مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟

وسوسه بعد از ترک اعتیاد برای مصرف مجدد مواد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و چالش‌های اصلی افراد است. میل روانی به احساس سرخوشی ناشی از مصرف مواد فرد را وادار به  امتحان دوباره آن می‌کند. این در حالی است که یک بار مصرف دوباره، تمام زحمات برای ترک اعتیاد را از بین می‌برد و اعتیاد دوباره شروع می‌شود. به همین منظور توصیه می‌شود که افراد بعد از ترک اعتیاد نیز برای مدت مشخصی با یک روانشناس متخصص در ارتباط باشند تا تمام وابستگی و میل روانی‌شان به مواد مخدر به طور کامل از بین برود. با آگاهی از راه‌های غلبه بر وسوسه بعد از ترک و کمک گرفتن از روانشناس می‌توانید این دوره را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

برای دریافت مشاوره در زمینه وسوسه بعد از ترک می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: وسوسه بعد از ترک و راه های جلوگیری از لغزش چیست؟

وسوسه بعد از ترک

وسوسه بعد از ترک یکی از عوارضی طبیعی در این دوران است. در واقع وقتی فردی برای مدت زمان طولانی به ماده ای اعتیاد دارد؛ در حین یا بعد از دوران ترک مدام به مصرف دوباره آن فکر می‌کند. این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد.مدت زمانی که فرد درگیر اعتیاد بوده است و یا حتی موادی که به آن اعتیاد داشته است؛ در این مورد موثر هستند. اطرافیان و به طور کلی محیط در این مورد بسیار موثر هستند. بهتر است افراد این مورد را در نظر داشته و در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

چگونگی بروز وسوسه بعد از ترک

اطلاع از نحوه بروز و همچنین نشانه های بروز وسوسه بعد از ترک می‌تواند تا حد زیادی، در مورد جلوگیری و همچنین مقابله با این حالت موثر باشد. در واقع اگر اطرافیان فرد و یا حتی خود او بتواند این موارد را تشخیص دهند؛ کمتر احتمال دارد که فرد دوباره به سمت مصرف مجدد برود. این موضوع در بیشتر موارد به شکل نشخوار فکری در آمده و مدام در ذهن فرد مرور می‌شود.

از طرفی حتی با برخی از نشانه های رفتاری و عملی نیز خود را نشان می‌دهد. برای مثال فرد مدام از لذت ناشی از مواد کشیدن صحبت می‌کند و یا به دنبال وسایل قدیمی خود برای مصرف مواد است. اینها موارد هشداردهنده ای هستند که افراد باید در مورد آن اقداماتی انجام دهند.

دلایل وسوسه بازگشت به مواد مخدر

وقتی به عملی عادت کرده باشید مغزتان برای ماندن در شرایط گذشته و جلوگیری از تغییر، شما را به انجام دوباره آن عمل دعوت می‌کند؛ اعتیاد نیز همین گونه است. اگر سابقه درگیر شدن در وسوسه‌ بعد از ترک را داشته باشید، حتما متوجه شده‌اید که اکثر مواقع وسوسه‌های فکری شما کم و آهسته هستند اما در موقعیت‌های خاصی این وسوسه‌ها شدت می‌گیرند و کنترل آن‌ها سخت می‌شود.

افراد معمولا بعد از ترک کمپ و در شرایط استرس زا و بیکاری به فکر بازگشت به مواد می‌افتند. محرک‌های مختلفی می‌توانند فرد را دچار وسوسه مصرف دوباره کنند مثل خستگی، غم و اندوه فراوان، انرژی بالا و…

◀اعتیاد اعضای خانواده

یکی دیگر از دلایل وسوسه بعد از ترک، اعتیاد اعضای خانواده است. در واقع وقتی اعضای خانواده نیز درگیر اعتیاد باشند؛ کمتر احتمال دارد که فرد برای ترک اقدام کند و یا بعد از ترک بتواند به تصمیم خود پایبند بماند. به طور کلی محیط خانه برای او یادآور مصرف مواد بوده و او را برای انجام دوباره اینکار تحریک می‌کند.

