مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

مشاوره روانشناسی ذهن نو

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

کارگاه مادر و کودک بندرعباس

کارگاه مادر و کودک بندرعباس با اهداف مختلفی برای مادر و کودک برگزار می‌گردد. شما می‌توانید متناسب با علاقه مندی کودک خود، در این کارگاه‌ها شرکت کنید تا ضمن داشتن یک روز هیجانی و شاد، مهارت‌های کودک خود را نیز افزایش دهید. کارگاه های مادر و کودک معمولا در جلسات کم و یا حتی یک روز با حضور مادر و کودک انجام می‌شود. این کارگاه‌ها با موضوعات مختلفی شامل آموزش زبان انگلیسی با تصویرسازی ذهنی، ریاضی، شطرنج، اوریگامی، سرودخوانی، شعرخوانی، هوش هیجانی، رقص ایرانی، رقص باله و استخر مادر و کودک و … برگزار می‌شود.

منبع: کارگاه مادر و کودک بندرعباس

نوع دیگری از کارگاه مادر و کودک بندرعباس نیز هستند که تنها مخصوص والدین بوده و مباحثی آموزش داده می‌شود که والدین باید در ارتباط با فرزندان خود بدانند و از آن‌ها پیروی کنند. در ادامه هر دو نوع کارگاه ها و مباحث مربوطه را شرح داده‌ایم. برای انتخاب بهترین کارگاه مادر و کودک بندرعباس متناسب خود و فرزندتان مشاوره کودک دریافت کنید. برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک بندرعباس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

کارگاه مادر و کودک بندرعباس مخصوص والدین

همانطور که اشاره کردیم کارگاه مادر و کودک بندرعباس با هدف افزایش آگاهی مادران و آموزش مهارت‌هایی به آن‌ها جهت مراقبت و تربیت فرزندان‌شان برگزار می‌شود. به همین جهت دوره‌ها به صورت گروهی با حضور مادر و برخی از کلاس‌ها حضور پدر و مادر با توجه به سن کودک طبقه بندی می‌شود. در هر دوره سنی سرتیترهایی که در این دوره ها پرداخته می‌شود به شرح زیر می‌باشد. برای آشنایی با مطالب مربوط به آموزش پدر و مادر کلیک کنید.

کارگاه مادر کودک قبل از تولد

این دوره ها مخصوص پدر و مادرهایی است که قصد فرزند آوری داشته و یا در دوران بارداری هستند. این دورها به دو زیر گروه قصد بارداری و دوره بارداری تقسیم می‌شود. به طور کلی مباحثی که در این دوره مطرح می‌شوند عبارتند از؛ نحوه شکل گیری جنین، مراقبت های لازم در دوره بارداری، آزمایشات و احتیاط های لازم، تاثیر بیماری های مادر و پدر بر نوزاد، شرایط محیطی مناسب برای مادر و جنین، اقدامات لازم در خصوص بارداری های خاص و….. . برای آشنایی بیشتر با نشانه های سلامت نوزاد و حفظ آن کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بندرعباس تولد تا یک سالگی

مادران می‌توانند هم قبل و هم بعد از تولد فرزندشان در این دوره شرکت کنند. مباحث کلی در این دوره ها عبارتند از؛ روانشناسی نوزاد، تغذیه نوزاد، مراقبت ها و احتیاط های لازم، نحوه برخورد و صحبت با نوزاد، بیماری های مادر و پدر، اقدامات لازم در زمان های بحرانی و…. . برای آشنایی با مباحث مربوط به نوزاد تازه متولد شده و نیازهای اولیه کودکان کلیک کنید.


کارگاه مادر و کودک بندرعباس یک سال تا سه سال

کارگاه مادر و کودک یک تا سه سال نیز به منظور افزایش آگاهی مادران درباره رفتارها و دانش کودک ارائه می‌شود. والدین باید از میزان درک کودک و رفتار مناسب در برابر خواسته های او اطلاع کافی داشته باشند و او را برای سنینی که آموزش متمرکزتر می‌شود آماده بکنند. نحوه از پوشک گرفتن، نحوه آموزش حرف زدن، نحوه از شیر گرفتن و میزان توجه به کودک از جمله مباحث بسیار مهم در شکل گیری شخصیت کودک هستند که نیاز به این کارگاه را برای تمامی والدین ضروری می‌کند. برای آموزش بچه داری کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بندرعباس 3 تا 7 سال

آموزش ها و مباحث مربوط به این سنین نیز علاوه بر آشنایی تمرکز بر نحوه ارتقای هوش و آموزش کودک و استعدادیابی، تاکید زیادی بر تربیت جنسی کودک دارد. چرا که از نظر روانشناسی بسیاری از اختلالات جنسی ریشه در سنین 3 تا 7 سالگی دارد، والدین با تربیت صحیح می‌توانند مانع از بروز بسیاری از اختلالات بزرگسالی شوند. برای آشنایی بیشتر با روند استعدادیابی کودکان و تربیت جنسی کودک کلیک کنید.

کارگاه مادر و کودک بالای 7 سال

آموزه های مربوط به این دوره‌ها تمرکز زیادی بر انطباق روش آموزشی با میزان هوش کودک و کودکان استثنایی دارد. کلاس‌های آموزشی و کمک آموزشی باید با توجه به خصوصیات و توانایی کودک برنامه ریزی شده تا بتواند علاوه بر پیشرفت تحصیلی، تضمینی بر سلامت روان کودک را نیز داشته باشد.

حتما درباره بهترین روش های تربیت کودک کلیک کنید.

کارگاه های عملی مادر و کودک در بندرعباس

کارگاه مادر و کودک بندرعباس با عنوان بازی، شادی، خلاقیت در کلاس‌های خصوصی، نیه خصوصی و یا آنلاین در حال برگزاری است. اهداف این کارگاه به شرح موارد زیر می‌باشد.

  • لحظه‌هایی شاد هم برای کودک و هم برای مادر در یک فضای امن ساخته می‌شود.
  •  مهارت اجتماعی کودک تقویت می‌شود.
  • مادران می‌توانند در یک فضای کنترل شده و زیرنظر کارشناس، تجربه خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
  • عادت‌های غذایی درست و ماندگار در تغذیه کودک ایجاد می‌شود.
  • حواس پنجگانه کودکان به واسطه بازی‌های متناسب تقویت می‌گردد.
  • متناسب با سن کودک در این کارگاه‌ها برای او تجربه‌های فردی و گروهی ایجاد می‌شود.
  • تخیل کودکان پرورش داده شده و مهارت‌های حرکتی، کلامی، شنیداری آن‌ها تقویت می‌گردد.

کارگاه نمایشی رنگ و سفال

از دیگر کارگاه‌های مادر و کودک، کارگاه نمایشی رنگ و سفال می‌باشد. در کارگاه مادر و کودک بندرعباس، معمولا داستانی که تمامی بچه‌ها بلد هستند، تعریف می‌شود و کودکان بایستی پس از آموزش استفاده و لمس و شناخت رنگ و آموزش ساخت مجسمه‌های سفالی، سعی کنند یکی از شخصیت‌های این داستان را بسازند.

این کارگاه اصطلاحا با کثیف کاری با رنگ‌ها هم همراه است، که برای کودک می‌تواند بسیاز لذت بخش باشد. پس از درست کردن شخصیت‌ها کودکان می‌توانند با با رنگ انگشتی آن‌ها رنگ کنند. اجرای این مراحل با موسیقی است که هیجان بچه‌ها را دو چندان می‌کند.

کارگاه خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال

کارگاه خمیربازی و رنگ آمیزی سفال برای کودکان سه تا شش سال و حداکثر با ظرفیت هر کارگاه پنج مادر و کودک زیر نظر کارشناس علوم تربیتی، با مدرک مربیگری خلاقیت و بازی‌های هدفمند برگزار می‌گردد.

