تحقیر کارمند از رفتارهای ناپسند و غیرحرفه ای محسوب میشود که در محیط کار بروز میکند. طبیعی است که گاهی کارمندان دچار اشتباهاتی شوند. اما باید به روش درستی این موضوع را به آنان تذکر داد. در واقع بی احترامی رئیس به کارمند؛ نه تنها مشکل را حل نمیکند؛ بلکه روشی برای پیشگیری از بروز مجدد آن مشکل هم نیست. از این رو بهتر است روش های دیگری را امتحان کنند. البته این همیشه رفتار کارمند نیست که چنین واکنشی را برمیانگیزد؛ بلکه به طور کلی مدیر خصوصیات رفتاری ناشایستی دارد. اگر با چنین مساله ای روبرو هستید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و یا برای دریافت مشاوره شغلی کلیک کنید.
منبع: تحقیر کارمند
برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر کارمند می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره رابطه تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن های ثابت منزل با شماره 9099070354 تماس بگیرید.
به طور کلی تحقیر شدن منجر به بروز احساسات بدی در افراد میگردد. مخصوصا اگر این موضوع در محیط کار و در مقابل دیگران اتفاق بیوفتد. زمانی که مدیری تحقیر کارمند خود را به استفاده از روش های مناسب تر ترجیح میدهد؛ این موضوع منجر به شکل گیری یک احساس ناامنی در محیط کار حتی برای دیگر کارمندان نیز میشود.
در واقع برخی از کارفرمایان تصور میکنند که با اینکار میتوانند بهره وری کار خود را افزایش دهند؛ اما این موضوع حقیقت ندارد. در اصل با اینکه کارمندان را بی انگیزه و ناامید میکنند. اما برای پیشگیری از این موضوع و یا حتی کنترل آن راه های مختلفی وجود دارد. برای اطلاع از راه های حمایت از خود در محیط کار کلیک کنید.
تحقیر کارمند و بی احترامی رئیس به کارمند خود به دلایل مختلفی اتفاق میافتد. در واقع پیدا کردن دلایل این موضوع باعث میشود تا کارمندان، بروز این رفتار را شخصی نداسته و همچنین اعتماد به نفس خود را از دست ندهند. برخی از این دلایل شامل موارد زیر میشوند.
یکی از اصلی ترین دلایل تحقیر کارمند؛ ناآگاهی و عدم اطلاعات مدیر از روش های مدیریت است. زمانی که مدیر به قدر کافی اقتدار و قاطعیت داشته باشد؛ دیگر نیازی به تحقیر کارمند و بی احترامی به او ندارد. چرا که از روش های بهتری میتواند مشکلات را حل نماید. برای جلوگیری از تبعیض در محیط کار کلیک نمایید.
همچنین تجربیات تلخ گذشته بین کارمند و مدیر نیز منجر به تحقیر کارمند میشود. این موضوع مخصوصا زمانی که افراد رابطه شخصی نیز با یکدیگر داشته باشند نیز تشدید میشود. در برخی موارد کارمند در گذشته نیز کار اشتباهی را انجام داده است؛ از همین رو مدیر نیز از این موضوع استفاده کرده و به طور مکرر آن را یادآوری میکند.
یکی دیگر از دلایل تحقیر کارمند؛ رفتارهای اوست. همانطور که گفته شد؛ اشتباه کردن طبیعی است. اما گاهی برخی از کارمندان یک اشتباه را چندین بار تکرار کرده و حتی از این موضوع پشیمان نیز نمیشوند و یا سعی در جبران ندارند. به همین دلیل مدیر نیز از چنین واکنشی استفاده میکند.
حتما مقاله رفتار صحیح در محیط کار را بخوانید.
تفاوت های فراهنگی میان کارمند و کارفرما نیز در مورد تحقیر کارمند موثر است. گاهی کارمند رفتاری را انجام میدهد که تصور میکند اشتباه نیست اما این موضوع از نظر رئیس بسیار توهین آمیز و غلط است. از این رو این شرایط در نهایت منجر به بروز اختلافاتی میان این دو نفر میگردد.
فراموش نکنید که تحقیر کارمند به شکل شدید و همچنین در مقابل دیگران، میتواند تاثیرات بدی بر روحیه او داشته باشد. در واقع این موضوع هرکسی را ناراحت میکند. همچنین اینکار برای وجهه خود کارفرما نیز، مناسب نیست. از این رو باید قبل از بروز هرگونه واکنش شدیدی در محیط کار، عواقب آن را در نظر داشت.
زمانی که شاهد تحقیر کارمند دیگری در محیط کار خود بودیم و یا خود در معرض چنین چیزی قرار گرفتیم؛ باید رفتار درست و سنجیده ای از خود نشان دهیم. چرا که اینکار از بروز مجدد این رفتار جلوگیری میکند. برای آشنایی با راه های ایجاد انگیزه در کارمندان کلیک کنید.