◀نیمه کاره ماندن فرایند ترک

از طرفی افرادی که فرایند ترک اعتیاد خود را نیمه کاره رها می‌کنند؛ بیشتر احتمال دارد که وسوسه بعد از ترک را تجربه کنند. به همین دلیل اهمیت دارد که افراد ترک اعتیاد خود را به صورت کامل و اصولی پشت سر بگذارند. افرادی که به صورت غیراصولی اعتیاد خود را ترک می‌کنند؛ آسیب های زیادی را تجربه کرده که مصرف مجدد یکی از آنهاست. این موضوع مخصوصا در روزهای اول بعد از ترک بیشتر خود را نشان می‌دهد.

راه‌های مقابله با وسوسه‌ بعد از ترک اعتیاد

برای مقابله با وسوسه بعد از ترک و وسوسه‌های بازگشت به اعتیاد راهکارهایی وجود دارد که به شرح زیر هستند.

تظاهر به خوب بودن | 5 راه جایگزین تظاهر به خوب بودن

تظاهر به خوب بودن هرگز باعث حال خوب شما نمی‌شود. احتمالا زیاد شنیده اید که تلقین به خوب بودن را دائم تکرار کنید تا به واقعیت تبدیل شود. اما تلقین نیز تا یک جایی باعث خوب بودن شما می‌شود که این احساس خوشبختی نیز به نوعی موقتی است. و تا همیشه به این شکل همراه با شما نخواهد ماند. همه ما انسان ها علاقه داریم که بدون دغدغه به خوشبختی دست پیدا کنیم. و همیشه حس خوب داشته باشیم.

موضوع اصلی این است که پیشرفت و ترقی در زندگی نیازمند تلاش و کوشش است. و زمانی که بدون تلاش در حال تظاهر به خوب بودن باشید، هرگز خوشبختی را تجربه نخواهید کرد. برای اینکه خوشبختی واقعی و دائمی را تجربه کنید، لازم است که از روانشناس و مشاورین متخصص برای برنامه ریزی روزانه زندگی راهنمایی بگیرید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه تظاهر به خوب بودن می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: تظاهر به خوب بودن | 5 راه جایگزین تظاهر به خوب بودن 

تظاهر به خوب بودن چگونه است؟

همه زندگی ها بالا و پایینی های زیادی دارد. اغلب ما انسان ها زمانی که در جمعی قرار می‌گیریم، مشکلات خود را به فراموشی می‌سپاریم و در واقع با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌داریم. گاهی نیز انسان ها به دلیل ترس از روبرویی با مشکلات و حل مسائل، تظاهر به خوب بودن می‌کنند.

اما تظاهر به خوب بودن تا کی؟ تا چه زمانی باید احساسات خود را سرکوب کنیم و لبخند مصنوعی بر لب داشته باشیم؟ افرادی که همیشه تظاهر به خوب بودن می‌کنند، طعم خوشبختی طولانی را به درستی نچشیده اند. به همین دلیل به جای اینکه دائم در حال تظاهر باشید، راهکارهای جایگزین را استفاده کنید تا در نهایت خوشبختی واقعی را تجربه کنید. در این مقاله راهکارهای جایگزین تظاهر به خوب بودن را توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

پیامدهای تظاهر به خوب بودن

تظاهر به خوب بودن اگر به صورت دائمی باشد، اصلا خوب نیست. پیامدهای این رفتار آسیب زا است و به مرور زمان زندگی فرد را مختل می‌کند. در این بخش مقاله راجع به پیامدهای تظاهر به خوب بودن توضیح داده ایم.

توضیح طلاق برای کودکان

توضیح طلاق برای کودکان موضوع بسیار سختی است. بسیاری از والدین نمی‌دانند که چطور شرایط جدید را برای فرزندشان توضیح دهند. با همه این‌ها کودکان نیاز دارند که این موضوع را از زبان شما بشنوند. وقتی راجع به طلاق با فرزندتان صحبت کنید او را آماده شرایط جدید خواهید کرد؛ اما زمانی که کودک به‌صورت ناگهانی با وضعیت جدید زندگی مواجه شود دچار اضطراب زیادی خواهد شد.