کارگاه مادر و کودک خمیر بازی و رنگ آمیزی سفال با اهداف مختلفی انجام می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • این کارگاه‌ها برای کودک بسیار هیجان انگیز است و باعث از بین بردن وسواس در آن‌ها می‌شود.
  • هماهنگی بین چشم و دست آن‌ها تقویت می‌گردد.
  • در این کارگاه‌ها کودک می‌تواند مفاهیم نرم بودن، سفت بودن، سبکی و سنگینی را درک کند.
  • کار با خمیربازی باعث تقویت عضلات کودک و همینطور تحریک حس لامسه و تحریک سیستم عصبی مغز او نیز خواهد شد.

کارگاه مادر و کودک بندرعباس بازی و موسیقی به صورت آنلاین

این کارگاه‌ها معمولا برای گروه سنی کم و چهار تا دوازده ماه توسط کارشناس موسیقی و متخصص آموزش موسیقی کودک، در پلتفرم زوم برگزار می‌شود.

در کارگاه مادر و کودک بندرعباس یک فضای موسیقیایی برای کودک فراهم شده و انواع بازی‌های متنوع ریتمیک در آن انجام می‌شود. اهداف برگزاری این نوع کارگاه مادر و کودک بندرعباس را به طور خلاصه می‌توان در موارد زیر ارائه کرد.

  • حواس کودکان و تمرکز دیداری و شنیداری آن ها تقویت می‌شود.
  • کودکان می‌توانند ریتم و حس موسیق‌یایی را درک کنند.
  • در این کارگاه‌ها ارتباط چشمی کودک با مادر تقویت می‌گردد.
  • در کارگاه‌های مادر و کودک، بازی و موسیقی، به مادران نیز ایده‌های جدیدی برای بازی با کودکان داده می‌شود.

کارگاه کثیف کاری (مسی پلی)

کارگاه‌های کثیف کاری معمولا برای گروه سنی یک سال تا نه سال برگزار می‌گردد. در کارگاه مادر و کودک بندرعباس بچه‌ها می‌توانند با رنگ‌های مختلف نقاشی کنند و به عبارتی با رنگ بازی، هیجانات خود را تخلیه کنند.

انجام بازی‌های پاراشوت با آهنگ گروهی مادر و کودک، بازی‌های آوازی حرکتی
همراه با موسیقی و شادی و بازی‌های دسته جمعی از دیگر آیتم‌های برگزاری در این کارگاه‌ها می‌باشد.

کارگاه کف بازی و آب بازی

کارگاه مادر و کودک کف بازی و آب بازی در فضای باز همراه با موسیقی و تفریح و بازی انجام می‌شود. این کارگاه‌ها مختص کودکان یک سال و نیم تا هفت سال می ‌باشد.

کلاس های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک

کارگاه کلاس‌های بازی و تحرک ویژه مادر و کودک برای گروه سنی یک تا سه سال برگزار می‌شود و کودک و مادر در این کلاس‎‌ها انواع بازی‌های جدید را انجام می‌دهند و یاد می‌گیرند.

کارگاه مادر و کودک بندرعباس | کارگاه خلاقیت

کارگاه مادر و کودک خلاقیت با حضور کارشناس علوم تربیتی و مربی تخصصی دوره‌های خلاقیت برای سنین ۲/۵ تا هفت سال انجام می‌شود.

کارگاه خلاقیت برای ساخت کاردستی با مواد دور ریختنی برگزار می‌گردد و اهداف آن به شرح موارد زیر است :

  • حواس جمع
  • تقویت حافظه دیداری
  • کمپ آب بازی
  • انجام بازی های تمرکزی
  • تقویت حافظه دیداری بازی

کارگاه خورده های رنگی

کارگاه خرده‌های رنگی برای بازی با خمیر، کاغذهای رنگی و ساخت بادکنک، فرفره و ماکارونی‌های نرم رنگی برای سنین شش تا نه سال برگزار می‌گردد.

در حین بازی کودکان، مسابقات مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌گردد و همینطور به مادران نیز نحوه صحیح فرزندپروری آموزش داده می‌شود.

کارگاه مادر وکودک ماکارونی و رنگ بازی

کارگاه مادر و کودک ماکارانی و رنگ بازی، برای کودکان سه تا شش سال برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن‌ها به شرح موارد زیر است :

  • بازی های حسی و کثیف کاری
  • تقویت حواس حسی
  • تقویت خلاقیت
  • تفکر خلاق
  • تقویت قدرت تخیل
  • تقویت درک اشکال فضایی
  • تخلیه هیجان
  • تقویت روابط مادر و کودک
  • آموزش فعالیت گروهی
  • آموزش و آشنایی با رنگ ها

کارگاه آرد بازی و کیک پزی

کارگاه مادر و کودک آرد بازی و کیک پزی برای سنین ۲/۵ تا هشت سال برگزار می‌گردد و کودکان می‌توانند با همکاری مادرانشان آرد بازی کنند و کیک بپزند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کارگاه مادر و کودک بندرعباس می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی کودک با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


منبع: کارگاه مادر و کودک بندرعباس

بی حسی دست و پا در بارداری

بی حسی دست و پا در بارداری برای بسیاری از خانم‌ها اتفاق می‌افتد. در واقع تغییرات زیادی در این دوران در بدن رخ می‌دهد که البته در همه افراد یکسان نیست و یا حتی شدت آن‌ها متفاوت است. از همین رو بهتر است در صورت مشاهده هرگونه نشانه غیرطبیعی و یا شدت یافتن برخی از عوامل از متخصص زنان و ماما کمک بگیرید. از طرفی این موضوع، یکی از نشانه های شایع در زنان باردار است که تنها مختص دست و پا نیست. در شرایط مختلف دست و پای زنان باردار دچار گزگز و بی حسی شده و اعضای بدن خود را برای دقایقی احساس نمی‌کنند. در این مورد جای نگرانی وجد نداشته، اما افراد می‌توانند از مشاور نیز کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک کنید.

منبع: بی حسی دست و پا در بارداری

برای دریافت مشاوره در زمینه بی حسی دست و پا در بارداری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

بی حسی دست و پا در بارداری

از آنجایی که در این دوران بدن مادر باید به فرد دیگری نیز مواد مغذی برساند و او را تامین کند؛ به همین دلیل گاهی مشکلاتی مثل بی حسی دست و پا در بارداری را تجربه می‌کند. در واقع وقتی خون کافی به این نواحی نمی‌رسد؛ مادر چنین چیزی را تجربه می‌کند. اما در سه ماه آخر بارداری این موضوع کاهش یافته و یا به طور کلی برطرف می‌شود.

از طرفی اضافه وزن و تورم اعضای بدن زن نیز چنین حالتی را ایجاد می‌کند. مادران با استفاده از روش هایی، می‌توانند این موضوع را تا حد زیادی کنترل کرده و بر آن غلبه کنند. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم. برای اطلاع از تغذیه دوران بارداری ماه به ماه کلیک کنید.

علت بی حسی دست و پا در بارداری


همانطور که گفته شد این موضوع کاملا شایع بوده و در بیشتر زنان باردار مشاهده می‌شود. اما برخی از عوامل بی حسی دست و پا در بارداری را تشدید می‌کنند. این بیماری ها یا در دوران بارداری ایجاد شده و یا بارداری آنها را تشدید می‌کند. برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با شرایط دوران بارداری کلیک نمایید.


◀ابتلا به سندروم تونل کارپ

یکی از دلایل بی حسی دست و پا در بارداری، ابتلا به سندروم تونل کارپ است.  این سندروم در اثر افزایش حجم مایع در بدن و فشار آوردن به مفصل ها ایجاد می‌شود. در واقع این مایع ها به دلیل محافظت بیشتر از جنین در بدن مادر جمع می‌شوند. اما مادر را دچار مشکلاتی می‌کند.

◀کم خونی در دوران بارداری

کم خونی نیز یکی دیگر از دلایل بی حسی دست و پا در بارداری است. در واقع نرسیدن خون به اعضای مختلف بدن مانند دست و پا این حالت را باعث می‌شود. مادران علاوه بر بی حسی دست و پا، با وجود کم خونی، علائم دیگری را نیز مانند سرگیجه، خستگی و… را نیز تجربه می‌کنند.

