بهتر است همیشه از این داروها زیر نظر متخصص استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات روانی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین درمان برای بی‌خوابی چیست؟

با توجه به دلایلی که برای بروز بی‌خوابی وجود دارد از روش‌های مختلفی هم برای درمان آن استفاده می‌شود. اما استفاده از روش درمان شناختی رفتاری برای بی‌خوابی از تمامی روش‌های دیگر مؤثرتر است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354 استان تهران :9092301539

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 66419012-021

منبع : درمان بی خوابی ناشی از علل مختلف

خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد برای تازه پدر و مادرها گاه کاری دشوار و سوال برانگیز می‌شود. کودک تازه متولد شده هنوز نمی‌تواند به خوبی با والدین خود ارتباط بگیرد و ممکن است به آسانی با محیط جدید سازگار نشود. همین مسئله می‌تواند او را مستعد گریه و ناراحتی کرده و خواب راحت را از او بگیرد. این موضوع آرامش پدر و مادر را هم بهم می‌زند و باعث می شود که آن‌ها دائما در جستجوی موثرترین راه‌ برای خواباندن نوزاد باشند. در این مقاله به شما یاد خواهیم داد که چگونه نوزاد خود را بخوابانید و به یک چرخه منظم خواب برسید. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع : خواباندن نوزاد

خواباندن نوزاد | نوزاد چقدر به خواب احتیاج دارد؟

نوزادانی که تازه متولد شده اند (یک تا دو ماه اول) چیزی در حدود 14 الی 17 ساعت از شبانه روز را باید بخوابند. البته بعضی از کودکان ممکن است بیش از این ها به خواب احتیاج داشته باشند و در نتیجه  18 الی 19 ساعت از روز را در خواب بگذرانند. این خواب به تکامل مغز آن‌ها کمک کرده و رشد آن‌ها را تسهیل می‌کند. از آنجایی که نوزاد هر 2 یا 3 ساعت گرسنه می‌شود، مادر باید او را در این بازه زمانی برای شیر خوردن از خواب بیدار کند. اگر خواب و شیرخوردن فرزندتان یک نظم روتین داشته باشد، او کمتر با مشکلاتی نظیر بیداری شبانه و بیقراری رو به رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید : نوزاد تازه متولد شده

روش های موثر برای خواباندن نوزاد | توصیه هایی برای والدین

برای آنکه فرزند شما در دوران نوزادی خواب بهتری داشته باشد، در نظر گرفتن برخی نکات می‌تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین توصیه‌ها در این زمینه اشاره کرده‌ایم.

1- نوزاد را به پشت بخوابانید

همیشه به خاطر داشته باشید که باید نوزاد را به پشت بخوابانید. در نتیجه او را به صورت دمر و روی شکم در تخت قرار ندهید، این کار می‌تواند در طول خواب تنفس کودک را با مشکل مواجه کرده و منجر به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود. برای اطلاع از نحوه دمر خواباندن نوزاد کلیک کنید.

2- محیط امنی برای خواب نوزاد فراهم کنید

اطمینان حاصل نمایید که نوزاد در محیطی امن می‌خوابد. در همین راستا لازم است که تختی مناسب سن فرزندتان انتخاب کنید تا در صورت غلت زدن روی شکم و صورت قرار نگیرد. اگر فرزندتان را در اتاق جداگانه‌ای می‌خوابانید، باید در طول شب به فاصله هر دو ساعت وضعیت او را چک کنید و ساعت‌های طولانی او را بدون شیر دادن رها نکنید.

3- هنگام خواباندن نوزاد اسباب بازی ها را در تخت نگذارید

تخت نوزاد را از هر گونه وسیله اضافی خالی کنید. در نتیجه اسباب بازی‌ها، شیشه شیر یا هرچیز مانند این‌ها را هنگام خواباندن نوزاد از تخت او جمع کنید. چرا که ممکن است در طول خواب، نوزاد آن‌ها را در دهان گذاشته یا روی‌شان قرار بگیرد.

4- دمای معتدلی در محیط ایجاد کنید

برخی از والدین دائما نگران این هستند که نوزدشان سرما بخورد. همین مسئله باعث می‌شود که فضای اتاق کودک را به شدت گرم کنند و او را با لباس‌های ضخیم بپوشانند. در حالی که این کار می‌تواند در طول شب باعث بروز مشکلاتی در تنفس نوزاد شده و راه نفس کشیدن او را مسدود نماید. در نتیجه یک دماسنج در اتاق فرزندتان قرار داده و سعی کنید دمای معتدلی (خدود 25 درجه سانتی‌گراد) در اتاق کودک ایجاد نمایید. بسیاری از بی‌قراری‌های کودک می‌تواند به خاطر گرما یا سرمای بیش از حد محیط خواب باشد.

5- مراقب باشید کسی اطراف نوزاد سیگار نکشد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیگار کشیدن در کنار نوزاد خطرناک است و می‌تواند ریسک بروز سندروم مرگ ناگهانی را در آن‌ها افزایش دهد. در نتیجه به خصوص زمانی که فرزندتان خواب است اطمینان حاصل کنید که کسی در اطراف او سیگار نمی‌کشد. برای جلوگیری از عوامل مربوط سندرم مرگ ناگهانی نوزاد کلیک کنید.

6- برای خواباندن ، نوزاد را قنداق نمایید

طبق مطالعات وقتی نوزادان را قنداق می‌کنید، محیط رحم که به آن عادت داشتند در خاطرشان تداعی می‌شود. همین مسئله به خواب راحت‌تر کمک کرده و باعث می‌شود با آرامش بیشتری ساعات خواب خود را طی کنند.

7- نوازش کردن نوزاد

اگر فرزندتان در به خواب رفتن مشکل دارد، نوازش کردن او را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که حس لامسه برای نوزادان قوی‌ترین حس برای ارتباط برقرار کردن با دنیای پیرامونی است. در نتیجه در آغوش کشیده شدن و نوازش برای آن‌ها امری حیاتی است و به آرامش هرچه بیشترشان کمک می‌کند.

8- برای نوزاد لالایی بخوانید

کودک از دوران جنینی حس شنیداری خود را به دست می‌آورد و به مرور به صدای شما به عنوان مادر عادت می‌کند. در نتیجه پس از تولد نیز بیش از همه به صدای شما واکنش نشان می‌دهد. اگر می‌خواهید فرزند خود را آرام کرده و بخوابانید با صدایی آرام برای او آواز یا لالایی بخوانید. این نکته را به خاطر داشته باشید که صدای بلند برای کودک تازه متولد شده تنش زاست، در نتیجه از سر و صدای زیاد نیز بپرهیزید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خواب نوزاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02166419012 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت کودک به زودتر خوابیدن او کمک می کند؟

گذاشتن اسباب بازی های موزیکال در تخت خواب کودک می تواند هشیاری او را تحریک کرده و باعث بی خوابی او شود. در نتیجه بهتر است از این اسباب بازی ها تنها در زمانی بیداری نوزاد استفاده کنید.

 

 

منبع : خواباندن نوزاد