این شرایط باعث می‌شود سؤالات بسیاری در ذهن آن‌ها شکل بگیرد؛ یا حتی ممکن است خودشان را مقصر اتفاقات پیش‌آمده بدانند. بهتر است برای توضیح طلاق به فرزندتان یک برنامه مشخص داشته باشید. اگر نمی‌دانید این شرایط را چطور برای او توضیح دهید می‌توانید از یک مشاور کودک کمک بگیرید. در ادامه بایدها و نبایدهای نحوه گفتن طلاق والدین به بچه ها را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه توضیح طلاق برای کودکان می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: توضیح طلاق برای کودکان

توضیح طلاق برای کودکان

توضیح طلاق برای کودکان و صحبت کردن در مورد آن برای هیچکس آسان نیست. اما اینکار باعث می‌شود تا بچه ها راحت تر و سریع تر با این موضوع کنار آمده و بتوانند با حقیقت مواجه شوند. در واقع اگر اینکار به روش صحیحی صورت گیرد؛ بچه ها از بسیاری از آسیب ها مصون می‌مانند. بهتر است اینکار توسط خود والدین انجام شده و آنها نباید در مورد هیچ چیز پنهانکاری کرده و یا دروغ بگویند.

بایدها و نبایدهای توضیح طلاق برای کودکان

توضیح نامناسب به‌اندازه توضیح ندادن می‌تواند برای فرزند شما آسیب‌رسان باشد. گاهی اوقات والدین اضطراب و نگرانی خود را به کودک منتقل می‌کنند. یا برای خوب جلوه دادن خودشان سعی می‌کنند همه اشتباهات را به گردن همسرشان بیندازند. این شرایط باعث می‌شود تا فرزند شما درگیر موضوعاتی شود که نمی‌تواند آن‌ها را حل کند و درنتیجه در مقابل بیماری‌های روحی مثل افسردگی یا اضطراب آسیب‌پذیر خواهد شد. به همین خاطر در این قسمت بایدونبایدهایی را راجع به توضیح طلاق برای کودکان مطرح خواهیم کرد. 

تعبیر خواب تعقیب شدن

تعبیر خواب تعقیب شدن زمانی معنا دارد که رویا را در نزدیکی سحر ببینید و موضوع خواب برگرفته از حوادث روز نباشد. از نظر روانشناسان رویا شاهراهی به ضمیر ناخودآگاه محسوب می‌شود و در نزدیکای سحر که خواب عمیق شده، گویا دریچه‌های ورود به ناخودآگاه هم باز می‌شوند و شاید همان بخشی از ذهن باشد که معبران باستانی آن را دروازه‌ای به سوی عالم غیب می‌دانند. بنابراین هر رویا را از دو جنبه می‌توان تعبیر کرد؛ بعد روانشناسی و بعد عرفانی. تعبیر خواب هر آنچه که باشد حال و برداشت شما از آن خواب هم تاثیر بسیاری بر معنای آن دارد. گاه خوابی معنای بدی دارد، اما شما هم در خواب و هم در بیداری احساس خوبی از دیدن آن خواب دارید، بنابراین علی رغم توضیحات زیر می‌توان گفت برداشت‌تان بسیار اهمیت دارد. برای دریافت تعبیر خواب تان می‌توانید مشاوره تلفنی دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعبیر خواب تعقیب شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: تعبیر خواب تعقیب شدن

تعبیر خواب تعقیب شدن از نظر معبران باستانی

دیدن حالت‌های مختلف از تعقیب شدن، همچون تعقیب شدن توسط جنس مخالف، تعقیب شدن توسط حیوانات، فرار کردن، گریز و … می‌تواند تعابیر و معانی متفاوتی داشته باشد. به طور کلی از نظر معبران باستانی دیدن خواب و تعبیر خواب تعقیب شدن می‌تواند ناشی از اضطرابات روزانه و افکاری باشد که ذهن فرد را درگیر کرده است.

تعبیر خواب دنبال شدن

اگر کسی در خواب ببیند که کسی او را تعقیب و دنبال می‌کند، بدین معنا می‌باشد که فرد دارای افکار بسته‌ای می‌باشد و از شنیدن افکاری که مخالف نظر او می‌باشد، خودداری می‌کند.

اینکه فرد چگونه تعقیب می‌شود نیز می‌تواند تعبیر متفاوتی باشد، صرفا دنبال کردن و یا تعقیب همراه با حمله. این نوع تعبیر خواب تعقیب می‌تواند جنبه‌ای از شما باشد. جنبه‌هایی که سرکوب شده‌اند، همچون خشم، حسادت، ترس و حتی عشق که به صورت شخصی ناشناس در تعقیب شما هستند.

تعبیر خواب تعقیب شدن توسط حیوانات

اگر کسی در خواب ببیند که حیوانات او را تعقیب می‌کنند، چنانچه این حیوانات وحشی باشند، بدین معناست که اشخاص خطرناکی به بیننده خواب آسیب خواهند رساند و اگر اهلی باشند، یکی دیگر از انواع تعبیر خواب تعقیب کردن، یعنی فرد دشمنان بی‌ضرر اما خیانتکاری دارد که بایستی از آن‌ها دوری کند.