◀رگ سیاتیک

اگر مادر در دوران بارداری دچار گرفتگی رگ سیاتیک شود و یا از قبل از دوران بارداری، این مشکل را داشته باشد؛ نیز بی حسی دست و پا در بارداری را نیز تجربه خواهد کرد. در سه ماهه دوم بارداری در دلیل رشد جنین و فشار آمدن به این رگ، افراد علاوه بر درد، مشکلات دیگری را نیز تجربه می‌کنند.

◀دیابت در بارداری

دیابت نیز یکی دیگر از دلایلی است که در دوران بارداری باعث بی حس شدن دست و پا می‌گردد. بسیاری از زنان تنها در دوران بارداری خود مبتلا به افزایش قند خون و دیابت می‌شوند. که بعد از زایمان این مشکل تا حدی برطرف می‌شود. بهتر است در صورت ابتلا به دیابت قبل از دوران بارداری، حتما در این مورد با متخصص مشورت نمایید و از بروز علائمی مانند بی حس شدن دست و پا در بارداری جلوگیری نمایید.

◀ابتلا به پره اکلامپسی

پره اکلامپسی نیز یکی دیگر از بیماری های دوران بارداری است که در آن زنان دچار تورم شدید شده و تحت تاثیر آن بی حسی دست و پا در بارداری را تجربه می‌کنند. این بیماری همچنین باعث بروز نشانه هایی مانند اختلال در بینایی، سردردهای شدید، کم شدن حجم ادرار، درد در ناحیه شکم، تشنج و… همراه است.

نشانه های بی حسی دست و پا در بارداری

از طرفی این بی حسی دست و پا در بارداری نیز در ابتدا با بروز نشانه هایی در زنان همراه است. این نشانه ها معمولا در هنگام خواب تشدید شده و همچنین حسی مانند گرفتگی عضلات را نیز برای زنان ایجاد می‌کند. آنها حتی احتمال دارد که گرگرفتگی را نیز تجربه کنند. این نشانه ها در بیشتر موارد جای نگرانی نداشته؛ اما در صورت لزوم باید از متخصص کمک گرفته شود. برای اطلاع از دلایل خستگی و بی حالی در بارداری کلیک کنید.

بی حسی دست و پا در بارداری در خواب

گاهی بی حسی دست و پا در بارداری در خواب تشدید می‌شود و یا تنها در همین حین بروز می‌کند. در حالت خواب با کاهش ریتم ضربان قلب، فشار خون نیز پایین آمده و به همین دلیل زنان خواب رفتن در نواحی مختلف را تجربه می‌کنند. این موضوع در افراد عادی نیز ایجاد شده و تا حدی طبیعی است. مادران می‌توانند با رعایت نکاتی این مشکل را برطرف کنند.

جلوگیری از بی حسی دست و پا در بارداری


همچنین برای کنترل بی حسی دست و پا در بارداری نیز راه های مختلفی وجود دارد. در واقع زنان تنها می‌توانند نشانه های این مشکل را تا حدی کاهش دهند؛ اما از بین بردن آن به طور کلی ممکن نیست. استفاده از این روش ها می‌تواند به مادران کمک کند.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

?داشتن استراحت به اندازه کافی

مادران باید برای غلبه بر بی حسی دست و پا در بارداری، در این دوران به اندازه کافی استراحت کرده و به خود فشار وارد نکنند. مخصوصا اگر این مشکل ناشی از گرفتگی رگ سیاتیک در آنان باشد.

?استفاده از یخ

قرار دادن یخ نیز بر روی دست و پا نیز می‌تواند به اعضای بدن شوک وارد کرده و سبب گردش خون سریع تر می‌شود. اینکار همچنین التهاب را نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. مادران می‌توانند از این روش روزی سه بار و هر بار به مدت پنج دقیقه استفاده کنند.

?بالا قرار دادن دست

یکی دیگر از راه های کنترل بی حسی دست و پا در بارداری بالاتر قرار دادن دست و پا از سطح بدن در هنگام خواب است. در این شرایط در نوحی مایع کمتری جمع شده و زنان کمتر دچار تورم می‌شوند.

?استفاده از آتل ها

برخی از متخصصین آتل هایی را تجویز می‌کنند که از جمع شدن مایع در دست و پا جلوگیری می‌کند. در این حالت خون بیشتری به اعضا رسیده و مادر بی حسی دست و پا در بارداری را تجربه می‌کنند.

?کمک گرفتن از متخصص

مادران باید از روش های گفته شده؛ تحت نظر متخصص استفاده کرده و از انجام هر اقدام خودسرانه ای پرهیز کنند. همچنین گاهی پزشک برای رفع این حال داروها و یا تمریناتی را نیز پیشنهاد می‌کند.

بی حسی نواحی دیگر بدن در بارداری

بی حسی دست و پا در بارداری تنها به این عضوها محدود نشده و همچنین نواحی دیگر مانند باسن و یا انگشتان را نیز درگیر می‌کند. افراد برای کاهش بروز این نشانه ها در این نواحی نیز می‌توانند از روش های یاد شده استفاده کنند. همچنین از این بابت دچار اضطراب نشده و آن را کنترل نمایند.

سخن پایانی

بارداری پر از اتفاقات ناگهانی و جدیدی است که باید برای آنها آماده بود. همچنین در بیشتر موارد جای نگرانی وجود ندارد. اما بهتر است در این شرایط حتما از متخصص کمک گرفته و با او مشورت کنند. همچنین خود نیز در این زمینه روش هایی را انجام داده و مواردی را رعایت کنند. داشتن تغذیه سالم و مقدار کافی تحرک بدنی و استراحت بسیار در این مورد موثر است. این موضوع در ماه های آخر بارداری به صورت خودجوش برطرف شده؛ اما باید حتما قبل از این دوران با کمک متخصص آن را کنترل کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی حسی دست و پا در بارداری می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.


منبع: بی حسی دست و پا در بارداری

کلرال هیدرات چیست

قرص کلرال هیدرات از داروهایی است که از آن به عنوان داروهای خواب آور و آرام بخش برای یک دوره کوتاه استفاده می‌شود. این دارو برای درمان بی خوابی و یا بدخوابی توسط پزشک تجویز می‌گردد. البته باید اشاره کنیم که از کلرال هیدرات برای کاهش و کنترل درد بعد از هر گونه عمل جراحی نیز استفاده می‌گردد. قرص کلرال هیدرات همانند دیگر داروهای آرامبخش بدون عوارض نیست و در صورتی که مطابق دوز تجویزی پزشک مصرف نشود، عوارض جانبی آن تشدید نیز می‌گردد. کسانی که برای درمان بیخوابی و یا بد خوابی باید از قرص کلرال هیدرات استفاده کنند، بهتر است اطلاعات کافی پیرامون آن داشته باشند. در ادامه این مطلب به موارد مصرف، عوارض جانبی، تداخلات دارویی و … کلرال هیدرات اشاره کرده ایم.

منبع: کلرال هیدرات چیست

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلرال هیدرات می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

موارد مصرف کلرال هیدرات


با افزایش زندگی ماشینی و تغییر سبک زندگی، اختلالات خواب به امری شایع در میان افراد تبدیل شده است که باعث شده انواع مختلف داروهای خواب آور تولید شود. برای آشنایی بیشتر با سایر داروهای خواب آور کلیک کنید.

کلرال هیدرات از دسته داروهای خواب آور و آرامبخش است که برای درمان بی خوابی، بدخوابی، کاهش درد پس از جراحی و به عنوان یک قرص آرامبخش کاربرد دارد. نکته‌ای که پیرامون مصرف کلرال هیدرات وجود دارد، این است که معمولا بازه درمانی با این دارو کوتاه است و مصرف آن برای یک دوره کوتاه و معمولا دو هفته می‌باشد.

لازم به ذکر است که از داروی کلرال‌هیدرات برای آرام کردن کودکان جهت انجام تست نوار مغز کودکان یا الکتروانسفالوگرام (EEG) نیز استفاده می‌شود.


مصرف این دارو باید دقیقا مطابق تجویز پزشک انجام شود چراکه مصرف بیش از اندازه آن باعث ایجاد مسمومیت می‌گردد.

