کودکان دیرآموز آن دسته از کودکانی هستند که توانایی یادگیری مهارتهای ضروری برای عملکرد و پیشرفت تحصیلی را دارند، اما به نسبت همسالانشان عملکرد ضعیفتری از خود نشان میدهند. کودکان دیرآموز به اصطلاح در مرز کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارند، اما هیچگونه تشابه ظاهری با کودکان نیازهای خاص ندارند. تنها مسئلهای که این کودکان با آن مواجهه میشوند این است که نیاز به محیط آموزشی و تحصیلی غنیتر و مربی و مدرس فعالتری دارند. هرچقدر که به کودک دیرآموز آموزش بیشتری داده شود و بیشتر با او کار شود، زودتر به همسالان خود میرسد. از این جهت آشنایی با ویژگیهای کودکان دیرآموز و شیوه برخورد با این کودکان اهمیت زیادی دارد..
برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان دیر آموز میتوانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان کلینیک تخصصی مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.
منبع: کودکان دیرآموز
تشخیص کودکان دیرآموز یا کودکان دیگر کمی دشوار است، زیرا از نظر ظاهری تفاوتی با سایر کودکان ندارند، تنها ویژگی این کودکان این است که نسبت به همسالان خود نیاز دارند تا یک مطلب آموزشی را بیشتر مطالعه کنند تا یاد بگیرند. به طور کلی بهره هوشی این کودکان در مرز بین کودکان عادی و عقب مانده ذهنی قرار دارد.
مهمترین مسئله این است که اگر به این دسته از کودکان آموزش صحیح داده شود و در محیط آموزشی غنی قرار بگیرند، زودتر به همسالان عادی خود نزدیک میشوند و مشکلشان برطرف میشود. باید توجه داشت که کودکان دیرآموز با کودکان دارای اختلال یادگیری فرق دارند. لزوما فردی که دیرآموز است اختلال یادگیری ندارد.
برخی از معلمان و همسالان ممکن است نگرش مثبتی نسبت به حضور کودکان دیرآموز در کلاس درس عادی را نداشته باشند، این مسئله باعث میشود تا کودک دیرآموز دچار مشکلات روانشناختی مانند اعتماد بنفس و عزت نفس پایین، افسردگی و ناامیدی شود. همین موضوع سبب تشدید مشکلات این کودکان میشود.
عمدهترین راه تشخیص کودکان دیرآموز از طریق انجام و تفسیر آزمونهای هوش و عملکرد تحصیلی کودک است که توسط یک روانشناس ارزیابی و انجام میشود. نمرات آزمون این کودکان نه آنقدر بالا است که در ردیف کودکان با هوش طبیعی باشد نه آنقدر پایین که در ردیف کودکان با نیازهای خاص قرار بگیرند، بنابراین کودکان دیرآموز در مرز بین این دو گروه قرار دارند از این جهت ممکن است تشخیص این مسئله برای خانواده کمی دشوار باشد، زیرا که این کودکان در زندگی روزمره مشکلی تجربه نمیکنند و زمانی که به مدرسه میروند مشکلشان شروع میشود.
عمدهترین مشکلی که این کودکان با آن روبرو میشوند، درک محدود اطلاعات عمومی، دایره واژگان پایین، مشکل در درک مفاهیم انتزاعی، مشکل در خواندن و فهمیدن مطالب درسی کتاب و… میباشد. از این جهت برای ارزیابی و تشخیص دقیق این کودکان انجام آزمونهای هوش استاندارد شده و ارزیابی توسط یک روانشناس ضروری است.
علت دقیق این که چرا برخی از کودکان دیرآموز میشوند، به طور دقیق مشخص نشده است. با این حال میتواند مجموعهای از عوامل زیستی، روانی، محیطی و آموزشی را به عنوان ریشه دیرآموز بودن کودکان در نظر گرفت. به طور کلی در خانوادههایی که کودکان دیرآموز یا مبتلا به اختلال یادگیری وجود داشته باشد به احتمال بیشتری سایر اعضای خانواده هم درگیر چنین مشکلاتی میشوند.
این مسئله هم میتواند نشان دهنده تاثیر عوامل وراثتی باشد، هم نشان دهنده ضعف و فقر آموزشی در محیط خانواده. علاوه بر این، آسیبها و صدمات وارد شده به سر چه در دوران جنین و چه در کودکی میتواند مشکلات این چنینی برای ایجاد کند.