تعبیر خواب تعقیب کوسه

اگر کسی در خواب ببیند که کوسه‌ای او را دنبال می‌کند، بدین معناست که افرد بی رحمی قصد دارند با او شراکت کنند. تعبیر خواب تعقیب شدن توسط کوسه به معنی تجدید نظر کردن در انتخاب شرکا است.

تعبیر خواب دنبال شدن توسط خرس

اگر فردی در تعبیر خواب تعقیب شدن؛ ببیند که خرس سیاهی او را دنبال می‌کند، بدین معناست که فرد در آینده بیمار خواهد شد.

تعبیر خواب تعقیب توسط سگ

اگر کسی در خواب ببیند که سگ هاری او را دنبال می‌کند، بدین معناست که  فرد برخی اقدامات شتابزده‌ای گرفته و خود را گرفتار کرده است و تعبیر خواب تعقیب شدن توسط سگ نشان دهنده این است که شخص ضرر مالی بسیاری خواهد دید.

تعبیر خواب از نظر روانشناسان

روانشناسان با مطالعاتی که بر خواب و رویا داشته‌اند، متوجه فعالیت‌های روانی ناخودآگاه در هنگام خواب شده‌اند. ناخودآگاه همان بخشی است که در عالم بیداری سکوت کرده، ولی تاثیر زیادی بر باورها، شناخت و حتی رفتار ما دارد. وقتی که به خواب می‌روید، ناخودآگاه کنترل را به دست گرفته و هر آنطور که می‌خواهد رفتار می‌کند. ناخودآگاه مانند راهرویی که پر از در هست در خود ساکنانی دارد که از کودکی تا به امروز این راهرو بلندتر و پرجمعیت‌تر گشته است. در عالم خواب گویی این ساکنان بیرون آمده و گاه خاطرات و گاه ترس‌ها و گاهی هم آرزوها را مرور می‌کنند.

اما گاهی هم رویاهایی می‌بینیم که هرگز اتفاق نیافتاده و یا به آن فکر نشده. برای مثال ممکن است زمانی خواب نوزاد ببینید که در طول روز اصلا به آن فکر نکردید یا هیچ گونه مشغله ذهنی در مورد آن نداشتید.

روانشناسان به خصوص آن‌هایی که با رویکردهای روانکاوی کار می‌کنند بر این باورند که اشیاء مختلف در خواب می‌توانند نماد و بازتاب یک موضوع خاص باشند. آن‌ها از طریق کاوش در مورد نوع هیجانی که در خواب وجود داشته؛ مثل تعبیر خواب تعقیب شدن و کمک گرفتن از تکنیک‌هایی نظیر تداعی آزاد در مورد رویا تلاش می‌کنند به معنای نهفته در خواب پی ببرند. 

تعبیر خواب تعقیب شدن بعد از دیدن فیلم های ترسناک

یکی دیگر از دلایل دیدن چنین خوابی و یا تعبیر خواب تعقیب شدن بعد از بیداری، مشاهده فیلم های ترسناک و مهیج قبل از خواب است. که در این صورت، دیدن چنین خوابی به معنی بازتاب شدن ضمیر ناخودآگاه تان و یا وقایع روزمره نیست. البته شاید برخی از جزییات، دارای معانی باشد، اما به طور کلی بهتر است؛ زمان زیادی را به تفسیر آن اختصاص نداد.

تعبیر خواب تعقیب شدن در روانشناسی | نگاهی به تعبیر رویا به روش یونگ

یونگ یکی از بزرگ‌ترین نظریه پردازان علم روانشناسی است که مطالعات زیادی در زمینه رویا و تعبیر آن انجام داد. او همچنین در مورد تعبیر خواب تعقیب شدن نیز نظریاتی ارائه داد.

تعقیب

از دیدگاه یونگ به طور کلی دیدن تعبیر خواب تعقیب شدن، نشان می‌دهد که فرد به دنبال چیزی می‌باشد که آن را با افکار، احساس و عمل خود خلق کرده است، بدین معنی که فرد از آنچه که در تعقیب اوست در گریز است.