مکانیسم اثر قرص کلرال هیدرات

مکانیسم اثر قرص کلرال هیدرات ، کاملا شناخته شده نیست. اما باعث تضعیف سیستم عصبی مرکزی شده و با تاثیر بر این دستگاه اثربخشی دارد. این دارو همچنین به سرعت جذب دستگاه گوارش شده و در کمتر از نیم ساعت می‌توان آثار آن را مشاهده نمود.

دوز مصرفی قرص کلرال هیدرات

میزان مصرف داروی کلرال‌هیدرات باید توسط پزشک و متناسب با شرایط بیمار تجویز شود. چراکه دوز مصرفی این دارو برای افراد مختلف در سنین بزرگسالی و کودکی متفاوت است. در ادامه به دوز رایجی که برای اکثر بیماران تجویز می‌شود را قرار داده‌ایم ولی از مصرف خودسرانه این دارو بپرهیزید.

  • دوز مصرفی کلرال‌هیدرات برای درمان بی خوابی خفیف در بزرگسالان : 500 میلی گرم تا 1 گرم به صورت خوراکی و نیم ساعت قبل از خواب باید مصرف شود. میزان مصرف کلرال‌هیدرات در بزرگسالان نباید بیشتر از دو گرم در طول 24 ساعت شود.
  • دوز مصرفی کلرال‌هیدرات به عنوان داروی خواب آور و آرامبخش در بزرگسالان : بعد از هر وعده غذایی (هر 8 ساعت) میزان 250 میلی گرم مصرف شود.
  • دوز مصرفی کلرال هیدرات به عنوان داروی خواب آور برای انجام آزمایش در کودکان : به ازای هر کیلوگرم وزن بدن کودک 50 تا 75 میلی گرم نیم ساعت تا یک ساعت قبل از آزمایش مصرف شود (میزان مصرف کلرال‌هیدرات در کودکان نباید بیشتر از 120 میلی گرم به ازای هر یک کیلو وزن باشد). برای آشنایی بیشتر با اختلالات خواب کلیک کنید.

موارد منع مصرف کلرال‌هیدرات

یکی از دلایلی که توصیه می‌شود داروی کلرال‌هیدرات به صورت خودسرانه مصرف نشود، موارد منع مصرف این دارو است. کسانی که دارای یکی از شرایط زیر هستند، نباید قرص کلرال‌هیدرات را مصرف کنند.

  • دسته‌ای از افراد که به داروی Triclofos حساسیت شدید دارند.
  • کسانی که به بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیوی، کبدی، گوارش و گاستریت مبتلا هستند.
  • مصرف قرص کلرال هیدرات در کسانی که دارای افکار خودکشی هستند و یا دارای بیماری‌های دپرسیون، آسم، پورفیریاى متناوب می‌باشند، باید زیر نظر پزشک و با احتیاط انجام شود.
  • مصرف کلرال‌هیدرات در دوران بارداری و شیردهی باید با نظر پزشک انجام شود.

پیش از درمان بهتر است علت بی خوابی یافت بشود.

عوارض جانبی قرص کلرال هیدرات

تمامی داروهایی که برای درمان بی خوابی و یا به عنوان آرامبخش تجویز می‌شود، دارای برخی عوارض جانبی می‌باشند. در هر صورت مزایای مصرف کلرال‌هیدرات مطابق تجویز پزشک بیشتر است اما احتمال دارد برخی از عوارض جانبی این دارو بر روی سیستم عصبی مرکزی، پوست، گوارش و … تاثیر خود را بگذارد که این عوارض به شرح زیر هستند:

  • خواب آلودگی
  • گیجی
  • تحریک پذیری
  • کابوس
  • اختلال حرکتی
  • سستى و بی حالى
  • احساس سبکى سر
  • سردرد
  • تحریک معده و تهوع
  • استفراغ
  • نفخ
  • اسهال
  • احساس طعم ناخوشایند در دهان
  • نکروز معده
  • کهیر پوست
  • آنژیوادم
  • تب
  • پورپورا
  • اگزما
  • کاهش فشار خون
  • دیس ریتمی هاى قلب
  •  دپرسیون تنفس
  • توهم
  • کابوس شبانه

مصرف بیش از حد قرص کلرال هیدرات

مصرف داروی کلرال‌هیدرات باید بر اساس تجویز پزشک و دوز تعیین شده انجام شود. چراکه مصرف بیش از اندازه این دارو باعث بروز عوارض جانبی زیر می‌گردد:

  • استفراغ و نکروز معده
  • آریتمی‌های قلبی
  • یرقان ناشی از آسیب کبدی

تداخلات دارویی با کلرال هیدرات

از مهم‌ترین عامل‌هایی که کارایی یک دارو را کم می‌کند، تداخلات دارویی است. تداخلات دارویی به این معنی است که شما پس از مصرف کلرال‌هیدرات نباید داروهایی را مصرف کنید که عملکرد آن را دچار مشکل کند. برای آشنایی با سایر روش‌های درمان بی خوابی کلیک کنید. داروهای نامبرده شده در زیر با کلرال هیدرات در تداخل دارویی هستند :

  • برخی داروهای شیمیایی و گیاهی
  1. اتانول
  2. سنبل‌الطیب
  3. هوفاریقون
  4. کاوا
  5. آب قاشقی
  6. و …
  • تعداد بسیار زیادی از داروهای خواب آور و آرام بخش
  1. ترامادول
  2. متادون
  3. وارفارین
  4. بنزهیدروکدون
  5. استامینوفن
  6. فنتانیل
  7. مورفین
  8. اکسی کدون
  9. هیدروکدون
  10. بوپرنورفین
  11. سدیم اکسی بات
  12. آلفنتانیل
  13. سوفنتانیل
  14. مپریدین
  15. کدئین
  16. پروپوکسیفن
  17. تاپنتادول
  18. رمی فنتانیل
  19. لوورفانول
  20. پنتازوسین
  21. مفلوکین
  22. هیدرومورفون
  23. ، بوتورفانول
  24. نالبوفین
  25. دزوسین
  26. والرین
  • نوشیدنی های الکل
  • داروهای دسته باربیتورات

داروهای هم گروه کلرال هیدرات


داروهای دیگری نیز با کلرال هیدرات هم گروه هستند و تقریبا اثرات مشابهی نیز دارند. اما به طور کلی بهتر است آنها را با یکدیگر جایگزین نکرده و همچنین برای مصرف آنها با متخصص مشورت کرد. برخی از این داروها شامل مپروبامات، زالپلون، زولپیدم، بوسپیرون، هیدروکسی زین، اس زوپبکلون، راملتون و دکس مدتومیدین است.

نکات پایانی

  • داروی کلرال‌ هیدرات باید در دمای اتاق نگهداری شود و یخ زدگی، انجماد و قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید و دمای بالا مشکلاتی برای سلامت دارو ایجاد می‌کند. پس از هربار مصرف درب قوطی دارو را محکم ببندید.
  • مصرف این دارو برای یک دوره کوتاه دو هفته‌ای حتما باید با تجویز پزشک انجام شود. بنابراین از مصرف خودسرانه کلرال هیدرات بپرهیزید.
  • مطابق دوز تجویزی پزشک از کلرال‌هیدرات استفاده کنید و آن را کم یا زیاد نکنید.
  • استفاده از داروی کلرال هیدرات را به کسانی که مشکلات مشابه شما را دارند، توصیه نکنید.
  • مصرف داروی کلرال‌هیدرات باعث ایجاد وابستگی می‌گردد و اعتیاد آور است.
  • مصرف داروی کلرال هیدرات به صورت خوراکی است و بهتر است همراه آن یک لیوان آب کامل نیز بخورید.
  • داروی کلرال‌هیدرات باعث ایجاد اختلال در برخی آزمایش‌های پزشکی می‌شود، بنابراین بهتر است قبل از انجام آزمایش، مصرف این دارو را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • قطع ناگهانی مصرف کلرال هیدرات باعث بروز علائم سندروم محرومیت می‌شود.
  • اگر مصرف یک دوز از کلرال هیدرات را فراموش کردید، دوز مصرفی بعدی را دو برابر نکنید.
  • از عوارض جانبی این دارو خواب آلودگی است، بنابراین سعی کنید پس از مصرف آن از رانندگی و کارهایی که نیازمند هوشیاری است، بپرهیزید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

نحوه نگهداری از کلرال هیدرات

از آنجایی که کلرال هیدرات خاصیت آرامبخشی و خواب آلودگی دارد؛ بهتر است دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری شود. همچنین به دور از تابش مستقیم نور خورشید، گرما و رطوبت باشد. از طرفی در هنگام مصرف به تاریخ انقضای آن نیز توجه شود.

سخن پایانی

با اینکه داروی کلرال هیدرات اثربخشی زیادی در زمینه درمان بیماری های مختلف دارد؛ اما به طور کلی بهتر است افراد در مورد مصرف آن از متخصص کمک گرفته و همچنین در کنار آن از مشاور نیز کمک بگیرند. این دارو می‌تواند عوارض جانبی زیادی برای افراد ایجاد کند از این رو بهتر است در مورد دوز مصرفی و مدت زمان مصرف از متخصص کمک گرفت. فراموش نکنید که دارودرمانی در کنار دریافت خدمات روانشناختی موثر خواهد بود.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلرال هیدرات می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


منبع: کلرال هیدرات چیست

مرگ پدر را چطور فراموش کنیم

مرگ پدر از سخت‌ترین تجربه‌هایی است که خواه‌ناخواه در زندگی با آن روبه‌رو می‌شویم. پدر و مادر یکی از عزیزترین کسانی هستند که هرکدام از ما در زندگی داریم. به همین خاطر نبود آن‌ها می‌تواند مشکلات بسیاری را برایمان به همراه داشته باشد. پدران همیشه تلاش می‌کنند تا از خانواده خود مراقبت کنند و به همین خاطر پس از مرگ آن‌ها ممکن است احساس کنید پشت‌تان خالی شده است. هرچقدر هم که شرایط سخت باشد شما مجبورید خودتان را با وضعیت جدید تطبیق بدهید و زندگی را از نو شروع کنید؛ اما باید مراقب بعضی از مسائل باشید. بی‌توجه بودن به آن‌ها می‌تواند شما را درگیر بسیاری از بیماری‌های روحی و به‌خصوص افسردگی کند.

منبع: مرگ پدر را چطور فراموش کنیم

اگر شما یا هر یک از اطرافیان برای مدت طولانی درگیر غم مرگ پدر خود هستید و احساس می‌کنید اصلاً حالتان بهتر نشده است شاید بهتر باشد از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ پدر می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

مرگ پدر


مرگ پدر یکی از غم انگیز ترین از دست دادن های زندگی هر فردی است. تصور اینکه پشتوانه و حامی خود را از دست می‌دهید بسیار دشوار است چه برسد به آنکه در واقعیت این اتفاق رخ دهد. به همین جهت توانایی روبرویی با این موضوع دشوار است. یکی از کارهایی که باید برای غم از دست دادن پدر انجام دهید، سپری کردن مراحل سوگواری است. حتما به خاطر داشته باشید که مراحل سوگواری باید با کمک روانشناس و مشاورین متخصص در این زمینه انجام شود. بنابراین از روانشناس کمک بگیرید. در این مقاله راجع به مرگ پدر به طور گسترده صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله همراه ما باشید. 

حتما از صفحه اینستاگرام ذهن نو و کانال تلگرامی ذهن نو دیدن فرمایید.


سوگواری برای مرگ پدر

روانشناسان معتقدند وقتی شما عزیزی را از دست می‌دهید ذهن و روان‌تان شرایط خاصی را پشت سر می‌گذارد. گاهی اوقات ممکن است از دست خداوند برای اینکه پدرتان را گرفته عصبانی باشید؛ و گاهی ممکن است احساس افسردگی را تجربه کنید. بر همین اساس مراحلی را برای این شرایط مشخص کرده‌اند که به آن‌ها مراحل سوگواری گفته می‌شود. در ادامه این مراحل را باهم بررسی می‌کنیم. اما دقت داشته باشید که همه ما لزوماً به ترتیب از همه این مراحل نمی‌گذریم. حتی ممکن است شما بعد از گذشتن از یک مرحله دوباره به آن برگردید. بااین‌حال شناختن آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مراحل سوگواری برای مرگ پدر عبارتند از:

? انکار فوت شدن پدر

انکار اولین و معمولاً زودگذرترین مرحله‌ای است که بعد از مرگ پدر با آن روبه‌رو می‌شوید. در این شرایط شما واقعیت را باور ندارید. منتظر برگشتن پدر از سرکار هستید یا به‌طورکلی مرگ او را فراموش می‌کنید. اما اگر در اطراف شما کسی برای مدت طولانی در این مرحله باقی مانده بهتر است برای درمان از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل سوگ کلیک کنید. 

? خشم از مرگ پدر

خشم یکی از اولین احساساتی است که پس از مرگ پدر با آن مواجه می‌شوید. ممکن است از خودتان یا پزشک معالج پدر خشمگین باشید؛ و فکر کنید که می‌توانستید کارهای بیشتری برای زنده ماندن پدرتان انجام بدهید. گاهی ممکن است حتی از دست خداوند یا خود متوفی به این خاطر که باعث غم و ناراحتی شما شده‌اند عصبانی باشید.

? مرحله چانه‌زنی

چانه‌زنی معمولاً قبل از مرگ اتفاق می‌افتد. در این مرحله شما حاضرید هر کاری بکنید که پدرتان را از دست ندهید. حتی دیده شده بسیاری از مواقع پس از مرگ پدر نیز خانواده به دنبال معجزه‌ای هستند که پدرشان را به آن‌ها برگرداند. برای مثال با توصل به احضار روح سعی در حفظ رابطه می‌کنند.

? افسردگی ناشی از مرگ پدر

وقتی عصبانیت و چانه‌زنی را کنار می‌گذارید غم رایج‌ترین احساسی است که تجربه خواهید کرد. در این شرایط شما باور کرده‌اید که دیگر برگشتی برای مرگ پدرتان وجود ندارد. افسردگی یکی از مراحلی است که بسیاری از ما ممکن است بدون آنکه خودمان بدانیم در آن باقی بمانیم. اگر احساس می‌کنید غم مرگ پدرتان علی‌رغم گذشت زمان بهتر نمی‌شود باید احتمال اختلال سوگ را جدی بگیرید و راجع به این موضوع با یک روانشناس صحبت کنید.

? پذیرش فوت شدن پدر

آخرین مرحله سوگواری برای مرگ پدر پذیرش است. در این مرحله فرد باور می‌کند که هرچقدر هم تلخ ولی واقعیت قابل‌تغییر نیست و او باید به زندگی خود ادامه دهد. به همین خاطر سعی می‌کند برای زندگی برنامه‌هایی در نظر بگیرد و خود را با شرایط جدید تطبیق بدهد. پذیرش به‌هیچ‌عنوان به معنای بی‌توجه بودن به مرگ پدر نیست. بلکه زمانی است که فرد به این باور رسیده که باید واقعیت را بپذیرد و به هر شکلی که می‌تواند با آن کنار بیاید. پیشنهاد می‌شود مقاله تحمل مرگ عزیزان را بخوانید.

کنار آمدن با مرگ پدر

مرگ پدر از آن دسته تجربیاتی است که کنار آمدن با آن نیاز به زمان زیادی دارد. هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم به‌راحتی مرگ عزیزانمان و به‌خصوص پدر و مادر را فراموش کنیم. بااین‌حال درگیر شدن طولانی‌مدت با این غم نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. برای مثال سوگ‌های حل‌نشده معمولاً شما را آماده ابتلا به بیماری‌های روانی می‌کنند. از طرف دیگر این غم‌ها می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های زندگی روزمره شما را تحت تأثیر خودشان قرار بدهند. برای اینکه بهتر و راحت‌تر بتوانید با این شرایط کنار بیایید بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

➰ واقعیت را بپذیرید

اتفاقات تلخ بخشی از زندگی همه ما هستند. متأسفانه قرار نیست در زندگی همیشه با مسائل خوب و خوشحال‌کننده روبه‌رو شویم. اما برای اینکه شرایط سخت شما را از پا درنیاورند باید راهکار مناسبی داشته باشید. پذیرش یکی از مهم‌ترین نکاتی است که برای کنار آمدن با یک شرایط سخت باید به آن توجه کنید. هرچقدر شما زودتر بتوانید واقعیت را بپذیرید و با آن کنار بیایید زودتر هم می‌توانید زندگی خود را از نو شروع کنید.

متأسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم که پذیرش مرگ پدر و کنار آمدن با آن کار بسیار بدی است. درواقع فکر می‌کنیم درست این است که همیشه سوگوار باشیم. درصورتی‌که باید این واقعیت را بپذیرید که مسیر زندگی حتی پس از مرگ پدر شما هم ادامه دارد و این شما هستید که باید خود را با شرایط جدید وفق بدهید.

➰ در ارتباط با مرگ پدر احساسات خود را بروز دهید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات این است که سعی می‌کنیم احساسات خود را انکار کنیم. یادتان باشد که غم داشتن به دلیل مرگ پدر بسیار طبیعی است. اگر شما احساسات خود را در زمان مناسب بروز ندهید ممکن است دچار مشکلات بسیاری شوید. احساسات فروخورده یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌های روانی مختلف و به‌خصوص بیماری‌های روان‌تنی یا جسمانی‌سازی‌شده هستند. به همین خاطر یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که از سرکوب کردن احساسات منفی خود اجتناب کنید و هرگز خودتان را به خاطر ناراحتی‌هایتان سرزنش نکنید.

➰ برای زندگی برنامه‌ریزی کنید

هنگامی‌که کمی آرام‌تر شدید بنشینید و با خودتان به شرایط جدید فکر کنید. مرگ پدر باعث چه تغییراتی در زندگی شما شده است؟ حالا باید کدام بخش‌های زندگی خود را کمی تغییر دهید؟ با خودتان به این سؤالات پاسخ دهید و برای ادامه زندگی برنامه‌ریزی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بازگشت به زندگی بعد فوت پدر کلیک کنید. 

چه زمانی درباره مرگ پدر از مشاور کمک بگیریم؟


بعد از مرگ پدر و روبرویی با این غم بزرگ، این سوال پیش می‌آید که چه زمانی باید به مشاور و روانشناس مراجعه کرد. در این بخش مقاله زمان مراجعه به روانشناس را توضیح داده ایم.

? سوگ حل‌نشده

هیچ زمان دقیقی برای تمام شدن دوره سوگواری وجود ندارد. اینکه پس از مرگ پدر، شما چه مدت عزادار خواهید بود به مسائل بسیاری ارتباط پیدا می‌کند. برای مثال کسانی که پدر خود را به‌صورت ناگهانی از دست می‌دهند معمولاً زمان بیشتری برای کنار آمدن با این شرایط نیاز دارند. با همه این‌ها روانشناسان معتقدند پس از گذشت 6 ماه تا یک سال به تدریج باید بتوانید به زندگی عادی خود برگردید. اگر شما یا هر یک از اطرافیان‌تان پس از این مدت هنوز هم به‌اندازه روزهای اول غمگین است بهتر است راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید.

? شدت احساسات کم نشده

اگر هنوز زمان زیادی از مرگ پدر نگذشته اما شدت ناراحتی شما یا هر یک از اطرافیان بیش‌ازحد عادی است شاید بهتر باشد راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. احساسات بیش‌ازحد می‌تواند نشانه این باشد که احتمالاً درگیر بیماری‌های عصبی شده‌اید.

? ناتوانی در کنار آمدن با شرایط جدید

اگر مرگ پدر باعث شد که شما با شرایط جدید کنار نیایید؛ باید از روانشناس کمک بگیرید. خیلی وقت‌ها زمانی که زندگی ما با تغییرات جدیدی مواجه می‌شود نیاز داریم که از کسی کمک بگیریم. کنار آمدن با تغییرات همیشه هم کار آسانی نیست و گاهی اوقات نیاز داریم یک نفر در این شرایط به ما کمک کند. اگر احساس می‌کنید در سازگار شدن با شرایط جدید دچار مشکل شده‌اید هم بهتر است مشاوره خانواده تلفنی بگیرید.

دلنوشته برای مرگ پدر

? وقتی پدر نیست

انگار زندگی هم نیست آرامش هم نیست

وقتی پدر نیست

انگار همه چیز عوض شده

وقتی پدر نیست

انگار زندگی با هیچ چیزی شیرین نمیشه

وقتی پدر نیست

انگار خنده‌ها از هزاران گریه تلخ تر میشه

………………………………………………………………………………………………………………………………

? کاش خدا یه فرصت دیگه بهم میداد

تا با پدرم بودن را بیشتر احساس می‌ کردم

کاش می‌ شد دوباره تو آغوشش برم

و بهش بگم دوستش دارم

بهش بگم بابا زندگی بی‌ تو معنا نداره

کاش می‌ شد فرصت های از دست رفته رو جبران کرد

بابا خیلی دوست دارم دلم برات تنگ شده

خدایا مواظب بهترینم باش

………………………………………………………………………………………………………………………………

? بابا میدونم زندگی پس از تو هم جریان داره و از حرکت نمی ایسته،
ولی زین پس برای ما آهسته تر و تلخ تر خواهد بود،

و بی تو و بدون تو برای منی که همیشه همراهت بودم بی شک دشوار تره.

پدرم بی تو مهربانی نیز کوچ کرد…

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پ مثل پدر

همانکه نبودنش مرگ غرورمان را رقم زده

و جای خالی اش اندوه بار بر سرمان هورا می کشد

کاش ما هم پدر داشتیم

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پشتم به تو گرم بود

و قلبم به صدایت …

تو بگو من بی تو با غم دنیا چه کنم؟

………………………………………………………………………………………………………………………………

? کاش خدا یه فرصت دیگه بهم میداد

تا با پدرم بودن را بیشتر احساس می‌کردم

کاش می‌شد دوباره تو آغوشش برم

و بهش بگم دوستش دارم

بهش بگم بابا زندگی بی‌تو معنا نداره

کاش می‌شد فرصتهای از دست رفته رو جبران کرد

بابا خیلی دوست دارم دلم برات تنگ شده

خدایا مواظب بهترینم باش

………………………………………………………………………………………………………………………………

? ای کاش کنارم بودی همین یک شب را

ای پدر مهربانم اگر چه به کنارم نیستی امّا

وجود تو را همیشه در کنارم حس میکنم

و می دانم همیشه مواظبم هستی

دوستت دارم و همیشه دل تنگم

که فقط یکبار دیگه دستانت را بگیرم

و بگویم روزت مبارک بابای عزیزم…

………………………………………………………………………………………………………………………………

? کاش میتوانستم بنویسم
از حجم بی قراری هایم…
از تو و نبودنت…
از منو انبوه دردهایم
از ذهن آشفته و حال پریشانم..
از دلتنگی هایی که همدم لحظه لحظه هایم می شوند…
از این پاییزِ سرد وبی رمق که هر ثانیه اش
یادآور آخرین روزهای حضور توست…
یادآور آخرین نفس های که میکشیدی
ومن بی خبر از حال تو سرگرم روزمرگی هایم بودم….
لعنت به من پدر….لعنت به من که دیر فهمیدم عزم سفر کرده ی….
واز ما که قدر دان مهربانی هایت نبودیم
دل کنده ای..‌.