می‌توان تعقیب شدن را فرار از مواردی همچون آرزوهای جسمانی، احساس مسئولیت، حرف زدن پیرامون موضوعی که ترس از گفتن آن وجود دارد، ترس از مرگ، احساس شکست، گناه، رنج عاطفی یا از دست دادان عزیزی باشد.

از آنجایی که فرد توان مقابله با این موارد را ندارد، در واقع در حال فرار از آن‌ها می‌باشد، ولی باید توجه داشت که فرد نمی‌تواند از خودش فرار کند، به همین دلیل وقتی با آن‌ها مواجه می‌شود، این موارد به تعقیب او ادامه می‌دهند.

تعقیب شدن توسط حیوان

تعبیر خواب تعقیب شدن توسط حیوان در خواب نشان دهنده خشم، احساسات، شور و شوق فرد خواب بود.

تعقیب شدن توسط سایه ها

تعبیر خواب تعقیب شدن در خواب توسط سایه ها یا چیزی نامفهوم به آسیبی از دوران کودکی فرد برمی‌گردد، آسیبی که حاصل از ضربه‌های روحی در فرد است.

تعقیب شدن توسط جنس مخالف

اگر فرد در خواب ببیند که توسط جنس مخالف در حال تعقیب شدن است، نشان دهنده این است که فرد از ورود به رابطه با جنس مخالف هراس دارد و در مورد این موضوع دچار اضطراب و استرس است. تعبیر خواب تعقیب شدن در چنین شرایطیف بر روابط بین فردی افراد نیز تاثیر می‌گذارد.

تعقیب کردن

اگر فردی در خواب ببیند که فرد دیگری را تعقیب می‌کند، بدین معنا می‌باشد که فرد به دنبال آنچه که تعقیبش می‌کند، می‌باشد که می‌توانید چیزی یا کسی باشد.

سخن پایانی

طبیعی است که تعبیر خواب تعقیب شدن، معانی مختلفی داشته باشد. از طرفی تفاسیر و اتفاقاتی که بعد از مشاهده این خواب برای فرد مورد نظر می‌افتد؛ به اعتقاد او به تعبیر خواب بستگی دارد. همچنین بهتر است این موضوع را مبنای تصمیمات و همچنین دیدگاه خود در زندگی قرار ندهیم. افراد می‌توانند در این زمینه با یک متخصص مشورت کرده و همچنین منابع مختلفی را مطالعه کنند. اما در نهایت بر آن تمرکز نکرده و جزئیات خواب خود را در نظر داشته باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تعبیر خواب تعقیب شدن می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: تعبیر خواب تعقیب شدن

سوالات متداول

معنی خواب تعقیب شدن چیست؟

به طور کلی تعبیر خواب تعقیب شدن و گریز، به معنی آن بخش از شخصیت افراد است؛ در زندگی واقعی پس زده سرکوب می‌شود. البته افراد معانی مختلفی برای آن در نظر می‌گیرند. بهتر است در این مورد هم با روانشناس و هم با مفسران خواب مشورت کنید.

مرور رابطه با چند سوال

مرور رابطه از آن دسته موضوعاتی است که شاید بسیاری از ما تا پیش از اینکه مشکل جدی برای رابطه عاطفی‌مان پیش بیاید، توجهی به آن نداریم. هنگامی‌که در جریان یک رابطه قرار می‌گیریم صرفاً به اتفاقات اطراف‌مان توجه داریم و از نگاه کردن به کلیات یا تلاش برای برقراری ارتباط میان اتفاقات مختلف غافل می‌شویم. این موضوع باعث خواهد شد تا در شناخت بیشتر طرف مقابل و همین‌طور مشکلاتی که در رابطه وجود دارد دچار ضعف شویم.

متخصصین مشاوره خانواده توصیه می‌کنند که اگر به سلامت رابطه عاطفی خود اهمیت می‌دهید، هرازگاهی با خود خلوت کرده و وضعیت رابطه‌تان را مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد پیش از جدی شدن مشکلات بتوانید برای آن‌ها راهکاری پیدا کنید، 

برای دریافت مشاوره در زمینه مرور رابطه با چند سوال می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

منبع: مرور رابطه با چند سوال 

10 سوال برای مرور رابطه

برای طرح سوال و مرور رابطه باید بدانید که به چه نکاتی توجه بیشتری داشته باشید. در غیر این‌صورت احتمالاً از مرور وضعیت ارتباطتان چیزی دستگیرتان نخواهد شد. براساس شرایط و خواسته‌های خود می‌توانید موضوعات مختلفی را مد نظر قرار دهید، اما ازجمله مهم‌ترین مسائلی که متخصصین خانواده معتقدند در تمامی روابط می‌بایست بررسی شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- آیا احساس رضایت می‌کنید؟