………………………………………………………………………………………………………………………………

? دلم برای روزهایی تنگ است

که می دانم باز نخواهند گشت

برای پدرم که دیگر حضورش را

احساس نخواهم کرد

به راستی که چه زود دیر می شود

………………………………………………………………………………………………………………………………

? اشک ها کلماتی هستند که قلب نمی‌تواند بگوید…

چقدر گریه کنم تا بدانی که دلتنگت هستم؛ پدر

………………………………………………………………………………………………………………………………

? به پاس اولین بوسه ای

که پدرم به رسم مهر

در اوّلین ساعات تولد به گونه ام زد

به یاد سوزنده ترین بوسۀ آخر

که من به رسم وداع به صورتش زدم

یادش را گرامی میدارم

………………………………………………………………………………………………………………………………

? به راستی که چه زود دیر میشود …

پدرم همیشه بود و من قدر ندانستم

حالا نیست و من در نبودش بیقرارم

………………………………………………………………………………………………………………………………

?  پدرم رفتی از این دیار و ماتنهاییم

دل غمدیده خود را به چه کس بسپاریم

تو همه هستی ما بودی که از دست شدی

بعد از این مهر تو را بگو زکه بستانیم …

………………………………………………………………………………………………………………………………

? راحت نوشتیم بابا نان داد

بی آنکه بدانیم بابا چه سخت

برای نان همه جوانی و عمرش را داد

………………………………………………………………………………………………………………………………

? دلم برای روزهایی تنگ است 

که می دانم باز نخواهند گشت

برای پدرم که دیگر حضورش را

احساس نخواهم کرد

به راستی که چه زود دیر می شود

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پدر جان یاد آن شب‌ ها که ما را شمع جان بودی

میان نا امیدی ‌ها چراغ جاودان بودی

برایت زندگی کردن اگرچه رنج و سختی بود

بنازم همتت بابا صبور و مهربان بودی

………………………………………………………………………………………………………………………………

? همیشه مونس و یاورم پدرم بود

به وقت رنج غمخوارم پدر بود

چو پروانه اگر بال ‌و پرم سوخت

ولی شمع شب تارم پدر بود

………………………………………………………………………………………………………………………………

? پشتم به تو گرم بود 

و قلبم به صدایت

تو بگو من بی تو با غم دنیا چه کنم؟

………………………………………………………………………………………………………………………………

? تنهایی همین است

تکرار تلخ زندگی بی تو

شاید که بدانی …

سخت است نفس کشیدن بی تو

………………………………………………………………………………………………………………………………

? چه غم انگیز است 

گذراندن دقایق بدون حضور تو پدر

حرفهام رو میشنوی ؟

بغض نبودنت هیچ جا خالی نخواهد شد

حتی اگر از چشای ناقابلم خون بباره

کلام آخر

همانطور که گفته شد؛ مرگ پدر از سخت ترین و دشوار ترین مرگ هایی است که افراد تجربه می‌کنند. حتی تصور این موضوع نیز دردناک است و باعث حال بد می‌شود. به همین جهت لازم است تا در قبال مرگ پدر خود را به روانشناس دعوت کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند که سوگواری کنید و در کنار غم از دست دادن پدر، در زندگی سلامت روانی داشته باشید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مرگ پدر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

غم از دست دادن پدر چه مدت طول می‌کشد؟

زمان مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. بااین‌حال روانشناسان معتقدند اکثر افراد بین شش ماه تا یک سال پس از مرگ پدر با این واقعیت کنار می‌آیند.


منبع: مرگ پدر را چطور فراموش کنیم

جلوگیری از فرار از منزل

جلوگیری از فرار از منزل برای بسیاری از والدین تبدیل به کاری نشدنی شده است. فرار دختران و پسران نوجوان از خانه یکی از مشکلات بسیار شایع است. درواقع نوجوانان به دلیل ظرفیت روانی کم یا به دلیل مشکلات بیش‌ازحد توان تصمیم به فرار می‌گیرند. با توجه به عواقب بسیار منفی این کار باید برای جلوگیری از فرار از منزل فکری کرد. روانشناسان معتقدند مهم‌ترین دلیل فرار از خانه شرایط بد خانواده است. سختگیری‌های والدین نسبت به نوجوانان و بدرفتاری با آن‌ها مهم‌ترین دلایل تصمیم برای فرار از خانه هستند. به همین خاطر اولین راهکار برای جلوگیری از فرار از منزل بهبود شرایط خانواده است. اما بسیاری از والدین نمی‌دانند کجای کار اشتباه است؛ یا چطور باید مشکلات را برطرف کنند؛ اگر شما هم در این شرایط قرارگرفته‌اید بهتر است راجع به آن از یک متخصص و مشاوره خانواده کمک بگیرید.

منبع: جلوگیری از فرار از منزل

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از فرار از منزل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


راهکارهایی برای جلوگیری از فرار از منزل

متاسفانه خیلی از والدین با وجود مشاهده و شنیدن نشانه های فرار از منزل فرزندشان هیچ اقدامی برای جلوگیری از فرار از منزل انجام نمی‌دهند. پیامدهای جبران ناپذیر این مساله، روش های جلوگیری از فرار از منزل را ضروری تر می‎کند. بنابراین توصیه می شود که حتما اقدامات زیر را اجرا کنید و با مشاوران نوجوان و خانواده نیز مشورت نمایید.

برای عضویت در کانال تلگرامی ذهن نو کلیک کنید.

✅ محیط خانه را امن و سالم نگه دارید

همان‌طور که گفتیم فضای نامناسب خانواده مهم‌ترین دلیل برای فرار از خانه است. والدین مستبد گاهی اوقات شرایط را برای فرزندانشان سخت می‌کنند. نوجوانان بیش از هر چیز به دنبال پیدا کردن استقلال خود هستند. وقتی رفتار والدین همیشه این استقلال را از بین می‌برد و به نوجوان اجازه نظر دادن نمی‌دهد یکی از راهکارهایی که به ذهن آن‌ها می‌رسد ترک کردن این شرایط برای همیشه است. انتقادهای بیش‌ازحد، کمال‌گرایی والدین یا بحران‌هایی که در یک خانه اتفاق می‌افتد همگی می‌توانند دلیلی برای فرار از خانه باشند.


به خاطر داشته باشید که ذهن نوجوانان هنوز به‌اندازه یک بزرگ‌سال رشد نکرده است. به همین خاطر آن‌ها بیش از آنکه به دنبال راهی برای حل کردن مسائل باشند به فرار از شرایط فکر می‌کنند. پس اولین قدم برای جلوگیری از فرار از خانه این است که فضای خانواده را در یک شرایط بهتری قرار بدهید. برای رسیدن به این هدف بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

✅ برای جلوگیری از فرار از منزل اجازه صحبت کردن بدهید

بسیاری از نوجوانان از اینکه بخواهند با خانواده خود صحبت کنند می‌ترسند. آن‌ها احساس می‌کنند والدین حرف‌هایشان را نمی‌فهمند؛ یا حتی ممکن است انتهای صحبت کردن به بحث و دعوا برسد. به همین خاطر به‌طورکلی از صحبت کردن دوری می‌کنند. این در حالی است که صحبت کردن شما را تا حد زیادی در جریان افکار نوجوان قرار می‌دهد.

گاهی اوقات نوجوانان درگیر مشکلاتی می‌شوند که اگر راجع به آن‌ها صحبت کرده بودند به‌راحتی قابل‌حل بود. اما به دلیل ترسی که از صحبت دارند سعی می‌کنند به‌تنهایی راهکاری برای مشکلشان پیدا کنند.

این کار گاهی شرایط را آن‌قدر پیچیده می‌کند که آن‌ها احساس می‌کنند دیگر راهی به‌غیراز فرار برایشان باقی نمانده است. درواقع آن‌ها از برخورد شما پس از شنیدن مشکل می‌ترسند. و به همین خاطر به فرار فکر می‌کنند.

برای جلوگیری از فرار از منزل سعی کنید صحبت درباره مشکلات را به فرزندتان یاد بدهید. هر بار که اتفاقی می‌افتد از آن‌ها بخواهید راجع به آن صحبت کنند. به‌علاوه سعی کنید خودتان هم راه‌های گوش دادن فعال را یاد بگیرید. اگر می‌خواهید فرزندتان به صحبت از مشکلاتش تشویق شود باید نتیجه خوبی از این کار بگیرد. سعی کنید به‌خوبی سخنان نوجوان را گوش کنید، با آن‌ها همدلی داشته باشید و بدون اینکه از صحبت‌هایشان عصبانی یا مضطرب شوید با هم یک راهکار منطقی پیدا کنید.