هدف همه ما از برقراری یک رابطه عاطفی این است که احساس رضایت و آرامش خاطر را تجربه کنیم. به همین خاطر اولین سؤالی که در مرور رابطه می‌بایست از خود بپرسید، این است که آیا در این رابطه آرامشی که می‌خواهید را به دست آورده‌اید؟ اگر در اکثر اوقات این آرامش وجود دارد پس شما در رابطه مناسبی قرار دارید، اما اگر احساس می‌کنید در رابطه‌تان احساس آرامش و رضایت وجود ندارد، بهتر است سعی کنید دلایل آن را پیدا کنید و برای برطرف کردن آن‌ها راهکارهایی را در نظر بگیرید.

2- مرور رابطه | هنوز هم به‌اندازه گذشته او را دوست دارم

در یک رابطه عاطفی مطلوب علاقه میان شما و شریک احساسی‌تان می‌بایست به‌مرور زمان افزایش پیدا کند یا حداقل در وضعیت قبلی ثابت بماند. اگر احساس می‌کنید به اندازه قبل به شریک احساسی‌تان علاقه ندارید یا فکر می‌کنید او مثل گذشته شما را دوست ندارد، بهتر است به این موضوع با دقت بیشتری توجه داشته باشید.

3- آیا به نظرات یکدیگر احترام می‌گذارید؟

تصمیم‌گیری راجع به موضوعات مختلف در رابطه شما چگونه اتفاق می‌افتد؟ آیا بر سر موضوعات مختلف با یکدیگر صحبت می‌کنید و تصمیمات را بر اساس خواسته و نظر هر دو طرف می‌گیرید و یا نسبت به نیازها و خواسته‌های یکدیگر بی‌توجه هستید؟ بی‌توجهی به نظرات یکدیگر در رابطه می‌تواند باعث دلسردی یا مشکلات جدی دیگری میان شما و شریک احساسی‌تان باشد؛ به‌همین‌خاطر بهتر است برای تصمیم‌گیری در موضوعات مختلف نظر یکدیگر را جویا شوید.

4- اختلاف‌ها میان شما چگونه حل می‌شوند؟

بروز بحث و اختلاف در تمامی روابط غیرقابل‌اجتناب است. اما آنچه اهمیت دارد این است که اختلاف‌های میان‌تان را چگونه حل می‌کنید؟ آیا می‌توانید مشکلات‌تان را بدون ایجاد تنش برطرف کنید و یا آن‌قدر از کدورت‌هایتان صحبت نمی‌کنید تا به‌تدریج فراموش شوند؟

اختلاف و ناراحتی‌ها ازجمله مسائلی هستند که اگر مورد توجه قرار نگیرند می‌توانند مشکلات بسیاری را در رابطه شما ایجاد کنند و به همین خاطر رسیدگی به آن‌ها اهمیت بالایی دارد. در مرور رابطه‌تان می‌بایست به این موضوع توجه داشته باشید و اگر احساس می‌کنید مشکلی در این زمینه وجود دارد سعی کنید با استفاده از راهکارهای مختلف و یا کمک گرفتن از مشاورین خانواده برای برطرف کردن آن اقدامی جدی انجام دهید.

5- مرور رابطه | چقدر برای هم زمان می‌گذارید؟

اینکه شما و شریک احساسی‌تان در طول روز چقدر وقت برای هم می‌گذارید، از جمله مسائلی است که می‌تواند کیفیت رابطه شما را مشخص کند. به همین خاطر به این موضوع دقت داشته باشید و از خود بپرسید تا چه حد برای طرف مقابل‌تان زمان می‌گذارید؟ آیا او نیز به بودن در کنار شما تمایل دارد یا این صرفاً شمایید که برای در کنار هم بودن برنامه‌ریزی می‌کنید؟

6- میزان رضایت جنسی چقدر است؟

رضایت جنسی یکی از تأثیرگذارترین مسائل در کیفیت رابطه عاطفی میان شما و همسرتان است. به همین خاطر این موضوع ازجمله نکاتی است که می‌بایست در مرور رابطه به آن توجه داشته باشید. آیا از تعداد دفعات و همین‌طور مدت‌زمان رابطه جنسیتان رضایت دارید؟ آیا به‌راحتی می‌توانید راجع به خواسته‌های جنسی خود با همسرتان صحبت کنید؟

اگر پاسخ شما به هریک از این سؤالات منفی است بهتر است برای بهبود آن‌ها با همسرتان صحبت کنید و یا اگر احساس می‌کنید مشکلات میان شما به هر دلیلی جدی‌تر از آن است که به‌تنهایی بتوانید آن‌ها را حل کنید از یک روانشناس متخصص در زمینهٔ مسائل جنسی کمک بگیرید. اگر هنوز نامزد هستید و یا در دوران آشنایی به سر می‌برید، می‌توانید از پکیج‌های آموزشی مرکز مشاوره ذهن نو برای بررسی آینده جنسی رابطه‌تان استفاده نمایید.

7- مرور رابطه با بررسی امیدواری نسبت به آینده رابطه

تا چه حد نسبت به آینده رابطه خود و سرانجام آن خوش‌بین هستید؟ آیا احساس می‌کنید مشکلات دیر یا زود باعث آسیب دیدن جدی رابطه احساسی شما و حتی جدایی می‌شوند و یا احساس می‌کنید می‌توانید مشکلات و شرایط موجود را مدیریت کرده و رابطه خود را با شریک احساسی‌تان ادامه دهید؟ 

8- چقدر به صداقت یکدیگر اطمینان دارید؟

آیا تابه‌حال مشکلاتی نظیر خیانت یا پنهان‌کاری در رابطه شما اتفاق افتاده است؟ یکی از مهم‌ترین مسائلی که در یک رابطه می‌بایست مدنظر داشته باشید وجود اعتماد متقابل و باور به صداقت یکدیگر است. بااین‌حال علاوه بر مشکلات جدی که در این زمینه وجود دارد گاهی اوقات ما از ترس مخالفت‌های طرف مقابل حتی موضوعات ساده‌ای نظیر خرید یک لباس یا صحبت کردن با یک دوست را نیز از شریک احساسی‌مان پنهان می‌کنیم.

اگرچه معمولاً کسانی که این پنهان کاری‌ها را می‌کنند معتقدند چون آسیبی به رابطه یا طرف مقابل نمی‌زنند، رفتار آن‌ها ایرادی ندارد. بااین‌حال توجه داشته باشید که این موضوع در درجه اول نشان‌دهنده این است که شما و شریک احساسی‌تان نتوانسته‌اید بر سر موضوعات مختلف اعتماد یا توافق یکدیگر را جلب کنید و این می‌تواند تبدیل به مشکلی جدی میان شما شود و همچنین اگر به هر شکلی شریک احساسی‌تان از این موضوع آگاهی پیدا کند، اعتماد وی به شما آسیب خواهد دید.

9- تا چه میزان با یکدیگر همدلی دارید؟

شما در مواقع سخت با شریک احساسی‌تان چطور برخورد می‌کنید؟ آیا طرف مقابل متوجه لحظه‌هایی که شما نیاز به حمایت و محبت وی دارید هست؟ آیا در روزهای سخت زندگی می‌توانید روی حضور و حمایت شریک احساسی‌تان حسابی باز کنید و یا او در این مواقع شما را تنها خواهد گذاشت؟

10- مرور رابطه | آیا به‌راحتی می‌توانم نه بگویم؟

طبیعتا در هر رابطه‌ای اختلاف‌نظر هست، اما یکی از سؤالاتی که باید به آن پاسخ دهید این است که آیا می‌توانید نظر متفاوت خود را در رابطه بیان کنید و یا هنگامی‌که با موضوعی مخالف هستید بدون ترس از قهر و دلخوری مخالفت خود را بیان کنید؟

پس از مرور رابطه چه باید کرد؟

همان‌طور که گفته شد مرور رابطه و پاسخ به سؤال‌هایی نظیر آنچه مطرح کردیم به شما کمک خواهد کرد تا از کیفیت رابطه خود اطلاع پیدا کنید و همین‌طور بهتر بتوانید بفهمید در کدام قسمت از رابطه‌تان دچار مشکل هستید. به همین خاطر اگر با پاسخ به سؤال‌های بالا احساس کردید که مشکلی در رابطه شما وجود دارد می‌بایست برای برطرف کردن آن اقدام کنید.