✅ به فرزندتان نشان بدهید که او را دوست دارید

یکی از نیازهای اساسی همه ما این است که دیگران ما را دوست داشته باشند. این دوست داشته شدن باید به‌گونه‌ای باشد که احساس کنیم لازم نیست جلوی طرف مقابل نقش بازی کنیم. به عبارتی همه ما می‌خواهیم یک نفر ما را همان‌طور که هستیم دوست داشته باشد. این نیاز در نوجوانان نیز وجود دارد و والدین مهم‌ترین کسانی هستند که باید آن را برطرف کنند.

اگر می‌خواهید فرزندتان محیط خانه را جای امنی احساس کند و باید بتوانید احساس دوست‌داشتنی بودن را حتی وقتی خطایی کرده به او بدهید. این روش برای جلوگیری از فرار از منزل بسیار کاربردی است. خیلی موقع‌ها فرار از خانه به این خاطر اتفاق می‌افتد که نوجوان نسبت به احساس والدین در مورد خودش شک می‌کند. برای اینکه جلوی آن را بگیرید به فرزندتان نشان بدهید که همیشه و هر طور که باشد برای شما عزیز است. در این صورت آن‌ها هم اگر اشتباهی کنند شهامت پذیرش آن را دارند و دیگر به دلیل ترس از پیامدها به فرار از خانه فکر نمی‌کنند.

✅ برای جلوگیری از فرار از منزل در بحران‌ها از فرزندتان مراقبت کنید

هر خانواده‌ای ممکن است گاهی اوقات با مشکلات خاصی روبه‌رو بشود. بیماری یا مرگ یکی از اعضا، بحران‌های مالی و بسیاری از مسائل دیگر ممکن است خانواده را در شرایط نامطلوبی قرار دهد. بسیاری از نوجوانان در این زمان‌ها تحمل فشار را ندارند و ممکن است هر رفتاری از آن‌ها سر بزند. یکی از راهکارها برای جلوگیری از فرار از منزل این است که در بحران‌ها با فرزندتان صحبت کنید؛ و به او نشان دهید که هنوز هم حواس‌تان به او هست.

یکی از این بحران‌ها طلاق است. بسیاری از مواقع از بین رفتن خانواده نوجوان و همین‌طور ازدواج مجدد پدر یا مادر باعث می‌شود که نوجوانان به فکر فرار از خانه بیفتند. همان‌طور که گفتیم در این شرایط والدین وظیفه دارند در کنار تمامی مشکلاتی که با آن مواجه شده‌اند از فرزند خود نیز مراقبت کنند. برای آشنایی با روش‌های حل اختلاف با پدر و مادر کلیک کنید.

✅ با نوجوان همدلی داشته باشید

تصور کنید در شرایطی قرار گرفته‌اید که هیچ‌کس حرف‌های شما را نمی‌فهمد؛ چقدر می‌توانید بودن در چنین شرایطی را تحمل کنید؟ همه ما دیر یا زود از بودن در چنین وضعیتی خسته می‌شویم و تصمیم می‌گیریم که جمع را ترک کنیم. این اتفاق برای بسیاری از نوجوانان هم خواهد افتاد. وقتی آن‌ها احساس کنند هیچ‌کس متوجه احساسات و خواسته‌هایشان نیست و یا برای افکار آن‌ها ارزشی قائل نمی‌شوند تصمیم می‌گیرند که محیط خانه را ترک کنند.

پس اگر می‌خواهید از فرار فرزندتان جلوگیری کنید یکی از راهکارها این است که با او همدلی داشته باشید. احساسات فرزندتان را درک کنید؛ و به آن‌ها به‌درستی پاسخ دهید. سعی کنید در کارهای مختلف نظر آن‌ها را بپرسید و همین‌طور به آن‌ها اجازه بدهید برای بسیاری از مسائل خودشان تصمیم بگیرند.

✅ برای جلوگیری از فرار از منزل تهدیدها را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از فرار از خانه این است که به تهدیدهای فرزندتان توجه داشته باشید. اگرچه بسیاری از مواقع صحبت‌های آن‌ها تنها برای جلب‌توجه است بااین‌حال دقت داشته باشید که یکی از نشانه‌های فرار از خانه در آینده این است که فرزندتان از آن صحبت می‌کند. در چنین شرایطی بهتر است با او صحبت کنید و ببینید دلیلش برای مطرح کردن این حرف‌ها چیست. سپس سعی کنید با کمک یکدیگر راهکار منطقی برای شرایط پیدا کنید.

بیشتر بخوانید : فرار دختران از خانه

جلوگیری از فرار از منزل و اهمیت مشاوره

تحقیقات نشان می‌دهد فرار از منزل در خانواده‌هایی که از یک مشاور متخصص کمک می‌گیرند به‌مراتب کمتر از خانواده‌هایی است که از این روش استفاده نمی‌کنند. در حقیقت یک مشاور باتجربه می‌تواند بسیاری از نشانه‌ها و زنگ خطرها برای فرار از خانه را شناسایی کند؛ و کاری کند تا قبل از جدی شدن مشکلات آن‌ها را از بین ببرید. ازجمله این اقدامات می‌توان به این موارد اشاره کرد:

بیماری‌های روانی

بسیاری از فرارهای از خانه به دلیل بیماری‌های روحی اتفاق می‌افتند. گاهی افسردگی و اضطراب نوجوان آن‌قدر شدید می‌شود که قدرت بررسی درست واقعیت را ندارد. گاهی اوقات هم پای مشکلاتی مانند ناتوانی در کنترل تکانه، اختلال سلوک یا انواع اختلالات شخصیت و بیماری‌های روانی جدی در میان است. روانشناسان قبل از اینکه مشکلی برای فرزندتان پیش بیاید احتمال این بیماری‌ها را در او بررسی می‌کنند و اگر لازم باشد برای درمان آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

آموزش مهارت‌ها برای جلوگیری از فرار از منزل

اگر روانشناس احساس کند که نوجوان در مهارت‌هایی مثل مدیریت بحران یا حل مسائل مشکل دارد این مهارت‌ها را به او آموزش می‌دهد. با یادگیری این مهارت‌ها نوجوان خواهد توانست مشکلاتش را از راه‌های سالم‌تر و بهتری حل کند.

خانواده‌درمانی

گاهی اوقات هم انگیزه فرار نوجوانان مشکلاتی است که در خانواده وجود دارد. در این شرایط مشاورین با برگزاری جلسات خانواده‌درمانی به شما کمک می‌کنند این مشکلات را به شکل بهتری حل کنید. برای آشنایی با روش‌های حل اختلافات خانوادگی کلیک کنید.

سخن آخر

خیلی از خانواده ها از دید خود شرایط مناسبی برای فرزندانشان ایجاد کرده اند. حال آن که هرگز خود را جای فرزند نوجوان شان نگذاشته و نیازهای او را درک نمی‌کنند. عدم درک متقابل منجر به بالا گرفتن اختلافات می شود، شما باید در هر دوره‌ای از رشد فرزندتان آگاهی خود را درباره نیازها و توانایی های شناختی او نیز بالا ببرید. اینگونه بدون آن که بدانید اقدامات لازم را هم برای جلوگیری از فرار از منزل انجام داده اید. اگر در خانه شما مشکلاتی وجود دارد که اعضای خانواده از هم فاصله می گیرند حتما برای رفع آن ها از خدمات مشاوره استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه جلوگیری از فرار از منزل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.


سؤالات متداول

بهترین راهکار برای جلوگیری از فرار منزل نوجوان چیست؟

اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از فرار از منزل این است که سعی کنید با فرزندتان ارتباط دوستانه‌ای برقرار کنید و فضای خانه را تبدیل به یک شرایط امن و صمیمانه کنید.

فرزندم من را تهدید می‌کند که روزی از خانه خواهد رفت چطور به این رفتار او واکنش نشان بدهم؟

بهتر است با او صحبت کنید و ببینید چه چیزی در محیط خانه او را تا این حد ناراحت کرده است. سپس باهم برای تغییر شرایط یک راهکار منطقی پیدا کنید.


منبع: جلوگیری از فرار از منزل