قدم اول بعد از مرور رابطه با چند سوال : مشکلات را به‌درستی تشخیص دهید

اگر احساس می‌کنید در برخی زمینه‌ها رابطه شما دچار مشکل است در اولین قدم باید مشکلات و همین‌طور آنچه می‌خواهید به آن برسید را به‌دقت مشخص کنید. آیا واقعاً این مشکل وجود دارد و یا شما حساسیت بالایی نسبت به برخی رفتارها دارید؟ آیا شرایطی بوده که این مشکلات میان شما وجود نداشته و اگر چنین شرایطی بوده با خود به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی در رابطه‌تان تغییر کرده است؟

قدم دوم : با طرف مقابل صحبت کنید

هنگامی‌که مشکل را به‌درستی شناسایی کردید، می‌بایست شریک احساسی‌تان را نیز در جریان فکر و احساستان قرار دهید و از او بخواهید تا با کمک یکدیگر مشکلات را برطرف کنید. بااین‌حال دقت داشته باشید که در صحبت‌هایتان سعی نکنید طرف مقابل را محکوم کرده یا این احساس را در وی ایجاد کنید که می‌خواهید او را مقصر جلوه دهید. سعی کنید تا جای ممکن با محبت و آرامش و همین‌طور استفاده از جملاتی مانند (من احساس می‌کنم…..) یا (فکر می‌کنم بهتر باشد اگر…..) صحبت کنید.

قدم سوم بعد از مرور رابطه با چند سوال : ایجاد تغییرات رفتاری

هر رفتاری باعث ایجاد عکس‌العمل‌هایی در دیگران خواهد شد. به همین خاطر اگر از رفتاری در شریک احساسی‌تان ناراحت هستید، بهتر است کمی هم به رفتارهای خود دقت کنید و به این سؤال پاسخ دهید که چه چیزی در رفتارتان باعث بروز چنین مشکلاتی شده است؟ آیا بی‌توجهی شما به شریک احساسی‌تان و نیازهای وی یا حتی حضور و توجه همیشگی‌تان می‌تواند دلیلی برای بروز این مشکلات باشد؟ هنگامی‌که متوجه مشکلات رفتاری خود شدید می‌توانید با تغییر آن‌ها شرایط رابطه خود را نیز بهبود ببخشید.

قدم چهارم : کمک گرفتن از مشاورین خانواده

گاهی اوقات مشکلات رابطه به‌گونه‌ای نیست که به‌تنهایی بتوانیم آن‌ها را حل کنیم. ممکن است شریک احساسی‌تان هیچ کمکی برای تغییر شرایط به شما نکند و یا شاید اصلاً نتوانیم دلیل ناراحتی خود را پیدا کنیم. در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور برای برطرف کردن مشکلات پیش‌آمده کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا با توجه به سبک شخصیتی خود و شریک احساسی‌تان راهکارهایی را برای بهبود رابطه پیدا کنید.

حتی در شرایطی که همه‌چیز میان شما و شریک احساسی‌تان در وضعیت مناسبی قرار دارد، شما می‌توانید با کمک مشاورین خانواده کیفیت رابطه عاطفی خود را بهبود ببخشید. همچنین اگر احساس می‌کنید مشکلات شخصیتی نظیر کمبود اعتمادبه‌نفس، بدبینی یا ترس از تنهایی در شما یا شریک عاطفی‌تان باعث بروز مشکل شده، می‌توانید با کمک مشاورین برای درمان آن‌ها اقدام نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرور رابطه با چند سوال می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

مرور رابطه چه اهمیتی دارد؟

با مرور رابطه شما به رابطه تان از بیرون نگاه می‌کنید، پس متوجه مشکلات و نقاط ضعف و قوتی می‌شوید که ممکن است در جریان رابطه متوجه آن‌ها نباشید. از این طریق شما می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید که چه اتفاقاتی در اختلافات میان شما و شریک احساسی‌تان نقش بیشتری دارند و می‌توانید برای برطرف کردن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

برای مرور رابطه می‌بایست به چه نکاتی توجه کنیم؟

وجود احساس آرامش و رضایت خاطر از حضور در رابطه، نحوه حل کردن اختلافات، توجه هریک از طرفین به خواسته‌های یکدیگر و همین‌طور امیدواری به آینده یک رابطه ازجمله مسائلی هستند که می‌بایست به آن‌ها توجه کنید.

منبع: مرور رابطه با چند سوال